Goochelen met informatievaardigheden

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.

Goochelen met informatievaardigheden

YouBeDo
Logo van YouBeDo
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 YouBeDo heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

In onze kennisintensieve samenleving neemt het aanbod van informatie voortdurend toe. Het is essentieel dat leerlingen de vaardigheden leren om die veelheid aan informatie te hanteren. Ze moeten de benodigde informatie kunnen opsporen, beoordelen en effectief en zorgvuldig gebruiken. Het onderwijs heeft de taak deze informatievaardigheden aan te leren. In 'Goochelen met informatievaardigheden' leren (aankomende) leerkrachten en leraren in het primair en secundair onderwijs hoe zij hun leerlingen informatievaardig kunnen maken. Het boek bestaat uit twee delen. Eerst wordt ingegaan op de achtergronden van informatievaardigheden: de manier waarop kinderen gebruikmaken van internet, de theorie a…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Dyslexie & Leesproblemen, Sociale Veiligheid, Arbo, Internet & Veiligheid en Veiligheidskunde.

In onze kennisintensieve samenleving neemt het aanbod van informatie voortdurend toe. Het is essentieel dat leerlingen de vaardigheden leren om die veelheid aan informatie te hanteren. Ze moeten de benodigde informatie kunnen opsporen, beoordelen en effectief en zorgvuldig gebruiken. Het onderwijs heeft de taak deze informatievaardigheden aan te leren. In 'Goochelen met informatievaardigheden' leren (aankomende) leerkrachten en leraren in het primair en secundair onderwijs hoe zij hun leerlingen informatievaardig kunnen maken. Het boek bestaat uit twee delen. Eerst wordt ingegaan op de achtergronden van informatievaardigheden: de manier waarop kinderen gebruikmaken van internet, de theorie achter informatievaardigheden en internetvaardigheden en de manier waarop leerprocessen verlopen. In het tweede deel wordt aan de hand van het Suc6-model een gestructureerde aanpak van onderwijs in informatievaardigheden uiteengezet. De lezer leert om het informatiezoekproces volgens vaste stappen te sturen en oefent hiermee aan de hand van praktische opdrachten. Het boek wordt op verschillende manieren via het internet ondersteund. In een online beschikbare methodiek maakt de leraar kennis met de stappen van informatievaardigheden door het maken van een eigen opdracht. Op die manier krijgt hij zicht op het proces van informatievaardigheden van zijn leerlingen. Daarnaast biedt de bijbehorende website extra leesmateriaal en nuttige links rond informatievaardigheden en mediawijsheid. Peter den Hollander is directeur van Infovaardig, Instituut voor media en informatievaardigheden in Den Haag en docent Nederlands aan het Montaigne Lyceum in Den Haag.

Author(s):


Peter den Hollander

Publisher: Coutinho
Published at: December 2013
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.