Motivational Interviewing in de gezondheidszorg (motiverende gespreksvoering)
Beschrijving
Training en coaching in de zorg
Sinds vele jaren geef ik met enorm veel plezier vele
(geaccrediteerde) communicatie- en managementtrainingen aan
specialisten, (huis) artsen, tandartsen, paramedici en ander
hulpverleners. Ik heb een grote affiniteit met de zorg, gezien mijn
achtergrond in de gezondheidswetenschappen.
Mijn trainingen kenmerken zich door afwisseling, energie,
zelfreflectie en direct resultaat. De trainingen worden opgebouwd
rondom de eigen casuïstiek van de deelnemers. Het fundament van de
trainingen wordt gebouwd op basis van de intake per email die
altijd aan een training vooraf gaat. Op deze manier ontstaat een
training die voldoet aan de verwachtingen van de deelnemers.
Daarnaast speelt de training in op die praktijksituaties die voor
de deelnemer op dat moment nog niet naar wens verlopen, in contact
met bijv. artsen, patiënten, ondergeschikten of in de contacten
onderling in het team. De theorie wordt hieraan gekoppeld.
drs. Ingrid Caubergh-Sprenger, bevlogen gedrags- en
communicatietrainer
Tr. Motivational Interviewing
MOTIVERENDE GESPREKSTECHNIEKEN- WAAROM VERANDEREN MENSEN TOCH NIET EN HOE KUN JE DAAR WAT AAN DOEN ?
Afgelopen week ging ik voor de 7e keer met mijn (puber)dochter naar de fysiotherapeut. Dochter was snel gegroeid, en was onder behandeling van de fysiotherapeut voor houdingscorrigerende oefeningen. Één keer per maand, bezochten we deze uiterst vriendelijke fysiotherapeut. Elke week legde hij trouw de oefeningen uit die mijn dochter thuis elke dag moest doen. En elke week deed mijn dochter die oefeningen…. niet, tot ze weer een uur voorafgaande aan de afspraak met de fysiotherapeut snel thuis de oefeningen (die ze bijna allemaal al was vergeten) oefende. Hoe zit …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Training en coaching in de zorg
Sinds vele jaren geef ik met enorm veel plezier vele
(geaccrediteerde) communicatie- en managementtrainingen aan
specialisten, (huis) artsen, tandartsen, paramedici en ander
hulpverleners. Ik heb een grote affiniteit met de zorg, gezien mijn
achtergrond in de gezondheidswetenschappen.
Mijn trainingen kenmerken zich door afwisseling, energie,
zelfreflectie en direct resultaat. De trainingen worden opgebouwd
rondom de eigen casuïstiek van de deelnemers. Het fundament van de
trainingen wordt gebouwd op basis van de intake per email die
altijd aan een training vooraf gaat. Op deze manier ontstaat een
training die voldoet aan de verwachtingen van de deelnemers.
Daarnaast speelt de training in op die praktijksituaties die voor
de deelnemer op dat moment nog niet naar wens verlopen, in contact
met bijv. artsen, patiënten, ondergeschikten of in de contacten
onderling in het team. De theorie wordt hieraan gekoppeld.
drs. Ingrid Caubergh-Sprenger, bevlogen gedrags- en
communicatietrainer
Tr. Motivational Interviewing
MOTIVERENDE GESPREKSTECHNIEKEN- WAAROM VERANDEREN MENSEN TOCH
NIET EN HOE KUN JE DAAR WAT AAN DOEN ?
Afgelopen week ging ik voor de 7e keer met mijn (puber)dochter
naar de fysiotherapeut. Dochter was snel gegroeid, en was onder
behandeling van de fysiotherapeut voor houdingscorrigerende
oefeningen. Één keer per maand, bezochten we deze uiterst
vriendelijke fysiotherapeut. Elke week legde hij trouw de
oefeningen uit die mijn dochter thuis elke dag moest doen. En elke
week deed mijn dochter die oefeningen…. niet, tot ze weer een uur
voorafgaande aan de afspraak met de fysiotherapeut snel thuis de
oefeningen (die ze bijna allemaal al was vergeten) oefende. Hoe zit
dat nu, denk je? Je zou toch denken dat iemand gewoon zijn
oefeningen doet?
Ik wil wel stoppen met roken, maar eigenlijk ook niet. Mijn opa
was een roker en is toch 95 jaar geworden..dus ja , het valt dus
eigenlijk wel mee…
Hoe kun je iemand motiveren tot nieuw gedrag? Hoe krijg je mensen
in beweging om hun ‘levenswijze’ aan te passen? In de
gezondheidszorg wordt motiverende gespreksvoering veelvuldig
toegepast. Hulpverleners zetten het in, bij verschillende problemen
zoals het stoppen met roken of bijv. het verminderen van
alcoholgebruik. De basis is dat motivatie om te veranderen wordt
beschouwd als iets wat de hulpverlener bij een cliënt uitlokt in
plaats van oplegt.
Training
Hoe kun je mensen bewegen om hun gedrag te veranderen vanuit
intrinsieke motivatie? Motiveren is erg belangrijk maar hoe doe je
dat bij bijvoorbeeld mensen die steeds “ja” zeggen en “nee” doen of
mensen die gestuurd worden door anderen of mensen die het probleem
weer bij u leggen of mensen die zelf geen verantwoordelijkheid
nemen? Motivational Interviewing (MI)/ Motiverende
Gespreksvoering(MGV) geeft hierop een antwoord. Het is een bewezen
effectieve en vraaggestuurde methode om vanuit de intrinsieke
motivatie van de cliënt te komen tot gedragsverandering. Eigen
verantwoordelijkheid, het verminderen van de weerstand en focus op
verandering staan centraal.
Drie daagse training
In deze intensieve driedaagse training maakt u, samen met andere
professionals, kennis met MI/MGV. De training heeft als doel u de
spirit en vaardigheden van MI/MGV te laten ervaren en u te leren
vanuit deze grondhouding en vaardigheden te werken met uw
klanten.
Voor wie?
Voor alle professionals in die in zijn/haar werk met
gedragsverandering, motivatie en leefstijlproblematiek te maken
heeft, zoals paramedici (o.a. fysiotherapeuten, ergotherapeuten,
logopedisten en diëtisten), (huis)artsen, (gespecialiseerd)
verpleegkundigen, praktijkondersteuners, psychologen, coaches,
trainers, gewichtsconsulenten, leidinggevenden, hulpverleners in de
geestelijke gezondheidszorg (GGZ), justitiële medewerkers,
hulpverleners uit de verslavingszorg en medewerkers uit het
onderwijs.
Doelstelling
In de 3-daagse training leert u meer over de achtergrond van MI/MGV
en u traint uw vaardigheden, zowel tijdens de training als in uw
eigen werksituatie.
Na afloop van de training beschikt u over de volgende kennis en
vaardigheden:
• Kennis en inzicht in de spirit, de theorie en de vaardigheden van
MI/MGV
• Inzicht in de fases van gedragsverandering (Prochaska et al.,
2002)
• Inzicht in en omgaan met ambivalentie
• Herkennen, uitlokken en reageren op verandertaal
• Omgaan met en voorkomen van weerstanden
• Het praktisch toepassen van MI/MGV binnen uw dagelijkse
praktijk
Werkwijze
De 3-daagse training is interactief en bestaat uit een mix van
korte theoretische inleidingen, discussies, oefeningen,
DVD-analyses, simulaties van praktijksituaties en
huiswerkopdrachten om het geleerde in de praktijk toe te
passen.
Naast de 21 contacturen, besteedt u 6 uur aan het lezen van
literatuur en het maken van huiswerkopdrachten.
Groepsgrootte
De groep bestaat uit minimaal 7 en maximaal 10 deelnemers.
Kosten
De kosten voor deze 3-daagse training bedragen € 695,= (vrij van
BTW) per persoon.
Inbegrepen zijn:
• Een 3-daagse training van 9.30 – 16.30 uur
• Voorbereidend leesmateriaal
• Een syllabus met trainingsmateriaal, theorie en hand-outs (krijgt
u bij aanvang van de training)
• Een dagdeel een ervaren acteur
• Koffie, thee en lunch
• Een Certificaat van Deelname
• Accreditatie voor diverse beroepsgroepen (zie punt
Accreditatie)
Accreditatie
• Accreditatiepunten voor de volgende beroepsgroepen:
fysiotherapeuten (KNGF), diëtisten, ergotherapeuten,
huidtherapeuten, logopedisten, mondhygiënisten, oefentherapeuten
Cesar en Mensendieck, optometristen, orthoptisten, podotherapeuten
(ADAP)
• De training is erkend door het ClaudicatioNet
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.