Formatief toetsen (didactische vaardigheden)

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Quintijn Schenkel
Logo van Teaching Pro's

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Teaching Pro's biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: 's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen is een zeer krachtig instrument om leerlingen echt te laten leren. John Hattie heeft in zijn studie heel duidelijk gemaakt dat formatief toetsen werkt: leerlingen gaan er gemiddeld 0,9 cijferpunt op vooruit! (Hattie, 2013, Leren zichtbaar maken)

Weten dat formatief toetsen werkt is één. Dit inzicht toepassen in de les is een tweede. Daarom heeft Teaching Pro’s de training ‘Formatief toetsen’ontworpen! De training ‘Formatief toetsen’ biedt docenten een aantal instrumenten die zij direct in de les kunnen toepassen. De resultaten van de training zijn zeer positief: het leren van leerlingen verbetert, docenten hebben meer zicht op de prestaties…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Didactische vaardigheden, Toetsen & beoordelen, Train de trainer, Co-actief coachen en Opleidingsontwikkeling.

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen is een zeer krachtig instrument om leerlingen echt te laten leren. John Hattie heeft in zijn studie heel duidelijk gemaakt dat formatief toetsen werkt: leerlingen gaan er gemiddeld 0,9 cijferpunt op vooruit! (Hattie, 2013, Leren zichtbaar maken)

Weten dat formatief toetsen werkt is één. Dit inzicht toepassen in de les is een tweede. Daarom heeft Teaching Pro’s de training ‘Formatief toetsen’ontworpen! De training ‘Formatief toetsen’ biedt docenten een aantal instrumenten die zij direct in de les kunnen toepassen. De resultaten van de training zijn zeer positief: het leren van leerlingen verbetert, docenten hebben meer zicht op de prestaties van hun leerlingen en uiteindelijk gaan cijfers omhoog.

Het doel van de cursus

Het doel van de training is om docenten in staat te stellen een eigen manier te vinden voor formatief toetsen.

Met de docenten die deze training volgen, willen we het volgende bereiken:

  • de docent kent de 3 fasen van formatief toetsen
  • de docent kent de actoren die een rol spelen bij formatief toetsen
  • de docent kent de 5 strategieën voor formatief toetsen
  • de docent kent binnen de 5 strategieën verschillende instrumenten
  • de docent kan binnen de 5 strategieën passend instrumenten kiezen
  • de docent kan feedback uit de instrumenten interpreteren
  • de docent kan een vervolg geven aan de feedback

Inhoud van de training

1. Introductie: de metafoor van een zeiltocht

Denk je eens in dat je aan het roer staat van een mooi zeilschip. Het is een mooie zomerse dag, de wind is gunstig, de zee kalm. Met dit beeld in gedachten gaan we aan de slag met een kader waarin we summatief en formatief toetsen plaatsen.

2. Theorie: summatief en formatief toetsen

De metafoor van de zeiltocht en het kader dat we hebben geschetst bij de introductie gaan we verder invullen aan de hand van theorie. De belangrijkste inzichten passeren de revue, zodat je voor jezelf een degelijk basis hebt waarmee je je eigen toetsingsproces kunt vormgeven.

3. Welke instrumenten kun je zelf inzetten bij formatief toetsen?

Er zijn verschillende instrumenten beschikbaar om in te zetten bij formatieve toetsing. Het doel van dit onderdeel is dat je zicht krijgt op de verschillende instrumenten. Vanuit deze ‘gereedschapskist’ kun je zelf jouw eigen proces van formatieve toetsing vormgeven.

4. Ontwerp en test je eigen formatieve toets

Nu je de nodige kennis hebt opgedaan over formatief toetsen (onderdeel 1 en 2) en nu je weet welke instrumenten er zijn (onderdeel 3), ga je zelf aan de slag met het maken van een formatieve toets. Deze toets kun je direct uitproberen op je collega’s die ook aan de training deelnemen. Zo oefen je met het ontwerpen van je eigen materiaal en oefen je met het toepassen ervan.

5. Beter worden door (zelf)evaluatie

Formatief toetsen is net zoals bij een goede les nooit af. Van elke les leert een docent iets nieuws. Het laatste onderdeel van de cursus zorgt ervoor dat een docent structureel zijn/haar eigen handelen evalueert, waardoor de lessen en de toetsen steeds beter worden.

Doorlopend

Gedurende de gehele training maak je kennis met verschillende werkvormen die je direct kunt toepassen in je eigen lessen.

literatuur

Deze training is gebaseerd op toonaangevende literatuur op het gebied van (formatief) toetsen.

  • Berkel, H. van, Bax, A en Joosten-ten Brinke, D. (2017). Toetsen in het hoger onderwijs(vierde herziene druk). Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum
  • Hattie, J. (2012). Leren zichtbaar maken(Nederlandse vertaling van Visible Learning for Teachers). Rotterdam: Nederland. Bazalt Educatieve Uitgaven
  • Kneyber, R. en Sluijsmans, D. (2016). Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Culemborg, Nederland: Uitgeverij Phronese
  • Wiliam, D. (2013). Cijfers geven werkt niet(1stedruk). Meppel, Nederland: Ten Brink Uitgevers/Didactief.
  • Wiliam, D. en Leahy, S. (2015). Embedding formative assessment. West Palm Beach, Florida, USA: Learning Sciences International

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Quintijn Schenkel - Onderwijs ondernemer 🎓
Quintijn Schenkel
Onderwijs ondernemer 🎓

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Teaching Pro's, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.