Training vertrouwens(contact)persoon

Niveau
Tijdsduur

Training vertrouwens(contact)persoon

Spijtenburg Werving & Advies B.V.
Logo van Spijtenburg Werving & Advies B.V.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Vertrouwens(contact)personen bieden een luisterend oor bij klachten en geven advies en ondersteuning. Soms met verstrekkende gevolgen, zowel voor individuen als voor de gehele onderwijsinstelling. Daarom is professionalisering van vertrouwens(contact)-personen van groot belang. Deze moeten beschikken over specifieke gespreksvaardigheden en kennis hebben van procedures. Daarbij moeten zij ook de eigen rol en functie afbakenen en de verantwoordelijkheden van zichzelf en anderen herkennen.

Hiervoor zijn mensen nodig die vaardig zijn in het herkennen van een probleem of klacht:

  • Wat wil de klager?
  • Waar is deze het best bij gediend?
  • Van wie is het probleem?
  • Blijft vertrouwelijke informatie a…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Vertrouwenspersoon, E-HRM, Human Resource Management (HRM), Strategisch HRM en Verreiker.

Vertrouwens(contact)personen bieden een luisterend oor bij klachten en geven advies en ondersteuning. Soms met verstrekkende gevolgen, zowel voor individuen als voor de gehele onderwijsinstelling. Daarom is professionalisering van vertrouwens(contact)-personen van groot belang. Deze moeten beschikken over specifieke gespreksvaardigheden en kennis hebben van procedures. Daarbij moeten zij ook de eigen rol en functie afbakenen en de verantwoordelijkheden van zichzelf en anderen herkennen.

Hiervoor zijn mensen nodig die vaardig zijn in het herkennen van een probleem of klacht:

  • Wat wil de klager?
  • Waar is deze het best bij gediend?
  • Van wie is het probleem?
  • Blijft vertrouwelijke informatie altijd geheim en wanneer niet meer?
  • En vooral: tot hoever ga je met begeleiding en advies? Wat zijn bijvoorbeeld de ethische en juridische aspecten?

Opbrengst

  • U krijgt een concreet beeld van uw functie als vertrouwens(contact)persoon en uw positie binnen de school. 
  • U kent de wettelijke kaders waarbinnen u opereert.
  • U kunt een gesprek met ouders structureren.
  • U vergroot uw gespreksvaardigheden. 
  • U vindt de balans en het zelfvertrouwen in het omgaan met vertrouwelijke informatie enerzijds en het hanteren van de meldplicht anderzijds.
  • U kunt klagers professioneel opvangen en begeleiden bij vervolgstappen.

Doelgroep

De training is bedoeld voor interne contactpersonen en externe vertrouwenspersonen in het basis-, speciaal en voortgezet onderwijs bij wie incidenten van (seksuele) intimidatie, agressie, geweld en discriminatie worden gemeld.

Programma

De werkwijze is praktisch van karakter. Er wordt veel geoefend met casuïstiek, eventueel aangedragen door de deelnemers. Tevens wordt achtergrondinformatie behandeld. Deze wordt weergegeven in een uitgebreide cursusmap.
Huiswerk vooraf (wordt toegestuurd)

  • Doorlezen van de landelijke modelklachtenregeling
  • Invullen van een lijst met leerwensen

Dag 1 Rol, taak en positie van vertrouwens(contact)personen

  • Taakafbakening contactpersoon en vertrouwenspersoon
  • De klachtenprocedure en alle betrokkenen
  • Signalen van kinderen
  • Dilemma’s en valkuilen
  • Oefeningen gespreksvaardigheden
  • Huiswerk: sociale kaart voor de eigen werksituatie

Dag 2 Kinderen onderling; preventieve taken

  • Actiepunten bij (seksueel) grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen
  • Sociale kaart
  • Preventieve taken
  • Actiepunten binnen de school
  • Resterende vragen

Docent

De docent is Patricia Ohlsen. Patricia is een ervaren (communicatie)trainer en adviseur op het gebied van kindermishandeling en huiselijk geweld. Zij geeft al jaren training in signaleren, handelen en bespreekbaar maken van kindermishandeling voor alle doelgroepen die met kinderen en/of ouders werken. Daarnaast heeft zij o.a. e-learning modules over dit onderwerp ontwikkeld en is nu bij een GGD verantwoordelijk voor het invoeren van de meldcode voor de Jeugdgezondheidszorg. Ze is ook auteur van het boek ‘Kindermishandeling, en dan… Hoe te signaleren en handelen binnen het Primair Onderwijs’. Patricia werkt in haar trainingen samen met een acteur van Kanzi, die trainingen ondersteunt op het gebied van communicatie, opvoeding, klachtenbehandeling e.d. Zij vertaalt de leervraag en theorie naar concrete oefensituaties, biedt ingeleefd en realistisch spel, geeft gerichte en gefundeerde feedback aan de cursist.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.