Veerkracht: sterker bij tegenslag - Psychologie Magazine

Type product

Veerkracht: sterker bij tegenslag - Psychologie Magazine

Psychologie Magazine
Logo van Psychologie Magazine

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Beschrijving

Uitdagingen op werk, problemen in je relatie of ziekte van een geliefde: tegenslagen zijn ontzettend vervelend en kunnen je een hulpeloos gevoel geven. Hoe ga je verder als alles tegen lijkt te zitten? En hoe blijf je dan toch positief? In deze training vergroot je je vermogen om terug te veren bij tegenslag en leer je steviger in je schoenen te staan als het leven je uitdaagt.

Dit ga je leren:

  • Wat de wetenschap over veerkracht zegt
  • Hoe je gedrag en mindset bijdragen aan jouw veerkracht
  • Wat voor jou werkt - en wat niet - bij tegenslagen en problemen
  • Hoe je een persoonlijk plan maakt dat je kunt inzetten op uitdagende momenten

Waarom deze training?

Tegenslag komt in ieders leven vo…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Uitdagingen op werk, problemen in je relatie of ziekte van een geliefde: tegenslagen zijn ontzettend vervelend en kunnen je een hulpeloos gevoel geven. Hoe ga je verder als alles tegen lijkt te zitten? En hoe blijf je dan toch positief? In deze training vergroot je je vermogen om terug te veren bij tegenslag en leer je steviger in je schoenen te staan als het leven je uitdaagt.

Dit ga je leren:

  • Wat de wetenschap over veerkracht zegt
  • Hoe je gedrag en mindset bijdragen aan jouw veerkracht
  • Wat voor jou werkt - en wat niet - bij tegenslagen en problemen
  • Hoe je een persoonlijk plan maakt dat je kunt inzetten op uitdagende momenten

Waarom deze training?

Tegenslag komt in ieders leven voor en je hebt er niet altijd invloed op. Gelukkig zijn er factoren waar je wél invloed op hebt, zoals de manier waarop je met uitdagende situaties omgaat. Dit zijn vaardigheden die je kunt aanleren en waarin je kunt groeien. In deze online training, gebaseerd op inzichten uit de positieve psychologie, krijg je de tools aangereikt om je veerkracht te vergroten. Zo leer je steviger in je schoenen te staan als het leven je uitdaagt. Met lessen van experts Carien Karsten, Thijs Launspach en Madelon Peters.

Vijf sleutels tot meer veerkracht

Uit onderzoek blijkt dat veerkracht niet slechts één vaardigheid is. Daarom leer je in deze training wat veerkracht inhoudt, wat de invloed van stress hierop is én wat de vijf sleutels tot meer veerkracht zijn. De training is zo ontwikkeld dat je zelf bepaalt met welk thema je aan de slag wilt gaan. Kies de sessie uit die op dat moment het meest relevant voor je is en volg de training precies zoals jij wilt.

De vijf thema’s:

  • Controle en acceptatie
  • Positief zelfbeeld
  • Nieuwsgierigheid en creativiteit
  • Verbondenheid 
  • Optimisme

Dit krijg je

  • Inzichtgevende video’s en een podcast met experts Carien Karsten, Thijs Launspach en Madelon Peters
  • Praktische opdrachten om direct mee aan de slag te gaan
  • Herkenbare praktijkcasussen om mee te oefenen
  • Een test om inzicht te krijgen in je eigen copingstijl(en)

Inhoud van deze online training over veerkracht

Deze online training bestaat uit 9 sessies die je op je eigen tempo kunt volgen. We verwachten dat je er ongeveer 6 uur mee bezig bent. 

De 9 sessies:

Welkom
Na een korte introductie ontdek je hoe je het meeste uit de training haalt en maak je kennis met de experts van deze training: psycholoog-psychotherapeut Carien Karsten, psycholoog Thijs Launspach en hoogleraar Madelon Peters.

Wat is veerkracht?
In deze sessie vertelt psycholoog Carien Karsten wat veerkracht is en hoe je het kunt vergroten. Ook ontdek je hoe je gewend bent te reageren op tegenslagen – en hoe het anders kan.

Stressmanagement
Tegenslagen gaan gepaard met stress, en stress maakt ons gevoeliger voor tegenslag. Hoe doorbreek je die vicieuze cirkel? Wanneer heb je te veel stress, en hoe kun je dat vanaf nu voor zijn? Psycholoog Thijs Launspach legt het je uit.

Controle en acceptatie
In deze sessie leer je hoe je met een andere, meer accepterende mindset naar het leven kunt kijken. Zo komen onverwachte gebeurtenissen minder hard aan en lukt het je beter om stevig in je schoenen te staan.

Positief zelfbeeld
Hoe je over jezelf denkt, beïnvloedt je veerkracht. Hoe kun je in lastige tijden vertrouwen op je eigen kwaliteiten en positief over jezelf blijven denken? Dat leer je in deze sessie. 

Nieuwsgierigheid en creativiteit
In deze sessie leer je vanuit nieuwsgierigheid en creativiteit naar jezelf en situaties te kijken. Zo ontstaat er een nieuw perspectief van waaruit je tot ideeën en oplossingen kunt komen.

Verbondenheid
Ontdek hoe belangrijk een fijn sociaal netwerk is, leer hoe je dit netwerk om hulp kunt vragen wanneer dat nodig is én leer deze hulp te accepteren.

Optimisme
Iedereen heeft momenten waarop het moeilijk is om de moed erin te houden. In deze sessie legt hoogleraar Madelon Peters uit hoe je onder lastige omstandigheden kunt vertrouwen op jezelf en op je vermogen om er weer bovenop te komen.

Jouw persoonlijke plan
In deze laatste sessie stel je je eigen persoonlijke plan op, zodat je ook na de training kunt blijven oefenen met de tools die bijdragen aan je veerkracht.

Over de experts

Thijs Launspach
Psycholoog en schrijver Thijs Launspach is psycholoog en auteur van onder andere de boeken ‘Fokking druk’ (2018) en zijn nieuwste boek 'Je bent al genoeg - mentaal gezond in een gestoorde wereld' (2022). Hij geeft daarnaast regelmatig lezingen over mentale gezondheid, stress(management) en het managen van millennials in organisaties. Ook heeft hij een eigen podcast over psychologische thema’s.

Carien Karsten
Psycholoog-psychotherapeutCarien Karsten is psycholoog-psychotherapeut, coach en auteur van onder andere het boek ‘Minder Druk; herken jouw stressvalkuilen en voorkom burn-out’ (2019). Ze is gespecialiseerd in stress- en burn-outklachten en geeft hier ook workshops en trainingen over. Daarnaast helpt ze in haar praktijk cliënten met hun faalangst, spreekangst en posttraumatische stressklachten.

Madelon Peters
Hoogleraar experimentele gezondheidspsychologie Dr. Madelon Peters is hoogleraar experimentele gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Maastricht. Ze doet onderzoek naar optimisme en naar veerkracht in relatie tot chronische pijn. Daarnaast heeft ze samen met dr. Elke Smeets het boek ‘Geluk en optimisme’ (2017) geschreven.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Vraag informatie aan over deze cursus. Je ontvangt vanaf dan ook een seintje wanneer iemand een ervaring deelt. Handige manier om jezelf eraan te herinneren dat je wilt blijven leren!
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Psychologie.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.