Beschrijving
De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve, de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat er heel verschillende taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan. Taalontwikkelingsstoornissen kunnen voor kinderen een ernstige ontwikkelingsbedreiging betekenen. Het kritisch volgen van het normale spraak- en taalverwervingsproces bij kinderen, waardoor stoornissen tijdig worden onderkend en kunnen worden behandeld, is daarom van groot belang. Dit handboek behandelt de taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandstalige kinderen in Nederland en België. Naast de linguïstische, soci…
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve,
de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van
in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat er heel
verschillende taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan.
Taalontwikkelingsstoornissen kunnen voor kinderen een ernstige
ontwikkelingsbedreiging betekenen. Het kritisch volgen van het
normale spraak- en taalverwervingsproces bij kinderen, waardoor
stoornissen tijdig worden onderkend en kunnen worden behandeld, is
daarom van groot belang. Dit handboek behandelt de
taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij
Nederlandstalige kinderen in Nederland en België. Naast de
linguïstische, sociale en cognitieve aspecten komen ook de
opvoedkundige en logopedische aspecten van de taalontwikkeling aan
de orde. Op basis van de literatuur en eigen onderzoek beschrijven
Goorhuis en Schaerlaekens de doorsnee-taalverwerving, waarbij zij
ook aandacht besteden aan de wijze waarop anderstalige kinderen
ingroeien in een tweede taal. Voorts worden taalstoornissen bij
onderscheiden groepen kinderen besproken, zoals kinderen met een
dysfatische ontwikkeling of een specifieke stoornis en kinderen met
een verworven afasie. Ook taalstoornissen ten gevolge van
slechthorendheid, mentale retardatie, emotionele
ontwikkelingsstoornissen, ernstige afwijkingen aan de spraakorganen
en enkele specifieke syndromen krijgen aandacht. De mogelijkheden
tot therapie, die medisch, pedagogisch of logopedisch van aard
kunnen zijn, worden eveneens besproken. De auteurs benadrukken
hierbij steeds het feit dat een kind een zich uniek ontwikkelend
wezen is dat niet alleen beoordeeld moet worden op linguïstische
kenmerken maar ook bekeken moet worden vanuit medisch en
ontwikkelingspsychologisch perspectief. Aldus bieden zij een
praktische leidraad aan artsen, logopedisten, taalkundigen,
psychologen, pedagogen en anderen die zich beroepsmatig inzetten om
de taalverwerving van kinderen te stimuleren en zo nodig te sturen.
Prof. dr. S.M. Goorhuis-Brouwer is hoogleraar aan de
Rijksuniversiteit Groningen en verbonden aan de vakgroep keel-,
neus- en oorheelkunde/communicatieve stoornissen van het
universitair ziekenhuis aldaar. Prof. dr. A.M. Schaerlaekens is
gewoon hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven en
verbonden aan de licentie logopedie en audiologie en de kliniek
keel-, neus- en oorheelkunde van het universitair ziekenhuis
aldaar. Voor dit handboek hebben zij kunnen putten uit de
onderzoeksgegevens die zij in de loop der jaren hebben verzameld
tijdens hun klinische en wetenschappelijke werk.
Author(s):
S.M. Goorhuis
Publisher: Tijdstroom, Uitgeverij De
Published at: October 2013
Edition: 0
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.