Basiscursus vertrouwenspersonen

Niveau
Totale lesduur
Startdatum en plaats
Logo van SBI Formaat
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,6 SBI Formaat heeft een gemiddelde beoordeling van 8,6 (uit 145 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8
Gemiddeld cijfer voor Basiscursus vertrouwenspersonen
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Monique Raven
assistent management support
8
Basiscursus vertrouwenspersonen

"Goede gedegen training, Nicole wist zeker waar ze het over had. Prima locatie en juiste begeleiding. Basiscursus die wat mij betreft helder uiteengezet werd. de praktijkopdracht aan het einde van de training was super!" - 03-11-2016 13:02

"Goede gedegen training, Nicole wist zeker waar ze het over had. Prima locatie en juiste begeleiding. Basiscursus die wat mij betreft helder … alles lezen - 03-11-2016 13:02

Startdata en plaatsen

Utrecht
27 nov. 2018
Doorn
5 mrt. 2019
Utrecht
21 mei. 2019
Doorn
16 jul. 2019
Utrecht
26 nov. 2019

Beschrijving

Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen en leden van klachtencommissies die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heeft u kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.

Ongewenst gedrag

Pesten, intimidatie, informeel leiderschap… ongewenste omgangsvormen komen in elke organisatie voor. Als vertrouwenspersoon of lid van een klachtencommissie wordt u dan geraadpleegd. Wat adviseert u? Welke aandachtspunten zijn er in de communicatie en in de relatie met het management?

Na deze training van SBI Formaat heeft u inzicht in de gewenste houding en vaardigheden voor het uitoefenen van uw functie. Uitgebreid wordt ing…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen en leden van klachtencommissies die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heeft u kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.

Ongewenst gedrag

Pesten, intimidatie, informeel leiderschap… ongewenste omgangsvormen komen in elke organisatie voor. Als vertrouwenspersoon of lid van een klachtencommissie wordt u dan geraadpleegd. Wat adviseert u? Welke aandachtspunten zijn er in de communicatie en in de relatie met het management?

Na deze training van SBI Formaat heeft u inzicht in de gewenste houding en vaardigheden voor het uitoefenen van uw functie. Uitgebreid wordt ingegaan op de rollen en het takenpakket van de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie en hoe u van begin tot eind te werk gaat als een melding of klacht bij u binnenkomt. En u weet hoe u de benodigde gesprekken kunt voeren.

Thema 1. Verkenning

U krijgt een beeld van de breedte waarin ongewenste omgangsvormen zich kunnen manifesteren. Daarbij verkennen we ook uw eigen (voor)oordelen en vaardigheden ten aanzien van de problematiek. U wordt op de hoogte gebracht van de wettelijke context waaruit het beleid tegen (seksuele) intimidatie, agressie en geweld voortkomt. Ook wordt ingegaan op de nieuwe Wet Huis voor Klokkenluiders. U krijgt concrete tips om de in uw organisatie geldende klachtenregeling te optimaliseren.

Thema 2. Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon en klachtencommissie

Hoe ziet het werk van de vertrouwenspersoon eruit? En van de klachtencommissies? We nemen het werkgebied en de taken door. Nadrukkelijk wordt ook aangegeven wat niet de taak is van de vertrouwenspersoon en wat het verschil is met het takenpakket van de klachtencommissie.

Thema 3. Gespreksvaardigheden van vertrouwenspersonen en leden van een klachtencommissie

Een melding, een klacht….en dan? Stap voor stap verkennen we met elkaar de mogelijkheden. We gebruiken daarbij de escalatieladder, een hulpmiddel bij de gesprekken. Hierbij is ook aandacht voor de procedure en de juridische aspecten. We oefenen een gesprek aan de hand van casuïstiek. Omdat de rol van de vertrouwenspersoon en klachtencommissies anders zijn, krijgen vertrouwenspersonen en leden van de klachtencommissie een eigen passende oefening.

Verdieping is mogelijk in de vorm van een vervolg op maat en/of intervisiebijeenkomsten. Aan het eind van de dag wordt dit geïnventariseerd.

SBI Formaat: training, coaching en advies voor zinvolle medezeggenschap, duurzame participatie en sterke arbeidsverhoudingen.

8
Gemiddeld cijfer voor Basiscursus vertrouwenspersonen
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar_border
Monique Raven
assistent management support
8
Basiscursus vertrouwenspersonen

"Goede gedegen training, Nicole wist zeker waar ze het over had. Prima locatie en juiste begeleiding. Basiscursus die wat mij betreft helder uiteengezet werd. de praktijkopdracht aan het einde van de training was super!" - 03-11-2016 13:02

"Goede gedegen training, Nicole wist zeker waar ze het over had. Prima locatie en juiste begeleiding. Basiscursus die wat mij betreft helder … alles lezen - 03-11-2016 13:02

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met SBI Formaat, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.