Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

Psychodidact
Logo van Psychodidact
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,7 Psychodidact heeft een gemiddelde beoordeling van 9,7 (uit 1.195 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Zorg & Verzorging en #3 in Communicatie.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Zorg & Verzorging en #3 beste kleine opleider.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Zorg & Verzorging en #3 beste kleine opleider.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #1 in Zorg & Verzorging en #2 in Persoonlijke Effectiviteit.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,7
Gemiddeld cijfer voor Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)
Gebaseerd op 50 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Ruth Joosten
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"De training is enorm waardevol om te gebruiken in de dagelijkse praktijk. De combinatie theorie - oefenen - praktische voorbeelden werkt prettig. Gerard is een heel prettige trainer. hij weet te boeien tot het einde van de dag met de vele voorbeelden die hij geeft. Hij verwerkt ook op een prettige manier de vragen." - 30-11-2023 11:52

"De training is enorm waardevol om te gebruiken in de dagelijkse praktijk. De combinatie theorie - oefenen - praktische voorbeelden werkt pre… alles lezen - 30-11-2023 11:52

Startdata en plaatsen

placeWaalwijk
23 mei. 2024 tot 27 jun. 2024
check_circle Startgarantie
Toon rooster
event 23 mei 2024, 10:00-16:30, Waalwijk, Dag 1
event 24 mei 2024, 10:00-16:30, Waalwijk, Dag 2
event 27 juni 2024, 10:00-16:30, Waalwijk, Dag 3
placeWaalwijk
14 nov. 2024 tot 12 dec. 2024
check_circle Startgarantie
Toon rooster
event 14 november 2024, 10:00-16:30, Waalwijk, Dag 1
event 15 november 2024, 10:00-16:30, Waalwijk, Dag 2
event 12 december 2024, 10:00-16:30, Waalwijk, Dag 3

Beschrijving

In de driedaagse training Motiverende Gespreksvoering (MGV) leert u de weerstand bij cliënten verminderen en de motivatie tot gedragsverandering te vergroten.

Waarschijnlijk herkent u het wel: cliënten die moeilijk in beweging komen. Ze lijken gevangen te zitten in het proces van wel én niet willen veranderen. Voor hun geestelijke en/of lichamelijke gezondheid en hun privé en/of zakelijke relaties zou het goed zijn om hun gedrag te veranderen, toch gebeurt het niet. De voordelen van het nieuwe gedrag lijken niet op te wegen tegen de nadelen die hen tegenhouden om de stap écht te zetten.

Motiverende Gespreksvoering (MGV), ook wel Motivational Interviewing (MI) genoemd, kan u helpen bij het …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Zorg en Welzijn, Welzijn, Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden, Gezondheidszorg en Ouderenzorg.

In de driedaagse training Motiverende Gespreksvoering (MGV) leert u de weerstand bij cliënten verminderen en de motivatie tot gedragsverandering te vergroten.

Waarschijnlijk herkent u het wel: cliënten die moeilijk in beweging komen. Ze lijken gevangen te zitten in het proces van wel én niet willen veranderen. Voor hun geestelijke en/of lichamelijke gezondheid en hun privé en/of zakelijke relaties zou het goed zijn om hun gedrag te veranderen, toch gebeurt het niet. De voordelen van het nieuwe gedrag lijken niet op te wegen tegen de nadelen die hen tegenhouden om de stap écht te zetten.

Motiverende Gespreksvoering (MGV), ook wel Motivational Interviewing (MI) genoemd, kan u helpen bij het werken met dit soort cliënten. Willen, kunnen, klaar zijn en doen! 

Wat komt aan bod tijdens de training?

  • Wat is motiverende gespreksvoering
  • Vier processen tijdens een gesprek
  • Verschillende gesprekstechnieken, waaronder effectief reflecteren
  • Het ontlokken en versterken van verandertaal
  • Hoe werkt ambivalentie
  • Wat kunt u doen met weerstand

De training is opgebouwd uit twee aaneengesloten dagen en na een aantal weken een derde dag. Op deze manier kunt u in twee dagen MGV goed leren kennen en heef u de tools in handen om de gespreksstijl direct toe te kunnen passen in uw gesprekken. Op de derde dag gaan we een verdiepingsslag maken, met datgene wat u inmiddels in praktijk heeft gebracht. Met elkaar reflecteren we op wat goed ging en kijken we naar wat beter kan en hoe, uiteraard aangevuld met extra oefeningen en theorie die de reeds opgedane ervaring versterken en borgen.

Ervaren trainer

Gerard de Wit is al meer dan 15 jaar met bezieling en plezier als trainer en coach werkzaam binnen de Jeugdbescherming en Reclassering. Gerard is ooit begonnen als trainer van cliënten, eerst jongeren en later volwassenen, om vervolgens door te groeien tot trainer van collega’s in het vak.
Sinds 2007 is Gerard actief als trainer in motiverende gespreksvoering. In dat jaar is hij tijdens een internationale training opgeleid tot MINT trainer (MINT staat voor Motivational Interviewing International Trainers). Het gezelschap van deze trainers komt regelmatig bij elkaar om nieuwe inzichten uit onderzoek en ervaringen uit te wisselen. De groep is ontstaan vanuit de wens van de grondleggers om de gespreksstijl wereldwijd te verspreiden en met elkaar de werkende elementen binnen motiverende gespreksvoering kritisch te blijven onderzoeken. Zowel als het gaat om het gebruik binnen de professionele context van ‘hulpverlening’, als om de ondersteuning van professionals om de gespreksstijl eigen te maken. 

Psychodidact - opleidingsinstituut psychologie - verzorgt ruim 20 jaar opleidingen, trainingen en thuisstudies in de psychosociale zorg.

9,7
Gemiddeld cijfer voor Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)
Gebaseerd op 50 ervaringen
starstarstarstarstar
Ruth Joosten
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"De training is enorm waardevol om te gebruiken in de dagelijkse praktijk. De combinatie theorie - oefenen - praktische voorbeelden werkt prettig. Gerard is een heel prettige trainer. hij weet te boeien tot het einde van de dag met de vele voorbeelden die hij geeft. Hij verwerkt ook op een prettige manier de vragen." - 30-11-2023 11:52

"De training is enorm waardevol om te gebruiken in de dagelijkse praktijk. De combinatie theorie - oefenen - praktische voorbeelden werkt pre… alles lezen - 30-11-2023 11:52

starstarstarstarstar
Lotte Brus
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Ik vind het een interessante, steunende training. De interactie tussen trainer en groep en de vele opdrachten maken het divers en alles behalve droge theorie. Heel fijn hoe Gerard persoonlijke verhalen deelt en zo de theorie heel levendig en benaderbaar maakt. Het wordt ook toepasbaar gemaakt voor verschillende beroepsgroepen." - 30-11-2023 11:52

"Ik vind het een interessante, steunende training. De interactie tussen trainer en groep en de vele opdrachten maken het divers en alles beha… alles lezen - 30-11-2023 11:52

starstarstarstarstar
Hiske
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Zeer interessant en goed toepasbaar. Veel afwisseling tussen informatie en zelf doen. Vooral heel veel oefeningen doen (zelf ervaren) helpt om stof eigen te maken. Gerard weet een veilige leersetting te creëren, heeft positieve energie en veel humor. Echt top gedaan!" - 30-11-2023 11:52

"Zeer interessant en goed toepasbaar. Veel afwisseling tussen informatie en zelf doen. Vooral heel veel oefeningen doen (zelf ervaren) helpt … alles lezen - 30-11-2023 11:52

starstarstarstarstar
Jennifer
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Een fijne leerzame maar ook gezellige training. Ontspannen sfeer. Prettig was afwisseling theorie met veel praktijk en ook ruimte voor inbreng eigen casus. Prettige en zeer kundige trainer. Fijn was uit eigen werkveld veel voorbeelden. Het praten gaat hem natuurlijk af." - 30-11-2023 11:51

"Een fijne leerzame maar ook gezellige training. Ontspannen sfeer. Prettig was afwisseling theorie met veel praktijk en ook ruimte voor inbre… alles lezen - 30-11-2023 11:51

starstarstarstarstar
Ellen Haanschoten
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Praktische, bruikbare training met veel voorbeeldsituaties en ook situaties waarin je gedwongen bent de 'andere kant' te ervaren. Gerard is heel flexibel en echt eigenaar van het verhaal. Ik hoop dat ik ooit half zo makkelijk e.e.a. kan toepassen als hij." - 30-11-2023 11:51

"Praktische, bruikbare training met veel voorbeeldsituaties en ook situaties waarin je gedwongen bent de 'andere kant' te ervaren. Gerard is … alles lezen - 30-11-2023 11:51

starstarstarstarstar
Elfsje
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Zeer inspirerend, energiek en leerzaam. Door de praktische insteek erg veel bijgeleerd. Inspirerende trainer, duidelijk, energiek, goed gevoel om aan de groep aan te passen en de groep uit te dagen." - 13-10-2023 07:57

"Zeer inspirerend, energiek en leerzaam. Door de praktische insteek erg veel bijgeleerd. Inspirerende trainer, duidelijk, energiek, goed gevo… alles lezen - 13-10-2023 07:57

starstarstarstarstar
Tineke Heerlien
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Ik ben heel blij dat ik de keuze gemaakt heb om deze training te volgen. Precies wat ik wilde leren. Gerard is bevlogen en geeft op een hele prettige manier deze training. Ik heb ervan genoten." - 13-10-2023 07:57

"Ik ben heel blij dat ik de keuze gemaakt heb om deze training te volgen. Precies wat ik wilde leren. Gerard is bevlogen en geeft op een hele… alles lezen - 13-10-2023 07:57

starstarstarstarstar
Paul van den Beukel
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"De training heb ik ervaren als heel waardevol. Ik heb het studieboek van motiverende gespreksvoering in bezit, maar de training is een hele fijne aanvulling op de stof, die soms erg taai is in het boek. Gerard vond ik een erg prettige trainer, die de theorie van motiverende gespreksvoering op een leuke, speelse manier weet over te brengen." - 13-10-2023 07:57

"De training heb ik ervaren als heel waardevol. Ik heb het studieboek van motiverende gespreksvoering in bezit, maar de training is een hele … alles lezen - 13-10-2023 07:57

starstarstarstarstar
Shirley
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Zeer leerzaam en inzichtgevend. Ik heb nu beter inzicht in hoe ik met een cliënt in gesprek kan gaan om zijn of haar motivatie naar boven te krijgen. Gerard is duidelijk, open, prettig, inlevend, helder en geeft de ruimte om zelf na te denken." - 09-11-2022 09:06

"Zeer leerzaam en inzichtgevend. Ik heb nu beter inzicht in hoe ik met een cliënt in gesprek kan gaan om zijn of haar motivatie naar boven te… alles lezen - 09-11-2022 09:06

starstarstarstarstar
Rod Szalkay
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Heel prettige training. Nieuwe informatie opgedaan, prima toepasbaar, ruimte voor eigen inbreng. Gerard is een top trainer met veel kennis en ervaring. Hij wisselt serieuze gesprekken af met een grap." - 09-11-2022 09:06

"Heel prettige training. Nieuwe informatie opgedaan, prima toepasbaar, ruimte voor eigen inbreng. Gerard is een top trainer met veel kennis e… alles lezen - 09-11-2022 09:06

starstarstarstarstar
Jacqueline van de Velde
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Het was een fijne training met toegevoegde waarde, waar ik in de praktijk gebruik van kan maken. Ook eigen valkuilen werden weer zichtbaar. Gerard heb ik als een fijne, rustige trainer ervaren met veel kennis in huis." - 09-11-2022 09:06

"Het was een fijne training met toegevoegde waarde, waar ik in de praktijk gebruik van kan maken. Ook eigen valkuilen werden weer zichtbaar. … alles lezen - 09-11-2022 09:06

starstarstarstarstar
Patrick
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Fijne omgeving met een kleine groep en een deskundige, prettige trainer. Goede toevoeging aan mijn repertoire gesprekstechniek. Ik heb Gerard ervaren als een deskundige trainer. Hij stemt goed af, met humor." - 08-11-2021 08:41

"Fijne omgeving met een kleine groep en een deskundige, prettige trainer. Goede toevoeging aan mijn repertoire gesprekstechniek. Ik heb Gerar… alles lezen - 08-11-2021 08:41

starstarstarstarstar
Iris Wassink
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Mooi inzicht gekregen wat motiverende gespreksvoering kan doen in een gesprek en hoe je de cliënt zover kan krijgen vanuit intrinsieke motivatie ergens mee aan de slag te gaan. Ik zoude training zeker aanraden." - 08-11-2021 08:41

"Mooi inzicht gekregen wat motiverende gespreksvoering kan doen in een gesprek en hoe je de cliënt zover kan krijgen vanuit intrinsieke motiv… alles lezen - 08-11-2021 08:41

starstarstarstarstar
Anna
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Heb veel geleerd. Heb gezien wat ik al kan, maar ook waar ik verder aan wil werken. Ik vind Gerard een fijne trainer. Hij is deskundig, rustig, flexibel en procesgericht." - 08-11-2021 08:41

"Heb veel geleerd. Heb gezien wat ik al kan, maar ook waar ik verder aan wil werken. Ik vind Gerard een fijne trainer. Hij is deskundig, rust… alles lezen - 08-11-2021 08:41

starstarstarstarstar
Sima de Bruyn-Daoud
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Inspirerend, inzichtgevend, intensief op een fijne manier. Fijne sfeer met respect voor elkaar. De training is heel praktisch in te zetten en maakt je nog bewuster van het belang van echt in contact staan met de ander. Heel prettige trainer, heerlijke humor, empathisch, kundig en flexibel. In verbinding met de groep." - 08-11-2021 08:41

"Inspirerend, inzichtgevend, intensief op een fijne manier. Fijne sfeer met respect voor elkaar. De training is heel praktisch in te zetten e… alles lezen - 08-11-2021 08:41

starstarstarstarstar
Esther vd B
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Mijn ervaring is zeer positief. Precies waar ik naar zocht. Geleerd wat ik wilde leren. In de praktijk uitvoerbaar. Goede afwisseling van theorie en praktijk. Veel geoefend. Trainer heeft veel kennis en juiste attitude om van te leren. Zeer positief, energiek, humoristisch, goed voorbeelden." - 17-12-2020 15:28

"Mijn ervaring is zeer positief. Precies waar ik naar zocht. Geleerd wat ik wilde leren. In de praktijk uitvoerbaar. Goede afwisseling van th… alles lezen - 17-12-2020 15:28

starstarstarstarstar_half
Anoniem
9
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Prettige manier van doceren + goede verdeling van onderdelen over de drie dagen + leerzame interacties en oefeningen met medecursisten = zeer leerzaam (ook al ben ik geen hulpverlener). De trainer heeft echt kennis van zaken, 'ademt' zelf ook MGV in zijn eigen manier van communiceren. Drie dagen is eigenlijk nog te kort. ;)" - 17-12-2020 15:28

"Prettige manier van doceren + goede verdeling van onderdelen over de drie dagen + leerzame interacties en oefeningen met medecursisten = zee… alles lezen - 17-12-2020 15:28

starstarstarstarstar
Henry Hendriksen
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Leerzaam, interactief, verrijking van mijn deskundigheid als professional. Mooie mix van theorie, interactie en oefenen. Betrokken trainer, deskundig, positief, enthousiast en stemde goed af. Goede training die mij helpt om een meer complete hulpverlener te zijn." - 17-12-2020 15:28

"Leerzaam, interactief, verrijking van mijn deskundigheid als professional. Mooie mix van theorie, interactie en oefenen. Betrokken trainer, … alles lezen - 17-12-2020 15:28

starstarstarstarstar
Dagmar Bons
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Prettige training! Fijne afwisseling tussen theorie en oefening. Gerard heeft een rustige, heldere stem. Hij geeft goede uitleg en checkt regelmatig of het helder is en waar behoefte aan is. Humor en rust!" - 17-12-2020 15:28

"Prettige training! Fijne afwisseling tussen theorie en oefening. Gerard heeft een rustige, heldere stem. Hij geeft goede uitleg en checkt re… alles lezen - 17-12-2020 15:28

starstarstarstarstar
Kristn Lodder
10
Motiverende gespreksvoering (voor zorg en welzijn)

"Erg positief. Verdiepend, goed toepasbaar in de praktijk en de theorie is makkelijk te relateren aan de praktijk. Gerard luisterde goed gaf duidelijk en concreet antwoord op onze vragen. Zeer goed." - 30-04-2020 09:11

"Erg positief. Verdiepend, goed toepasbaar in de praktijk en de theorie is makkelijk te relateren aan de praktijk. Gerard luisterde goed gaf … alles lezen - 30-04-2020 09:11

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.