Proceskunde, een pleidooi voor werken met aandacht #opleiding

Aantal pagina's:
Formaat:

Proceskunde, een pleidooi voor werken met aandacht #opleiding

Wenders
Logo van Wenders

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Wie kent het niet? De plannen staan op papier, de mijlpalen zijn benoemd en de afspraken gemaakt. En toch vlot het proces niet. Iedereen beweegt een andere kant op en de besluitvorming stagneert. Herkenbaar zijn vast óók de momenten dat het opeens wél werkt. Er ontstaat een vliegende start, er is energie en mensen weten elkaar te inspireren tot experimenten. Zowel in de eerste als in de tweede situatie is het lastig om aan te wijzen wat precies de stagnatie of de flow veroorzaakt.

Proceskunde, een pleidooi voor werken met aandacht gaat over de ongrijpbare kant van samenwerken, organiseren en ontwikkelen. Proceskunde levert geen tien stappen naar succes, of een plan dat we maken als leidingge…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Aandacht & Detail, Geheugentraining, Breintraining, Productiviteit & Focus en Steigerbouw.

Wie kent het niet? De plannen staan op papier, de mijlpalen zijn benoemd en de afspraken gemaakt. En toch vlot het proces niet. Iedereen beweegt een andere kant op en de besluitvorming stagneert. Herkenbaar zijn vast óók de momenten dat het opeens wél werkt. Er ontstaat een vliegende start, er is energie en mensen weten elkaar te inspireren tot experimenten. Zowel in de eerste als in de tweede situatie is het lastig om aan te wijzen wat precies de stagnatie of de flow veroorzaakt.

Proceskunde, een pleidooi voor werken met aandacht gaat over de ongrijpbare kant van samenwerken, organiseren en ontwikkelen. Proceskunde levert geen tien stappen naar succes, of een plan dat we maken als leidinggevende, professional of in ons persoonlijke leven. De auteurs reiken een zienswijze aan die recht doet aan de dynamiek tussen mensen, datgene wat zich ín het proces voltrekt. Deze zienswijze noemen zij het proceskundig perspectief. Het is een pleidooi voor werken met aandacht, in plaats van grijpen naar een oplossing of aanpak.

Het boek is bedoeld voor externe en interne adviseurs, projectleiders, managers, bestuurders en trainers die hun procesgerichte aandacht willen verdiepen. Voor hen die interesse hebben in de dynamiek in verschillende vormen van samenwerking.
Aan de orde komen vragen als: de procesdimensie bij samenwerken, wat is
dat? En van wie zijn processen? Hoe verhoudt de procesdimensie zich tot de
inhoud en de gewenste doelen? Wat betekent het voor mijn rol in het werk?
Wat betekenen woorden als 'aandacht', 'intuïtie' en 'open waarnemen' voor mij?
Met dit boek kan de lezer zelf op onderzoek gaan in de eigen werkpraktijk en dagelijkse beroepsuitoefening. Met een palet aan inspiraties kan de lezer de route kiezen die op dat moment voor hem of haar relevant en ondersteunend is.

Over Wenders

Veel organisaties hunkeren naar een manier om creativiteit, initiatief en eigenaarschap te vergroten. Maar vaak lopen veranderprocessen vast door een teveel van het oude: te veel hokjes, te veel willen beheersen, te veel rationaliteit. En dat is nou net waardoor mensen grenzen ervaren, ruimte missen en liever niet bewegen.

Wenders zoekt een weg die beter past bij mensen. Een weg van openheid, sensitiviteit en nieuwsgierigheid. Waar twijfel er gewoon mag zijn. Net als momenten van impasse, imperfectie en het even niet meer weten. We werken met kwetsbare waarden, en dat merken onze samenwerkingspartners. Er komt weer lucht en vertrouwen. De energie begint te stromen. Er komt ruimte voor het nieuwe.

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.