Conflicthantering en probleemoplossend gesprek

Type product
Tijdsduur

Conflicthantering en probleemoplossend gesprek

TwoPlus consultancy B.V.
Logo van TwoPlus consultancy B.V.

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

ThematiekBinnen organisaties, met alle zaken en gebeurtenissen die dagelijks de revue passeren, is het onvermijdelijk dat zich conflicten voordoen. Niet alle belangen zijn gelijk, situaties kunnen scheefgroeien, zaken kunnen gaan escaleren. Waar er normaal gesproken, in de wereld buiten de eigen organisatie, allerlei "arbitrage"-mogelijkheden zijn, is dat binnen het eigen bedrijf eigenlijk een taak van een ieder. Vaak worden leidinggevenden geconfronteerd met conflicten en zij worden dan ook geacht ze tot een goed einde te brengen. Dat vraagt nogal wat, zeker daar waar conflicten pas later aan de oppervlakte komen. Ook in situaties met cliënten kunnen zich conflicten voordoen, die zorgvuldig…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Conflicthantering, Beïnvloeden, Communicatieve vaardigheden, Feedback geven en Werkdruk.

ThematiekBinnen organisaties, met alle zaken en gebeurtenissen die dagelijks de revue passeren, is het onvermijdelijk dat zich conflicten voordoen. Niet alle belangen zijn gelijk, situaties kunnen scheefgroeien, zaken kunnen gaan escaleren. Waar er normaal gesproken, in de wereld buiten de eigen organisatie, allerlei "arbitrage"-mogelijkheden zijn, is dat binnen het eigen bedrijf eigenlijk een taak van een ieder. Vaak worden leidinggevenden geconfronteerd met conflicten en zij worden dan ook geacht ze tot een goed einde te brengen. Dat vraagt nogal wat, zeker daar waar conflicten pas later aan de oppervlakte komen. Ook in situaties met cliënten kunnen zich conflicten voordoen, die zorgvuldig behandeld moeten worden. Daarmee is tegelijkertijd verbonden dat degene, die geacht wordt het probleem, dat aan het conflict ten grondslag ligt of er het gevolg van is, op te lossen, in staat moet zijn dergelijke gesprekken te voeren. Zonder dat er altijd sprake is van gelijk of ongelijk.

HoofddoelHet inzicht geven in de fasen bij conflicten met daarbij de mogelijke interventies. Daarbij hoort het beheersen van de gesprekstechniek. Ook de eigen rol in conflicten komt aan de orde, alsmede de eigen opstelling daarin. Het probleemoplossend gesprek, de basis voor mogelijke oplossingen, wordt in situaties geoefend.

Te behandelen onderwerpen:

  • Fasen in conflicten.
  • Stijlen van conflicthantering.
  • Rol van de leidinggevende.
  • "Gelijk of ongelijk?"
  • Interventies.
  • Het probleemoplossend gesprek.
  • Conflicten als uitlaatklep.
TrainingsmethodeNaast zelf in te brengen situaties, uitgangspunt voor analyse, wordt middels een aangericht instrument de eigen opstelling verhelderd. Door middel van diverse cases wordt de techniek van het probleemoplossend gesprek diepgaand geoefend.


Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.