Implementatie Lerende Organisatie

Type product
Logo van Roy de Brabander
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,6 Roy de Brabander heeft een gemiddelde beoordeling van 8,6 (uit 95 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Systeemdenken als perspectief voor het kijken naar het achterblijven van resultaten, is in opmars, vanuit de overtuiging dat de leerprestaties van de kinderen onlosmakelijk verbonden zijn met de leerprestaties van het hele systeem. Als de functionarissen in dit systeem leren, veranderen ze en daardoor verandert de school (J. Jutten, “De systeemdenker in actie: leidinggeven in een lerende school”, Echt, 2004).

De uitdaging ligt precies hierin: het creëren van duurzame veranderingen binnen de school. De onderkenning dat systeemdenken een steeds belangrijker competentie is voor schoolleiders en leerkrachten maakt dat een ontwikkeltraject vanzelfsprekend uitgaat van de overtuiging dat de delen …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Lerende organisatie, Management Algemeen, Leiderschap, Bedrijfskunde en Leidinggeven.

Systeemdenken als perspectief voor het kijken naar het achterblijven van resultaten, is in opmars, vanuit de overtuiging dat de leerprestaties van de kinderen onlosmakelijk verbonden zijn met de leerprestaties van het hele systeem. Als de functionarissen in dit systeem leren, veranderen ze en daardoor verandert de school (J. Jutten, “De systeemdenker in actie: leidinggeven in een lerende school”, Echt, 2004).

De uitdaging ligt precies hierin: het creëren van duurzame veranderingen binnen de school. De onderkenning dat systeemdenken een steeds belangrijker competentie is voor schoolleiders en leerkrachten maakt dat een ontwikkeltraject vanzelfsprekend uitgaat van de overtuiging dat de delen van het systeem onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat beweging in het ene onderdeel vanzelfsprekend beweging in een ander onderdeel bewerkstelligt. Als het lukt om als directeur, MT, team en bestuur de intra- en interpersoonlijke bewegingen met elkaar in verband te brengen, en daar op te sturen, zal de optelsom van de bewegingen bij elkaar een krachtige groeispurt betekenen voor het hele systeem.

Het MT dient derhalve de komende maanden de koers voor de komende jaren uit te zetten. Uitgangspunten waaraan dit plan voldoet, zijn:

- de vijf disciplines van de lerende organisatie zijn uitgangspunt;

- deze fase is nodig om een gezamenlijk toekomstbeeld te ontwikkelen, vanuit een gedeelde visie op het SBO-onderwijs en de zorgsystematiek;

- het team denkt actief mee over wat dit van ieder vraagt, waardoor eigenaarschap gezamenlijk gedeeld wordt;

- een zelfevaluatie levert het MT input voor het schoolplan;

- de verschillende beleidsdomeinen worden in samenhang met elkaar geevalueerd en ontwikkeld;

- de PDCA-cyclus draagt bij aan de resultaatgerichtheid van het systeem als geheel;

- het schoolplan wordt volgens het INK-model invgevuld opdat er vanaf het nieuwe schoolplan een direct verband is tussen het schoolplan en kwaliteitszorg.

 Uiteindelijk vormt het schoolplan het richtinggevende kader. De belangrijkste borging wordt bepaald door de gedragsverandering van de leden van het systeem. 

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.