Communicatiekwesties bij autisme en syndroom van asperger

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.

Communicatiekwesties bij autisme en syndroom van asperger

YouBeDo
Logo van YouBeDo

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

In dit boek onderzoekt Olga Bogdashina het effect van verschillende manieren van waarnemen en leren op de ontwikkeling van communicatie en taal bij kinderen met autisme. Ze beoogt hiermee een theoretische basis te ontwerpen om stoornissen bij communicatie en taal bij autisme te begrijpen. Ze benadrukt hoe belangrijk het is om bij ieder individueel persoon met autisme de aard van de nonverbale signalen te onderkennen, met als oogmerk tot een gedeelde manier van verbale communicatie te komen.
Zij geeft een verklaring waarom een bepaalde benadering alleen maar werkt bij sommige kinderen met autisme en niet bij andere.
De onderdelen van het boek, die zij de naam 'Wat zij zeggen' heeft gegeven, m…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Asperger, Gezondheidszorg, GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg), Autisme en NLP.

In dit boek onderzoekt Olga Bogdashina het effect van verschillende manieren van waarnemen en leren op de ontwikkeling van communicatie en taal bij kinderen met autisme. Ze beoogt hiermee een theoretische basis te ontwerpen om stoornissen bij communicatie en taal bij autisme te begrijpen. Ze benadrukt hoe belangrijk het is om bij ieder individueel persoon met autisme de aard van de nonverbale signalen te onderkennen, met als oogmerk tot een gedeelde manier van verbale communicatie te komen.
Zij geeft een verklaring waarom een bepaalde benadering alleen maar werkt bij sommige kinderen met autisme en niet bij andere.
De onderdelen van het boek, die zij de naam 'Wat zij zeggen' heeft gegeven, maken het de lezer mogelijk om door de ogen van personen met autisme te kijken en daarmee van binnenuit de verschillen in 'taal' (direct) te ervaren.
De onderdelen met de naam 'Wat-kunnen-wij-doen-om-te-helpen', geven praktische aanwijzingen om personen met autisme te helpen hun eigen geaardheid te gebruiken bij het leren en het ontwikkelen van hun sociale en communicatieve vaardigheden.
De afsluitende hoofdstukken zijn gewijd aan beoordelings- en interventiemethodieken en bevatten praktische aanbevelingen voor het kiezen van geschikte methoden en technieken om de communicatie te verbeteren. Dit alles gebaseerd op de specifieke wijze van communicatie die typerend is voor de persoon met autisme.
Om met succes les te geven aan kinderen met autisme, moeten we hun cultuur begrijpen, evenals de sterke en zwakke kanten die daarmee samenhangen. Het moet ons doel zijn om over hun ervaringen te leren om gedeelde concepten te krijgen en om gedeelde systemen en middelen te cre n, waardoor communicatie mogelijk wordt. Hoe meer gedeelde informatie en ervaringen we hebben, des te eenvoudiger wordt de communicatie.
Eerder verscheen in deze reeks van Olga Bogdashina: Waarneming en zintuiglijke ervaringen bij mensen met Autisme en Aspergersyndroom.
Deze uitgave is een samenwerking van Fontys OSO, Tilburg en Opleidingscentrum Autisme, Antwerpen.

Author(s):


O. Bogdashina

Publisher: Maklu, Uitgever
Published at: October 2006
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Asperger.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.