Motivational Interviewing in de gezondheidszorg (motiverende gespreksvoering)

Type product
Tijdsduur

Motivational Interviewing in de gezondheidszorg (motiverende gespreksvoering)

TopEvent Training Coaching en Scholing in de Zorg
Logo van TopEvent Training Coaching en Scholing in de Zorg
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,5 TopEvent Training Coaching en Scholing in de Zorg heeft een gemiddelde beoordeling van 8,5 (uit 32 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Training en coaching in de zorg 
Sinds vele jaren geef ik met enorm veel plezier vele (geaccrediteerde) communicatie- en managementtrainingen aan specialisten, (huis) artsen, tandartsen, paramedici en ander hulpverleners. Ik heb een grote affiniteit met de zorg, gezien mijn achtergrond in de gezondheidswetenschappen. 

Mijn trainingen kenmerken zich door afwisseling, energie, zelfreflectie en direct resultaat. De trainingen worden opgebouwd rondom de eigen casuïstiek van de deelnemers. Het fundament van de trainingen wordt gebouwd op basis van de intake per email die altijd aan een training vooraf gaat. Op deze manier ontstaat een training die voldoet aan de verwachtingen van de deelnemers. Daarnaast speelt de training in op die praktijksituaties die voor de deelnemer op dat moment nog niet naar wens verlopen, in contact met bijv. artsen, patiënten, ondergeschikten of in de contacten onderling in het team. De theorie wordt hieraan gekoppeld.

drs. Ingrid Caubergh-Sprenger, bevlogen gedrags- en communicatietrainer

Tr. Motivational Interviewing

MOTIVERENDE GESPREKSTECHNIEKEN- WAAROM VERANDEREN MENSEN TOCH NIET EN HOE KUN JE DAAR WAT AAN DOEN ?

Afgelopen week ging ik voor de 7e keer met mijn (puber)dochter naar de fysiotherapeut. Dochter was snel gegroeid, en was onder behandeling van de fysiotherapeut voor houdingscorrigerende oefeningen. Één keer per maand, bezochten we deze uiterst vriendelijke fysiotherapeut. Elke week legde hij trouw de oefeningen uit die mijn dochter thuis elke dag moest doen. En elke week deed mijn dochter die oefeningen…. niet, tot ze weer een uur voorafgaande aan de afspraak met de fysiotherapeut snel thuis de oefeningen (die ze bijna allemaal al was vergeten) oefende. Hoe zit …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Training en coaching in de zorg 
Sinds vele jaren geef ik met enorm veel plezier vele (geaccrediteerde) communicatie- en managementtrainingen aan specialisten, (huis) artsen, tandartsen, paramedici en ander hulpverleners. Ik heb een grote affiniteit met de zorg, gezien mijn achtergrond in de gezondheidswetenschappen. 

Mijn trainingen kenmerken zich door afwisseling, energie, zelfreflectie en direct resultaat. De trainingen worden opgebouwd rondom de eigen casuïstiek van de deelnemers. Het fundament van de trainingen wordt gebouwd op basis van de intake per email die altijd aan een training vooraf gaat. Op deze manier ontstaat een training die voldoet aan de verwachtingen van de deelnemers. Daarnaast speelt de training in op die praktijksituaties die voor de deelnemer op dat moment nog niet naar wens verlopen, in contact met bijv. artsen, patiënten, ondergeschikten of in de contacten onderling in het team. De theorie wordt hieraan gekoppeld.

drs. Ingrid Caubergh-Sprenger, bevlogen gedrags- en communicatietrainer

Tr. Motivational Interviewing

MOTIVERENDE GESPREKSTECHNIEKEN- WAAROM VERANDEREN MENSEN TOCH NIET EN HOE KUN JE DAAR WAT AAN DOEN ?

Afgelopen week ging ik voor de 7e keer met mijn (puber)dochter naar de fysiotherapeut. Dochter was snel gegroeid, en was onder behandeling van de fysiotherapeut voor houdingscorrigerende oefeningen. Één keer per maand, bezochten we deze uiterst vriendelijke fysiotherapeut. Elke week legde hij trouw de oefeningen uit die mijn dochter thuis elke dag moest doen. En elke week deed mijn dochter die oefeningen…. niet, tot ze weer een uur voorafgaande aan de afspraak met de fysiotherapeut snel thuis de oefeningen (die ze bijna allemaal al was vergeten) oefende. Hoe zit dat nu, denk je? Je zou toch denken dat iemand gewoon zijn oefeningen doet?

Ik wil wel stoppen met roken, maar eigenlijk ook niet. Mijn opa was een roker en is toch 95 jaar geworden..dus ja , het valt dus eigenlijk wel mee…


Hoe kun je iemand motiveren tot nieuw gedrag? Hoe krijg je mensen in beweging om hun ‘levenswijze’ aan te passen? In de gezondheidszorg wordt motiverende gespreksvoering veelvuldig toegepast. Hulpverleners zetten het in, bij verschillende problemen zoals het stoppen met roken of bijv. het verminderen van alcoholgebruik. De basis is dat motivatie om te veranderen wordt beschouwd als iets wat de hulpverlener bij een cliënt uitlokt in plaats van oplegt.

Training
Hoe kun je mensen bewegen om hun gedrag te veranderen vanuit intrinsieke motivatie? Motiveren is erg belangrijk maar hoe doe je dat bij bijvoorbeeld mensen die steeds “ja” zeggen en “nee” doen of mensen die gestuurd worden door anderen of mensen die het probleem weer bij u leggen of mensen die zelf geen verantwoordelijkheid nemen? Motivational Interviewing (MI)/ Motiverende Gespreksvoering(MGV) geeft hierop een antwoord. Het is een bewezen effectieve en vraaggestuurde methode om vanuit de intrinsieke motivatie van de cliënt te komen tot gedragsverandering. Eigen verantwoordelijkheid, het verminderen van de weerstand en focus op verandering staan centraal.

Drie daagse training
In deze intensieve driedaagse training maakt u, samen met andere professionals, kennis met MI/MGV. De training heeft als doel u de spirit en vaardigheden van MI/MGV te laten ervaren en u te leren vanuit deze grondhouding en vaardigheden te werken met uw klanten.

Voor wie?
Voor alle professionals in die in zijn/haar werk met gedragsverandering, motivatie en leefstijlproblematiek te maken heeft, zoals paramedici (o.a. fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten), (huis)artsen, (gespecialiseerd) verpleegkundigen, praktijkondersteuners, psychologen, coaches, trainers, gewichtsconsulenten, leidinggevenden, hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ), justitiële medewerkers, hulpverleners uit de verslavingszorg en medewerkers uit het onderwijs.

Doelstelling
In de 3-daagse training leert u meer over de achtergrond van MI/MGV en u traint uw vaardigheden, zowel tijdens de training als in uw eigen werksituatie. 
Na afloop van de training beschikt u over de volgende kennis en vaardigheden:
• Kennis en inzicht in de spirit, de theorie en de vaardigheden van MI/MGV
• Inzicht in de fases van gedragsverandering (Prochaska et al., 2002)
• Inzicht in en omgaan met ambivalentie 
• Herkennen, uitlokken en reageren op verandertaal
• Omgaan met en voorkomen van weerstanden
• Het praktisch toepassen van MI/MGV binnen uw dagelijkse praktijk

Werkwijze
De 3-daagse training is interactief en bestaat uit een mix van korte theoretische inleidingen, discussies, oefeningen, DVD-analyses, simulaties van praktijksituaties en huiswerkopdrachten om het geleerde in de praktijk toe te passen.
Naast de 21 contacturen, besteedt u 6 uur aan het lezen van literatuur en het maken van huiswerkopdrachten.

Groepsgrootte
De groep bestaat uit minimaal 7 en maximaal 10 deelnemers.

Kosten
De kosten voor deze 3-daagse training bedragen € 695,= (vrij van BTW) per persoon.
Inbegrepen zijn:
• Een 3-daagse training van 9.30 – 16.30 uur
• Voorbereidend leesmateriaal
• Een syllabus met trainingsmateriaal, theorie en hand-outs (krijgt u bij aanvang van de training)
• Een dagdeel een ervaren acteur 
• Koffie, thee en lunch
• Een Certificaat van Deelname
• Accreditatie voor diverse beroepsgroepen (zie punt Accreditatie)

Accreditatie
• Accreditatiepunten voor de volgende beroepsgroepen: fysiotherapeuten (KNGF), diëtisten, ergotherapeuten, huidtherapeuten, logopedisten, mondhygiënisten, oefentherapeuten Cesar en Mensendieck, optometristen, orthoptisten, podotherapeuten (ADAP)
• De training is erkend door het ClaudicatioNet

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.