Communicatiestijlen voor bedrijfsteams - HBO+

Type product
Tijdsduur
Trainer
Pieter Schoe
Logo van Team4Teams
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,9 Team4Teams heeft een gemiddelde beoordeling van 8,9 (uit 18 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

10
Gemiddeld cijfer voor Communicatiestijlen voor bedrijfsteams - HBO+
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
10
Communicatiestijlen voor bedrijfsteams - HBO+

"In de korte tijd die Pieter met ons team doorbracht, legde hij de vinger op een aantal zere plekken zonder te pushen. Respectvol voor de deelnemers en tegelijkertijd prikkelend. Eén middag is duidelijk te weinig om de samenwerking blijvend te verbeteren, maar het inzicht in het belang van samenwerkingsprocessen is dankzij zijn kundige leiding zeer verbeterd.
Het samenwerkingsproces is ook onderdeel van de trainig zelf; het team bepaalt zelf hoe ver het wil gaan. Tegelijkertijd worden de grenzen qua veiligheid van de deelnemers goed bewaakt.
Iets meer pushen was hier en daar wellicht toch nuttig geweest. (maar dat heeft misschien met mijn eigen ongeduld te maken)" - 14-10-2015 00:00

"In de korte tijd die Pieter met ons team doorbracht, legde hij de vinger op een aantal zere plekken zonder te pushen. Respectvol voor de dee… alles lezen - 14-10-2015 00:00

Beschrijving

In deze teamtraining biedt Team4Teams ondersteuning bij het leren inzetten van communicatiestijlen in nieuwe en bestaande teams, tussen teams en in klantrelaties. Zodat deelnemers leren afstemmen op de stijl van communiceren van collega's en klanten. Deze teamtraining duurt 8 uur, maar is ook beschikbaar in een 4, 6 of 16 uur durende variant. Ook online beschikbaar in 3 tot 5 sessies van 3 uur. Het kan online en ook in een ruime zaal veilig Covid-19 Proof! Beschikbaar in het Engels en Nederlands.

Wat zijn communicatiestijlen?

Ieder mens heeft een focus. De één wil graag snel resultaat, terwijl een collega gaat voor degelijkheid en precisie. Een derde richt zich op een goede sfeer, terwij…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

In deze teamtraining biedt Team4Teams ondersteuning bij het leren inzetten van communicatiestijlen in nieuwe en bestaande teams, tussen teams en in klantrelaties. Zodat deelnemers leren afstemmen op de stijl van communiceren van collega's en klanten. Deze teamtraining duurt 8 uur, maar is ook beschikbaar in een 4, 6 of 16 uur durende variant. Ook online beschikbaar in 3 tot 5 sessies van 3 uur. Het kan online en ook in een ruime zaal veilig Covid-19 Proof! Beschikbaar in het Engels en Nederlands.

Wat zijn communicatiestijlen?

Ieder mens heeft een focus. De één wil graag snel resultaat, terwijl een collega gaat voor degelijkheid en precisie. Een derde richt zich op een goede sfeer, terwijl weer een ander is gericht op het motiveren van mensen. Uw team heeft al deze communicatiestijlen nodig.

Men onderscheidt vier hoofdstijlen van communicatie. Elke stijl is een verzameling van gedragingen. Ze ontstaan doordat mensen er voor kiezen direct of indirect in combinatie met taakgericht of mensgericht te communiceren. Wanneer u inzicht krijgt in uw eigen voorkeur en de focus van anderen, kunt u leren wisselen van focus en leren afstemmen op de communicatiestijl van een collega of klant. De insteek van Team4Teams is niet 'hoe kunnen we dit nog complexer en preciezer presenteren, maar is gericht op 'hoe kunt u er morgen mee aan de slag'. De training is vooral praktisch, gericht op inzicht en direct resultaat. Meest gehoorde reactie op deze training: “Dit had ik eerder willen weten!”.

Resultaten

  • Doordat meerdere medewerkers uit één organisatie meedoen, delen ze na de training een gemeenschappelijke taal. Zij kunnen daarmee de onderlinge contacten en de contacten met klanten snel en effectief verbeteren. Deelnemers zijn bovendien voortaan in staat om elkaar daarbij te ondersteunen.
  • De masterclass versterkt de onderlinge verhoudingen positief en draagt bij aan effectiever samenwerken. U leert stijlvol, afgestemd en bewust communiceren.
  • Deelnemers begrijpen waarom mensen op verschillende manieren communiceren. Ze krijgen waardering voor de communicatiestijl van collega’s. Onderlinge erkenning leidt tot meer vertrouwen en een organisatie met minder ruis.

Communiceren onder druk

Onder druk gaan de communicatiestijlen anders werken. Onder druk ondersteunen de communicatiestijlen elkaar niet meer. Er ontstaan tegenstellingen, die gaan zeuren en kunnen leiden tot conflicten:

Overlevend gedrag

Mensen met een directe communicatiestijl die onder druk komen te staan vertonen (voor collega’s) overlevend gedrag. Zij kunnen door anderen worden gezien als: 

  • Dwingend: er moeten en zullen resultaten worden geboekt. Er is weinig ruimte meer voor analyse, problemen en de menselijke aspecten. Recht door zee is het devies, als een stoomwals als het moet. Namelijk het resultaat telt.
  • Manipulerend: het realiseren van hun ideeën en doelen is - naar hun mening - de beste keuze. In communicatie wordt het doel centraal gesteld en worden de feiten rooskleurig gepresenteerd. Het doel heiligt de middelen.

Mensen met een directe stijl ervaren meestal niet dat zij dwingen of manipuleren. Zij houden hun doel scherp voor ogen, vinden dat iedereen mee moet doen en kunnen daarbij over de grenzen van anderen gaan. Bij Nederlanders komt dit gedrag vaak voor, we zijn een direct volkje.

Ontlopend gedrag

Mensen met een voorkeur voor een indirecte stijl, gaan onder druk juist ontlopend gedrag vertonen. Zij kunnen dan door anderen worden gezien als:

  • Toedekkend: de (werk)sfeer staat centraal, ook al moeten daarvoor tegenstellingen worden glad gestreken. Men kiest er dan liever voor om problemen met de mantel van de liefde toe te dekken.
  • Ontwijkend: het is beter niets te doen dan half werk te leveren en fouten te maken. Horen, zien en zwijgen is dan het devies en denkt: bezint eer je begint.

Hernieuwde samenwerking

Zodra een team onder druk komt te staan, gaan de communicatiestijlen elkaar tegenwerken. Men houdt zich vast in de eigen stijl en vindt dat de ander moet veranderen.

Speelt dit in uw team, dan is een masterclass (16 uur) het overwegen waard om de onderlinge samenwerking te hernieuwen. De teamcoach heeft ervaring om ook culturele tegenstellingen mee te nemen. Als uw bedrijf internationaal werkt en/of medewerkers heeft uit meerdere culturen, dan is het behulpzaam om ook aandacht te besteden aan de culturele aspecten van communicatiestijlen. Team4Teams heeft begeleiders in acht Europese talen en evenveel Europese landen.

De Schaal van Samenwerking is dan onze routekaart.

Wat klanten over ons vertellen

Voor het eerst een teambuilding gedaan MET resultaat.
Robert (sales DTG)

Ieder team zou de training communicatiestijlen eerst moeten hebben gedaan.
Henk (OR-trainer)

Helder, professioneel, ga zo door!
José (logistiek SCA)

Oefenen met de communicatiestijlen een openbaring voor de mensheid.
Marcus – service engineer Fokker

Een leuke en heel erg leerzame ervaring. Je kan er meteen mee aan de slag.
Jiska (docent)

Eerst is je eigen communicatiestijl een feest van herkenning, tot je je realiseert dat je er dus zo niet komt. Eline – welzijnswerker

Fijne locatie + trainers. Ik ben me meer bewust geworden van welke factoren een rol spelen bij verschillende communicatiestijlen. Marjory – docent, studie counselor Fontys hogeschool

Team4Teams is veilig buiten je comfortzone.
Kees (student Universiteit Eindhoven)

Zelden een model gezien dat zó toepasbaar is op de werkelijkheid.
Michiel (musicus)

Programma

Het programma wordt door de ervaren teamcoach passend gemaakt voor elke groep, daardoor kan onderstaand programma afwijken van het uiteindelijke programma in de teamtraining. Hieronder een voorbeeldprogramma waarin de groep start met twee aaneengesloten dagdelen. Optioneel organiseert u later nog een terugkomdag. Twee losse dagen met een terugkomdag is ook mogelijk.

VOORAF

  • Test communicatiestijl voorkeur ONLINE.
  • U kunt de testresultaten online gelijk inzien.

DAGDEEL 1

  • Hoe kan men een communicatiestijl herkennen?
  • Met wie wil men de samenwerking onderzoeken en verbeteren?
  • Uitleg over de communicatiestijl voorkeur.

DAGDEEL 2

  • Opdracht: ervaar communicatiestijl voorkeur in de praktijk.
  • Hoe wilt u en willen uw collega's feedback ontvangen?
  • Presentatie van de vier communicatiestijlgroepen over feedback.
  • Gesprek in tweetallen over het verbeteren van de onderlinge communicatie.
  • Succesmomenten delen in de groep.
  • Opdracht: ervaar de samenwerking waarbij men elkaars voorkeursstijl inschakelt.

De dagtraining communicatiestijlen is perfect aan te vullen. Door met communicatie in uw team aan de slag te blijven voorkomt u bovendien een uitdoofeffect. Vertrouwen en een goede samenwerking komen namelijk stap voor stap.

OPTIONEEL:

AVONDSESSIE (in geval van een aaneengesloten tweedaagse, is deze extra avondsessie  zonder meerkosten voor wat betreft de teamcoaches. U benut vijf dagdelen voor de prijs van vier).

  • Hoe kan men van communicatiestijl voorkeur wisselen, hoe kan het dat men dat niet (graag) doet?

OPTIONEEL:

DAGDEEL 3

  • Delen van ervaringen in de praktijk, wat ging er goed, waar heeft men problemen mee of vragen over?
  • Presentatie over communicatiestijlen in een samenwerkende, ontlopende en overlevende situatie.
  • Opdracht: het ervaren van de communicatiestijl voorkeuren onder druk.
  • Feedback geven, gebruik makend van de stijlvoorkeuren (extra, in geval de tijd het toelaat).

OPTIONEEL:

DAGDEEL 4

  • Wat ging er goed, wat kan beter in de onderlinge communicatie in dit team? Ervaringen uitwisselen over communicatie die eerder onder druk stond.
  • Bespreken van casussen: hoe kan in deze situatie een verandering in positieve zin plaatsvinden, gebruik makend van communicatiestijlen?
  • Feedback geven aan elkaar in twee-, drie- of viertallen.

OPTIONEEL:

DAGDEEL 5

  • Wat ging er goed, wat kan beter in de onderlinge communicatie in dit team?
  • Oefening: reizen door de stijlen.
  • Reflectie op de oefening, waar liggen de drempels (nog)?
  • Buddy afspraken.
  • Afronding.
  • U ontvangt een certificaat van deelname.

Team4Teams | teambuilding communicatietraining feedbacktraining teamcoaching | Covid-19 proof

10
Gemiddeld cijfer voor Communicatiestijlen voor bedrijfsteams - HBO+
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar
10
Communicatiestijlen voor bedrijfsteams - HBO+

"In de korte tijd die Pieter met ons team doorbracht, legde hij de vinger op een aantal zere plekken zonder te pushen. Respectvol voor de deelnemers en tegelijkertijd prikkelend. Eén middag is duidelijk te weinig om de samenwerking blijvend te verbeteren, maar het inzicht in het belang van samenwerkingsprocessen is dankzij zijn kundige leiding zeer verbeterd.
Het samenwerkingsproces is ook onderdeel van de trainig zelf; het team bepaalt zelf hoe ver het wil gaan. Tegelijkertijd worden de grenzen qua veiligheid van de deelnemers goed bewaakt.
Iets meer pushen was hier en daar wellicht toch nuttig geweest. (maar dat heeft misschien met mijn eigen ongeduld te maken)" - 14-10-2015 00:00

"In de korte tijd die Pieter met ons team doorbracht, legde hij de vinger op een aantal zere plekken zonder te pushen. Respectvol voor de dee… alles lezen - 14-10-2015 00:00

Pieter Schoe - duurzaam samenwerken
Pieter Schoe
duurzaam samenwerken
8,9

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.