Taal- en interactievaardigheden (TINK)

Tijdsduur
Logo van WerkendLeren

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

WerkendLeren biedt dit product standaard aan in de volgende regio's: 's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

Alle deelnemers van onze trainingen ontvangen een Bogo waterfles, hiermee ondersteunen wij de stichting "Join the Pipe". Voor elke fles doneren zij ook een fles aan een schoolkind in Afrika. Door gebrek aan toiletpapier en goede sanitaire voorzieningen is een drinkfles de meest effectieve manier om ziektes en schooluitval te voorkomen. 

Wat is TINK?
TINK is een training voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Als er iets bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van jonge kinderen dan zijn dat goede interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker. Met TINK leer je hoe je deze kunt verbeteren en toepassen. Daarnaast verbeter je ook je eigen taalvaardigheid. In TINK staan zes verschillende interactievaardigheden centraal.

Je krijgt feedback op hoe je deze interactievaardigheden nu inzet en leert hoe je ze kunt verbeteren. De training is ontwikkeld door Sardes, ITTA en het Expertise Centrum Nederlands. 

Hoe ziet de TINK-training voor pedagogisch medewerkers eruit?
De training bestaat uit acht bijeenkomsten. In de…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Kindermishandeling, Kinderopvang, Kindertherapeut, Nederlandse taal en grammatica en Nieuwe spelling.

Alle deelnemers van onze trainingen ontvangen een Bogo waterfles, hiermee ondersteunen wij de stichting "Join the Pipe". Voor elke fles doneren zij ook een fles aan een schoolkind in Afrika. Door gebrek aan toiletpapier en goede sanitaire voorzieningen is een drinkfles de meest effectieve manier om ziektes en schooluitval te voorkomen. 

Wat is TINK?
TINK is een training voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Als er iets bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van jonge kinderen dan zijn dat goede interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker. Met TINK leer je hoe je deze kunt verbeteren en toepassen. Daarnaast verbeter je ook je eigen taalvaardigheid. In TINK staan zes verschillende interactievaardigheden centraal.

Je krijgt feedback op hoe je deze interactievaardigheden nu inzet en leert hoe je ze kunt verbeteren. De training is ontwikkeld door Sardes, ITTA en het Expertise Centrum Nederlands. 

Hoe ziet de TINK-training voor pedagogisch medewerkers eruit?
De training bestaat uit acht bijeenkomsten. In deze bijeenkomsten komen de zes interactievaardigheden aan bod en zoomen we in op interactief voorlezen aan kinderen. De bijeenkomsten bestaan voor een deel uit theorie over de interactievaardigheden, voor een deel uit praktijksituaties (beelden gemaakt door de pedagogisch medewerkers) en worden aangevuld met afwisselende werkvormen rondom het onderwerp. 

Inhoud van de training
Sensitieve responsiviteit: Een belangrijke vaardigheid van pedagogisch medewerkers is dat zij oog hebben voor de signalen van kinderen en hierop in kunnen spelen. Door gevoelig te zijn voor deze signalen en hier liefdevol en warm op te reageren draag je bij aan het vertrouwen in de ander en het zelfvertrouwen van het kind. Dit begint met het kijken naar kinderen, door te oberveren, te zien wat zij nodig hebben en hier op in spelen.

Respect voor de autonomie: je mag zijn wie je bent! Kinderen zijn bezig de wereld om zich heen te ontdekken. Wij volwassenen begeleiden de kinderen waar nodig maar laten ze ook vrij om dingen zelf te ontdekken. Hierbij is de rol van de pedagogisch medewerkers zeer belangrijk zoals complimenten geven, aanmoedigen en steunen waar nodig zijn hierbij essentieel. 

Structureren en grenzen stellen: Door consequent en respectvol grenzen te stellen aan het gedrag van kinderen, weten kinderen wat je van hen verwacht en wat wel en wat niet mag. Door zelf het goede voorbeeld te geven, gedragsregels regelmatig te herhalen, gewenst gedrag te benoemen en te belonen, kan gewenst gedrag in stand blijven. Wanneer een kind iets doet, wat niet mag, is het belangrijk dat je kort uitlegt waarom dat gedrag niet geaccepteerd wordt. Ook kun je uitleggen wat de gevolgen van deze daden zijn voor een ander en voor de gevoelens van een ander. Kinderen ontwikkelen op die manier empathie, het vermogen zich in te leven in een ander.

Informatie en uitleg geven: Het is niet alleen belangrijk om regelmatig met kinderen te praten, hierbij ook rekening te houden met het taal- en begripsniveau van kinderen. Je moet daarom je taalgebruik afstemmen op de mogelijkheden van een kind, zowel qua vorm als qua inhoud.

Begeleiden van positieve interactie: Als pedagogisch medewerker heb je door je manier van ondersteunen en begeleiden veel invloed op de manier waarop interacties tussen kinderen verlopen. Het is dus niet alleen belangrijk dat je zelf positieve interacties met kinderen aangaat maar ook dat je positieve interacties tussen kinderen onderling bevordert.

Ontwikkelingsstimulering: Bij ontwikkelingsstimulering gaat het om de dingen die je als pedagogisch medewerker doet om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Daarvoor moet je het kind volgen in zijn ontwikkeling en aansluiten bij de behoeften en interesses van het kind.

Taalvaardigheid: We staan stil bij effectief taalgebruik, wat zeg je tegen kinderen en hoe zeg je dit (dit linkt zowel aan taalgebruik als aan de interactievaardigheden). Door middel van de kijkwijzer taal leren pedagogisch medewerkers waar ze op moeten letten in het taalgebruik. 

Tijdsinvestering
Deze bestaat uit:

  • 8 bijeenkomsten x 3,5 uur = 28 uur
  • 7 praktijkopdrachten x 4 uur = 28 uur (deels in werktijd) - 8 teambijeenkomsten x 2 = 16 uur (deels in werktijd)
  • Lezen reader = 4 uur
  • Afsluitende praktijkopdracht = 4 uur

De totale tijdsinvestering is 80 uur. 

Subsidie
Voor deze training kan subsidie aangevraagd worden bij het ministerie van SZW. De subsidie betreft 100% van de kosten van de training en kan aangevraagd worden door de organisatie zelf in bepaalde tijdvakken. Informeer bij WL naar de voorwaarden.

De aanvrager verklaart alleen subsidie aan te vragen voor trainingen aan medewerkers die geen trainingen of opleidingen hebben gevolgd in het kader van voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE), waarvoor middelen zijn verstrekt door de gemeente aan de houder.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.