Beschrijving
Door de versnelde diversiteit van onze samenleving en samenlevingsvormen is de thuissituatie voor vele kinderen en jongeren minder en minder het klassieke gezin. Nieuwsamengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, gezinnen met een andere culturele achtergrond, het plaatst scholen voor een andere manier van omgaan met het thuisfront van leerlingen. Scholen moeten ook rekening houden met een complex geheel van meerdere juridische kaders, bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Bovendien rijzen er steeds meer vragen over de opvoedende rol van de school. Niettemin blijven ouders ondanks de grote vraag naar opvoedingsondersteuning de eerste en belangrijkste opvoeders. De Vlaamse Onderwijsraad verkende de …
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Door de versnelde diversiteit van onze samenleving en
samenlevingsvormen is de thuissituatie voor vele kinderen en
jongeren minder en minder het klassieke gezin. Nieuwsamengestelde
gezinnen, eenoudergezinnen, gezinnen met een andere culturele
achtergrond, het plaatst scholen voor een andere manier van omgaan
met het thuisfront van leerlingen. Scholen moeten ook rekening
houden met een complex geheel van meerdere juridische kaders,
bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Bovendien rijzen er steeds meer
vragen over de opvoedende rol van de school. Niettemin blijven
ouders ondanks de grote vraag naar opvoedingsondersteuning de
eerste en belangrijkste opvoeders. De Vlaamse Onderwijsraad
verkende de relatie tussen gezin en school. Al bij al zit het goed
met de relatie. School en gezin delen in grote mate dezelfde zorgen
en het besef groeit dat betrokkenheid van ouders verschillende
vormen aanneemt. Toch staat deze relatie soms ook onder druk:
ouders die moeilijker te bereiken zijn, ouders die zich te veel als
veeleisende klant opstellen, scholen die moeilijk kunnen omgaan met
kritiek, In de verkenning kwamen een aantal hefbomen bovendrijven,
zowel op lokaal schoolniveau als op centraal niveau. Luisteren naar
kinderen en jongeren werpt een ander licht op de relatie tussen
gezin en school. Zij blijken zelf een actieve (regisseurs)rol te
hebben en vinden het belangrijk om grenzen tussen de verschillende
levenssferen te respecteren. Dit boek bundelt de bijdragen van
enkele academici en praktijkdeskundigen aan de probleemverkenning.
De denkgroep onder het voorzitterschap van Guido Knops geeft in een
synthesetekst enkele perspectieven mee voor het debat over de
(nieuwe) verhouding tussen gezin en school en de maatschappelijke
opdracht van onderwijs. Met bijdragen van o.a. Dimitri Mortelmans,
Ignace Glorieux, Onderzoekcentrum Kind & Samenleving, Hans Van
Crombrugge, Hilde Colpin, Machteld Verbruggen. REVIEWS "De
verschillende invalshoeken in dit boek zijn stuk voor stuk
waardevol én bovendien goed uitgewerkt. Het feit dat men van bij
het begin koos voor een breed maatschappelijk kader maakt ook dat
de relatie gezin-school al snel raakt aan andere maatschappelijke
debatten (...) Het boek plaatst vraagtekens bij de tendens om
maatschappelijke verwachtingen ook te vertalen in opdrachten voor
de school." - Erik Vercammen in Caleidoscoop jg. 25 nr. 4
Author(s):
Publisher: Acco
Published at: April 2014
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.