Mediatraining door ervaren TV-journalist
Beschrijving
Worstel je met vragen als:
- Hoe ga ik om met de media?
- Hoe werken journalisten? Hoe kan ik daar op inspelen?
- Hoe verwoord ik mijn complexe content in pakkende, korte quotes?
- Hoe moet ik journalisten te woord staan?
- Hoe kom het beste over op camera?
Etc.
Dan ben je hier aan het goede adres.
Gerben van Driel (1978) is een ervaren TV-journalist die werkte voor o.a. PowNews en RTL Z. Duizenden keren is hij met camera en microfoon op pad gegaan om mensen (scherp) de hemd van het lijf te vragen. Hij kan je precies vertellen hoe journalisten werken, beoordelen hoe effectief je bent in mediaoptredens en je trainen zodat je nog effectiever wordt.
Niet alleen op het gebied…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Worstel je met vragen als:
- Hoe ga ik om met de media?
- Hoe werken journalisten? Hoe kan ik daar op inspelen?
- Hoe verwoord ik mijn complexe content in pakkende, korte quotes?
- Hoe moet ik journalisten te woord staan?
- Hoe kom het beste over op camera?
Etc.
Dan ben je hier aan het goede adres.
Gerben van Driel (1978) is een ervaren TV-journalist die werkte voor o.a. PowNews en RTL Z. Duizenden keren is hij met camera en microfoon op pad gegaan om mensen (scherp) de hemd van het lijf te vragen. Hij kan je precies vertellen hoe journalisten werken, beoordelen hoe effectief je bent in mediaoptredens en je trainen zodat je nog effectiever wordt.
Niet alleen op het gebied van 'performance'. Maar ook op het gebied van inhoud. Want daar begint het mee. Wat ga je de media vertellen?
De training kan in elke denkbare vorm georganiseerd worden. Van 1 op 1 begeleiding tot groepstraining.
Om je een indruk te geven hoe een trainingsdag voor een groepstraining eruit zou zien:
INTRODUCTIE
9.30 uur - Welkom & Introductie
9.35 uur - Korte kennismakingsoefening
09.50 uur - ‘Sprong in het diepe’
Iedere deelnemer wordt direct uitgenodigd voor de camera om een interview af te geven aan de trainer. Cold Turkey.
Doel: zie het als een soort ‘nul-meting’. Deelnemers ervaren hoe het is om voor een camera te staan. Ze zitten er meteen in. En de trainer krijgt een goede indruk van hoe effectief deelnemers al in de basis zijn.
10:20 uur - Korte break
DEEL 1 VASTSTELLEN BOODSCHAP
10:30 - 10:45 THEORIE: Een goede presentatie begint bij een goede boodschap
- Wat wil je zeggen? Oftewel: wel(ke) punt(en) wil je maken?
- Hoe ga je dat zeggen zodanig dat het overkomt in de media?
De ervaring leert dat daar door verschillende mensen verschillend over gedacht kan worden. Het is goed en ook vaak heel leerzaam om de verschillende opvattingen en verschillende visies van de verschillende deelnemers eens expliciet te maken. Gezamenlijk kom je dan tot:
- de beste argumenten
- de beste voorbeelden
- de beste quotes
Oftewel: een soort inhoudelijke ‘gereedschapskist’ waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.
10.45 - 12.30 OEFENING ‘ WISDOM OF THE CROWD’
Via een interactieve werkvorm stellen we vat wat de belangrijkste thema's zijn en wat de boodschap is die daarbij hoort.
12.30 - 13.30 uur LUNCH
DEEL 2 (HET VOORBEREIDEN OP) HET MEDIAOPTREDEN
13.30 - 15.00 OEFENRONDE 1: DE VRIENDELIJKE JOURNALIST
Iedereen wordt (het liefst 2x) geïnterviewd. We kijken die interviews ook gezamenlijk
terug.
- Deelnemers krijgen persoonlijke feedback op sterke punten en aandachtspunten
- Tijdens de interviews komen vanzelf thema’s naar boven die door de trainer extra
benadrukt worden:
- Wat is ‘een lekkere quote’ ?
- Spreken in korte zinnen
- Spreken met overtuiging
- Deelnemers leren van hun eigen ervaring én van elkaar.
15.00 - 15.15 BREAK
Na de break zijn er 2 opties.
15.30 -17.00 OPTIE 1: OEFENRONDE MET ‘DE KRITISCHE JOURNALIST’
We doen nog een keer hetzelfde rondje als voor de break. Maar nu stelt de journalist zich
kritischer op. Dat leidt mogelijk tot irritatie bij de geïnterviewde. Hoe ga je daarmee om?
Hoe behoud je dàn de regie en de sympathie van de kijker/luisteraar?
OPTIE 2: HOE BEREID JE JE NOU VOOR OP EEN INTERVIEW?
Inmiddels hebben deelnemers enige ervaring. Ze lopen tegen bepaalde valkuilen aan. De
sleutel is dat je ook in de voorbereiding de regie moet nemen.
- Vraag aan deelnemers: bedenk eens wat relevant is om te weten vóórdat je een
interview ingaat?
- Maak op basis daarvan een interviewprotocol waarop je terug kunt vallen zodra je een
interviewverzoek krijgt.
- Indien tijd over oefenen we nog een keer een interview naar aanleiding van dat protocol
17.00 - 17.30 REFLECTIE & AFSLUITING
Speak To Succeed is opgericht door presentatiespecialist Gerben van Driel (1978). Zijn trainingen zijn gebaseerd op 3 sterke pijlers:
- een stevige achtergrond als storyteller en presentator (o.a. RTL Z)
- corporate werkervaring (o.a. ABN AMRO)
- wetenschappelijke onderbouwing
Alles is erop gericht om deelnemers bij te brengen en te laten ervaren hoe ze vanuit zichzelf meer impact kunnen hebben.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.