Beschrijving
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het `doen en laten in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren. Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar…
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een
grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken
wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt
gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het
probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te
lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het
onderwijs als geheel, het instrumentarium en het `doen en laten in
leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en
assisteren. Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel
een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling
gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartelust
zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker
alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat
hij al weet en kan, kent en doet. Een inspirerend en uitdagend
boek. This empowering approach taps into the resilience of students
and educators and guides them all in a handy workbook format. Dr.
Linda Metcalf Uitgaan van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden
biedt de werkers in het onderwijs een hoopvol perspectief. Louis
van Gaal Het (dit boek - red.) bespreekt de vraag welke
persoonlijke krachten leerlingen/studenten en hun leraren ter
beschikking hebben om de problemen, die er zeker zijn, aan te
pakken. Dr. Kees van der Wolf Uitdagend en bemoedigend voor al die
mensen die er écht werk van maken jongeren hun eigen weg te helpen
vinden. Max Hoefeijzers Louis Cauffman (1958), klinisch psycholoog
en bedrijfseconoom, is oprichter van het SOLT.E.A.M., een
internationaal gezelschap van oplossingsgerichte experts. Zijn
inzichten zet hij uiteen in cursussen en publicaties, toegepast op
verschillende beleidsterreinen. Daarnaast is hij onder meer
gastdocent aan de EHSAL Management School in Brussel (B),
uitvoerend lid van het Instituut van het Familiebedrijf (B) en
bestuurslid van het Family Firm Institute (VS). Louis Cauffman is
directeur van een adviespraktijk en heeft veel ervaring als
trainer, consultant en interim-manager. Dr. Dick J. van Dijk
(1952), neerlandicus en gedragswetenschapper, was langdurig
werkzaam in het onderwijs, achtereenvolgens als leerkracht en
schoolleider in het vo en docent-begeleider aan de master SEN
opleiding van Fontys OSO. Zijn belangstelling voor therapeutische
interactie bracht hem in contact met Luc Isebaert. Het resulteerde
in de uitgave van het Praktijkboek oplossingsgerichte cognitieve
therapie. Dick J. van Dijk is aan de UvA gepromoveerd op een
proefschrift over de taal van oplossingen. Hij maakt deel uit van
het SOLT.E.A.M. en heeft een eigen praktijk voor training, coaching
en advies.
Author(s):
Louis Cauffman
Publisher: Boom uitgevers Amsterdam
Published at: March 2014
Edition: 3
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.