Module 'Prikkelend lesgeven vanuit een verantwoord ontwerp' / Leergang opleiden in de zorg I

Niveau
Tijdsduur
Logo van VU Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Voor de (praktijk)docent / opleider bij een zorgopleiding in het HBO of MBO.
Hoe kun je studenten motiveren en uitdagen? Welke lesvormen sluiten hier het best bij aan? In deze afwisselende module leer je een lesontwerp te maken dat uitdaagt en aansluit bij studenten. Hiervoor leer je werkvormen en activerende opdrachten te gebruiken. Daarnaast oefen je je presentatietechnieken en het inspelen op groepsprocessen. Tenslotte leer je hoe je je onderwijs kunt evalueren en bijstellen; goed onderwijs is nooit af.

Deze module maakt deel uit van de Leergang Opleiden in de Zorg I, maar is ook afzonderlijk te volgen.
Bezoek voor uitgebreide informatie de VU website:
http://fgb.vu.nl/leergangenzorg

Voor wi…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Opleidingskunde, Didactische vaardigheden, Train de trainer, Opleidingsfunctionaris en Loopbaanadvies.

Voor de (praktijk)docent / opleider bij een zorgopleiding in het HBO of MBO.
Hoe kun je studenten motiveren en uitdagen? Welke lesvormen sluiten hier het best bij aan? In deze afwisselende module leer je een lesontwerp te maken dat uitdaagt en aansluit bij studenten. Hiervoor leer je werkvormen en activerende opdrachten te gebruiken. Daarnaast oefen je je presentatietechnieken en het inspelen op groepsprocessen. Tenslotte leer je hoe je je onderwijs kunt evalueren en bijstellen; goed onderwijs is nooit af.

Deze module maakt deel uit van de Leergang Opleiden in de Zorg I, maar is ook afzonderlijk te volgen.
Bezoek voor uitgebreide informatie de VU website:
http://fgb.vu.nl/leergangenzorg

Voor wie?

•    Docenten en gastdocenten bij zorgopleidingen in het hbo en mbo.
•    Opleiders en praktijkopleiders bij een academie verbonden aan een ziekenhuis.
•    Lecturer practicioners bij een zorginnovatiecentrum.
•    Zorgprofessionals (in loondienst of zelfstandig).

Doel en resultaat

Na het volgen van deze module kun je:

  • Leersituaties ontwerpen vanuit een didactisch model waarbinnen de verschillende onderdelen congruent zijn.
  • Lesontwerpen verantwoorden vanuit de didactiek en de visie van de opleiding.
  • Het (praktijk)leren van de studenten activeren met passende werkvormen.
  • Groepsdynamische processen gebruiken en positief beïnvloeden.
  • Je onderwijs transparant structureren.
  • Model staan voor de wijze van benadering van het vakgebied en normen en waarden uitdragen van de beroepsgroep uitdragen.
  • Je onderwijs evalueren en verbeteren.

Inhoud

De inhoud van deze module is een mix van enerzijds onderwijskundig leren ontwerpen vanuit een didactisch model en de daarbij behorende theorie. Anderzijds is het bekend raken met jezelf als uitvoerend docent die wendbaar meerdere rollen kan vervullen en werkvormen kan gebruiken. Beide ingrediënten zijn onmisbaar om studenten te laten leren. Naast de nodige vaardigheden doe je kennis op over volwassenenonderwijs, gedragsverandering, didactische werkvormen, en interventiestrategieën.

Werkwijze

We starten met je eindopdracht. Aan het einde van deze module demonstreer je namelijk een les die didactisch goed in elkaar zit, waar je een verantwoording over af kunt leggen en waarin je laat zien dat je de moduledoelen hebt behaald. Deze les verzorg je zoveel mogelijk op je eigen opleiding. Tijdens de 10 bijeenkomsten werk je steeds actief aan onderdelen van die eindopdracht. Dit doe je aan de hand van individuele en groepsopdrachten. De lessen bouwen voort op je voorbereiding die concreet wordt aangestuurd met opdrachten. In de les wordt vooral toegepast en geoefend met vaardigheden. De lessen van vier uur zijn afwisselend opgezet en doen een beroep op je samenwerkingsvaardigheden. Als cursist begeleid je soms medecursisten, en soms sta je zelf ‘op het podium’. We werken veel met video opnames, want kijken naar jezelf en anderen is de basis voor stevig in de groep kunnen staan.

De VU is de enige universiteit in Nederland met een faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Het VU Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen (UCGB) vertaalt de wetenschappelijke kennis naar de beroepspraktijk, onder andere voor zorgdocenten en zorgprofessionals.
De trajecten zijn altijd evidence based en gericht op duurzame gedragsverandering. De opleiders en adviseurs beschikken over vakdidactische, onderwijskundige en vakinhoudelijke expertise en hebben ruime ervaring met het zorgonderwijs.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.