Serious Game Lean IT – Crazy Kitchen

Type product
Tijdsduur

Serious Game Lean IT – Crazy Kitchen

Quint
Logo van Quint
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,7 Quint heeft een gemiddelde beoordeling van 9,7 (uit 6 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Crazy Kitchen is een eenvoudig maar uiterst leerzaam spel (simulatie). Het spel is ontwikkeld om deelnemers op een speelse en tegelijkertijd ook leerzame manier kennis te laten maken met principes en tools die kenmerkend zijn voor Lean IT. De Lean aanpak werd oorspronkelijk ontwikkeld door de Japanse autofabrikant Toyota, maar het gedachtegoed is sindsdien ook in veel andere sectoren toegepast. Lean IT heeft als uitgangspunt dat de toegevoegde waarde van een product of dienst alleen door de uiteindelijke gebruiker kan worden bepaald. De toegevoegde waarde voor de klant maximaliseren en verspilling binnen processen tot een minimum beperken – dat is waar Lean in essentie op neerkomt. Daarnaast…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Lean, Kaizen, Lean Six Sigma Black Belt, Lean Six Sigma Green Belt en Lean Six Sigma Orange Belt.

Crazy Kitchen is een eenvoudig maar uiterst leerzaam spel (simulatie). Het spel is ontwikkeld om deelnemers op een speelse en tegelijkertijd ook leerzame manier kennis te laten maken met principes en tools die kenmerkend zijn voor Lean IT. De Lean aanpak werd oorspronkelijk ontwikkeld door de Japanse autofabrikant Toyota, maar het gedachtegoed is sindsdien ook in veel andere sectoren toegepast. Lean IT heeft als uitgangspunt dat de toegevoegde waarde van een product of dienst alleen door de uiteindelijke gebruiker kan worden bepaald. De toegevoegde waarde voor de klant maximaliseren en verspilling binnen processen tot een minimum beperken – dat is waar Lean in essentie op neerkomt. Daarnaast richt Lean IT zich op de voortdurende verbetering van de processen die deze beide doelstellingen ondersteunen. Simpel gezegd gaat het erom toegevoegde waarde te creëren met minder middelen. De toepassing van Lean IT heeft verstrekkende gevolgen.

Opzet van de Lean IT Business Simulatie

Doel van dit Lean IT spel is deelnemers bewust te maken van de kracht van Lean IT en de voordelen die het creëren van flow in werkprocessen oplevert. Deelnemers aan het spel zijn met hun team verantwoordelijk voor een filiaal van de restaurant Crazy Kitchen. Dit filiaal heeft te kampen met problemen. Het aantal klanten is de laatste maanden teruggelopen. De eigenaar van het restaurant heeft een onderzoek laten uitvoeren hoe dit komt. Er blijkt een klantontevredenheid te zijn over de kwaliteit van de gerechten, de presentatie van de gerechten en de timing. Het is veelvuldig voorgekomen dat gezelschappen hun eten niet tegelijkertijd geserveerd kregen, terwijl klanten dit belangrijk vinden. De uitdaging voor de deelnemers is om de klant weer tevreden te krijgen en het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Bij het verbeteren van de processen zal gebruik gemaakt worden van Lean elementen zoals creëren van Flow, het verminderen van verspilling en focus op klantwaarde. Crazy Kitchen is gebaseerd op een combinatie van elkaar versterkende activiteiten: praktische opdrachten en theoretische reflectie.

Continue verbeteren

Na elke ronde staan de deelnemers stil bij de vraag hoe ze zaken kunnen verbeteren. Vervolgens pakken ze het rollenspel weer op en passen daarbij hun verbeteringen toe. Het spel vertelt als het ware een verhaal aan de deelnemers. Dit verhaal ontwikkelt zich verder tijdens het spel en als hoofdrolspelers kunnen de deelnemers het verloop ervan beïnvloeden. Er worden meerdere rondes gespeeld waarin de deelnemers niet alleen ervaren – en in hun geheugen opslaan – hoe het is om in gebrekkige omstandigheden te werken, maar ook de mogelijkheid krijgen om de afloop van het verhaal positief te beïnvloedden. De energieke en dynamische restaurantkeuken is een chaotische en hectische omgeving. Gedurende het spel lopen de deelnemers tegen situaties aan die ze ook in hun dagelijkse werk in de IT tegen komen zoals; onduidelijke procedures, gebrek aan communicatie, onduidelijke klantwens, tijdsdruk en verspilling. Op het moment dat deelnemers deze ervaringen evalueren is een koppeling te maken naar hoe dit in ons dagelijkse werk ook voorkomt. Spel begeleiders zorgen er dan voor dat de ervaringen en leerpunten uit het spel waarde opleveren voor ons werk in de IT. Door in de opeenvolgende spelrondes verbeteringen door te voeren, wordt uiteindelijk de meest optimale situatie bereikt. Tijdens het spel worden verschillende tools aangereikt. Door deze tools toe te passen, ervaren de deelnemers hoe de efficiëntie verbetert en de stress vermindert. De volgende verbetertools worden gebruikt: Voice of the Customer, Value Stream Mapping en Problem Solving. Ook komen de Lean dimensies ‘prestaties’ en ‘leiderschap’ aan bod.

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Lean.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.