Post HBO Procesmanagement
"Ik heb de Post HBO oplediding Procesmanagement gevolgd om een vliegende start te hebben voor mijn werk als procesmanager bij een dienstverlener.
Deze opleiding heeft mij de benodigde inzichten en oefeningen gegeven die ik nodig had. Ook een geweldige docent die moeilijke onderwerpen op een eenvoudige manier kon uitleggen. Super opleiding. Bedankt. Aanrader." - 02-12-2015 16:52
"Ik heb de Post HBO oplediding Procesmanagement gevolgd om een vliegende start te hebben voor mijn werk als procesmanager bij een dienstverle… alles lezen - 02-12-2015 16:52
Startdata en plaatsen
Ogive Opleidingen en Trainingen biedt dit product standaard aan in de volgende regio's: Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Den Haag, Eindhoven, Gent, Groningen, Leeuwarden, Rotterdam, Utrecht, Zoetermeer
Beschrijving
Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.
Post HBO Procesmanagement
De opleiding Post HBO Procesmanagement is een zeer praktijkgerichte opleiding waarin u leert om in uw organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau de beleidsprocessen, planningsprocessen en operationele werkprocessen te analyseren, het ontwerp te verbeteren en de organisatieveranderingen te begeleiden.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Process Management principes
- Procesmanagement
- Aanpak bij analyse en ontwerp
- Procesarchitectuur
- Casus
Stakeholder / Relatie analyse
- Stakeholder Classificatie en Segmentatie
- Stakeholder Visie / eisen +Business Context
- Key Performance Indica…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.
Post HBO Procesmanagement
De opleiding Post HBO Procesmanagement is een zeer praktijkgerichte opleiding waarin u leert om in uw organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau de beleidsprocessen, planningsprocessen en operationele werkprocessen te analyseren, het ontwerp te verbeteren en de organisatieveranderingen te begeleiden.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Process Management principes
- Procesmanagement
- Aanpak bij analyse en ontwerp
- Procesarchitectuur
- Casus
Stakeholder / Relatie analyse
- Stakeholder Classificatie en Segmentatie
- Stakeholder Visie / eisen +Business Context
- Key Performance Indicators (KPIs)
- Critische Succes Factoren (CSFs)
Analyseren van problemen en processsen
- Kwalitatief analyseren van processen
- Toegevoegde waarde analyse
- Oorzaak-gevolg
- Analyse van procescomplexiteit
- ruimtelijke bewegingsanalyse
- Kwantitatief analyseren van processen
- Doorlooptijdanalyse
- Tijd analyse
- Kritieke pad analyse
- Financiele analyse
- Casus
Ontwerpen van processen
- De ontwerpopdracht
- Proces-eisen opstellen
- Ontwerpen van processen
- Ontwerpen van de procesbesturing
- Business Process Redesign (BPR)
- Type Modelering hulpmiddelen
- Proces versus Functionele Structuren
- Aansluiten op externe processen
- Outsourcing
- Leaning, Feedback, Meting en Procesverbetering
- SixSigma en andere technieken.
Inrichten van processen
- De inrichtingsopdracht
- Arbeidsorganisatie vormgeven
- Informatievoorziening en IT vormgeven
- Moderne architectuur en werkstroombesturing
- Systeemontwikkeling en processen
- Processen en gegevensmodellen
- Fysieke werkomgeving
- Ontwikkelingen in huisvesting
- Processen en werkplekinrichting
- Zachman Framework en het Adaptive Reference Model
Meten en Benchmarken
- Een Proces Maturity Model
- Process Managed Scorecard
- Benchmarking
- Meetvalkuilen
- Business Scenarios
- Prototypes & Simulation
Module 2 Change management
U ervaart hoe u succesvol kunt veranderen met blijvend
resultaat.
- Visie op en toepassen van change management.
- Waarom veranderen zo gecompliceerd is
- Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven
- Samenhang tussen sociopolitieke-, technische systemen en cultuur.
- Veranderingsstrategieën en benaderingen
- Veranderen in kleuren
- Wat is effectief en werkzaam?
- Hoofdbestanddelen van geplande verandering
- De organisatie diagnosticeren
Soorten interventies en het interventieplan
Voorbeelden toepassen
- Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
- MBO, loopbaanontwikkeling
- Coaching, intensieve clinic, feedbackgesprekken, spiegelen
- T-group, persoonlijke groei/opstellingen, networking
- Confrontatie vergaderingen, derdepartij strategie
- Teambuilding, gaming, intervisie
- Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry
- Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming, CAO-onderhandelingen
- Strategische analyse, business process redesign (BPR), doorlichting/auditing
- Belonen in organisaties, mobiliteit en diversiteit, triple ladder
- Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels
- Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes afbreken
Interpersonal Skills
- Samenstellen van goed functionerende teams
- Leidinggeven aan procesteams
- Omgaan met weerstanden en conflicten
- Communicatie
- Inzicht in eigen kwaliteiten
Doelgroep
Managers, adviseurs en medewerkers die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van procesmanagement willen ontwikkelen.
Doel en opzet van de opleiding
Deze Post HBO opleiding procesmanagement heeft als doel:U te leren procesmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen. Om dit te bereiken heeft deze Post HBO opleiding procesmanagement een overzichtelijk en efficiënt programma. Alle essentiële thema's waarmee u in de praktijk te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde. In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en procesmanagementconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 tot 7 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
De opleiding wordt op HBO werk en denk niveau verzorgd.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning
(PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk
te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk
ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven
leveren.
Aanpak
Voor de training ontvangt u een
schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te
inventariseren en te verwerken in de opleiding. Deze opleiding is
zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van
de deelnemer. De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving
waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring met medecursisten
gestimuleerd wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen,
die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de
opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Examen
De opleiding wordt afgesloten met een examen. Bij voldoende
resultaat ontvangt u het officiele Ogive diploma Post HBO
Procesmanagement.
Opleidingsduur
De dagopleiding duurt circa 6 maanden en omvat 6 dagen (=12
bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur in
Amsterdam/ Rotterdam/ Utrecht.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Process Management principes
- Procesmanagement
- Aanpak bij analyse en ontwerp
- Procesarchitectuur
- Casus
Stakeholder / Relatie analyse
- Stakeholder Classificatie en Segmentatie
- Stakeholder Visie / eisen +Business Context
- Key Performance Indicators (KPIs)
- Critische Succes Factoren (CSFs)
Analyseren van problemen en processsen
- Kwalitatief analyseren van processen
- Toegevoegde waarde analyse
- Oorzaak-gevolg
- Analyse van procescomplexiteit
- ruimtelijke bewegingsanalyse
- Kwantitatief analyseren van processen
- Doorlooptijdanalyse
- Tijd analyse
- Kritieke pad analyse
- Financiele analyse
- Casus.
Ontwerpen van processen
- De ontwerpopdracht
- Proces-eisen opstellen
- Ontwerpen van processen
- Ontwerpen van de procesbesturing
- Business Process Redesign (BPR)
- Type Modelering hulpmiddelen
- Proces versus Functionele Structuren
- Aansluiten op externe processen
- Outsourcing
- Leaning, Feedback, Meting en Procesverbetering
- SixSigma en andere technieken
Inrichten van processen
- De inrichtingsopdracht
- Arbeidsorganisatie vormgeven
- Informatievoorziening en IT vormgeven
- Moderne architectuur en werkstroombesturing
- Systeemontwikkeling en processen
- Processen en gegevensmodellen
- Fysieke werkomgeving
- Ontwikkelingen in huisvesting
- Processen en werkplekinrichting
- Zachman Framework en het Adaptive Reference Model
Meten en Benchmarken
- Een Proces Maturity Model
- Process Managed Scorecard
- Benchmarking
- Meetvalkuilen
- Business Scenarios
- Prototypes & Simulation
Module 2 Change management
U ervaart hoe u succesvol kunt veranderen met blijvend
resultaat.
- Visie op en toepassen van change management.
- Waarom veranderen zo gecompliceerd is
- Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven
- Samenhang tussen sociopolitieke-, technische systemen en cultuur.
- Veranderingsstrategieën en benaderingen
- Veranderen in kleuren
- Wat is effectief en werkzaam?
- Hoofdbestanddelen van geplande verandering
- De organisatie diagnosticeren
Soorten interventies en het interventieplan
Voorbeelden toepassen
- Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
- MBO, loopbaanontwikkeling
- Coaching, intensieve clinic, feedbackgesprekken, spiegelen
- T-group, persoonlijke groei/opstellingen, networking
- Confrontatie vergaderingen, derdepartij strategie
- Teambuilding, gaming, intervisie
- Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry
- Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming, CAO-onderhandelingen
- Strategische analyse, business process redesign (BPR), doorlichting/auditing
- Belonen in organisaties, mobiliteit en diversiteit, triple ladder
- Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels
- Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes afbreken
Interpersonal Skills
- Samenstellen van goed functionerende teams
- Leidinggeven aan procesteams
- Omgaan met weerstanden en conflicten
- Communicatie
- Inzicht in eigen kwaliteiten
"Ik heb de Post HBO oplediding Procesmanagement gevolgd om een vliegende start te hebben voor mijn werk als procesmanager bij een dienstverlener.
Deze opleiding heeft mij de benodigde inzichten en oefeningen gegeven die ik nodig had. Ook een geweldige docent die moeilijke onderwerpen op een eenvoudige manier kon uitleggen. Super opleiding. Bedankt. Aanrader." - 02-12-2015 16:52
"Ik heb de Post HBO oplediding Procesmanagement gevolgd om een vliegende start te hebben voor mijn werk als procesmanager bij een dienstverle… alles lezen - 02-12-2015 16:52
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.