Module 'EBP: onderbouw je onderwijsinhoud met wetenschappelijke literatuur' / Leergang opleiden in de zorg I

Niveau
Tijdsduur
Logo van VU Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Voor de (praktijk)docent / opleider bij een zorgopleiding in het HBO of MBO.
Kennis is tegenwoordig snel verouderd. Als docent of opleider is het daarom van groot belang om op de hoogte te blijven van de recente ontwikkelingen in je vakgebied. De wetenschappelijke literatuur is daarbij een belangrijke bron. In deze module leer hoe je geschikte wetenschappelijke artikelen vindt en leer je deze kritisch te beoordelen en op waarde te schatten. Met als uiteindelijk doel de opgedane nieuwe kennis in te kunnen zetten in je eigen onderwijs. 

Deze module maakt deel uit van de Leergang Opleiden in de Zorg I, en is ook afzonderlijk te volgen.
Bezoek voor uitgebreide informatie de VU website:
http://fgb.vu…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Voor de (praktijk)docent / opleider bij een zorgopleiding in het HBO of MBO.
Kennis is tegenwoordig snel verouderd. Als docent of opleider is het daarom van groot belang om op de hoogte te blijven van de recente ontwikkelingen in je vakgebied. De wetenschappelijke literatuur is daarbij een belangrijke bron. In deze module leer hoe je geschikte wetenschappelijke artikelen vindt en leer je deze kritisch te beoordelen en op waarde te schatten. Met als uiteindelijk doel de opgedane nieuwe kennis in te kunnen zetten in je eigen onderwijs. 

Deze module maakt deel uit van de Leergang Opleiden in de Zorg I, en is ook afzonderlijk te volgen.
Bezoek voor uitgebreide informatie de VU website:
http://fgb.vu.nl/leergangenzorg

Voor wie?

•    Docenten en gastdocenten bij zorgopleidingen in het hbo en mbo.
•    Opleiders en praktijkopleiders bij een academie verbonden aan een ziekenhuis.
•    Lecturer practicioners bij een zorginnovatiecentrum.
•    Zorgprofessionals (in loondienst of zelfstandig).

Doel en resultaat

Na afloop van de module kun je een gerichte zoekvraag opstellen, wetenschappelijke literatuur vinden waarmee deze vraag beantwoord wordt en deze literatuur op kwaliteit beoordelen. Hiermee kun je de inhoud van je onderwijs verantwoorden met evidence-based materiaal.
Na afloop van deze module kun je:

  • je op de hoogte houden van de literatuur op je eigen vakgebied,
  • de kwaliteit en toepasbaarheid van deze literatuur beoordelen,
  • onderwijsinhouden met op kwaliteit beoordeelde vakliteratuur onderbouwen.

Inhoud en werkwijze

Als docent of opleider is het belangrijk om inhoudelijk op de hoogte te zijn, zodat je met de inhoud van de les goed kunt aansluiten op recente ontwikkelingen in je vakgebied. Je wilt niet alleen zelf je vakliteratuur bijhouden, maar ook je studenten over de inhoud hiervan informeren. Hoe recenter het materiaal, des te relevanter het voor studenten is.

Tijdens de bijeenkomsten staat het begrip ‘Evidence-based practice’ centraal. Aan de hand van verschillende opdrachten leer je hoe je efficiënt naar informatie kunt zoeken op internet, welke zoekbronnen daarvoor geschikt zijn en hoe je de gevonden informatie op waarde kan schatten. We staan uitgebreid stil bij het zoeken naar informatie in wetenschappelijke literatuur, die van toepassing is voor jouw vakgebied. Je leert hoe je een goede zoekvraag opstelt en hoe je relevante zoektermen bij een zoekvraag kunt bedenken. Tevens leer je wetenschappelijke artikelen kritisch te beoordelen en op waarde te schatten. Door het lezen en beoordelen van wetenschappelijke literatuur maak je kennis met het onderzoeksjargon. Ten slotte leer je hoe je wetenschappelijke literatuur kunt vertalen naar je onderwijs- of beroepspraktijk .

Je rondt de module af met een eindopdracht waarin je aan de slag gaat met een zelf aangedragen zoekvraag, die relevant is voor jouw onderwijs- of beroepspraktijk. Je beantwoordt deze vraag met behulp van wetenschappelijke literatuur, je beoordeelt een van de artikelen kritisch met behulp van een daarvoor bestemde beoordelingslijst en je schrijft een verantwoording over hoe je de opgedane kennis in wilt zetten in je onderwijs- of beroepspraktijk.

De VU is de enige universiteit in Nederland met een faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Het VU Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen (UCGB) vertaalt de wetenschappelijke kennis naar de beroepspraktijk, onder andere voor zorgdocenten en zorgprofessionals.
De trajecten zijn altijd evidence based en gericht op duurzame gedragsverandering. De opleiders en adviseurs beschikken over vakdidactische, onderwijskundige en vakinhoudelijke expertise en hebben ruime ervaring met het zorgonderwijs.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.