Het ontwerpboek

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.

Het ontwerpboek

YouBeDo
Logo van YouBeDo
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 YouBeDo heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Er zijn van die leertrajecten - die blijven je bij. Ze zijn van veel invloed op je persoonlijke ontwikkeling, je vakmanschap, de samenwerking in je team of de prestaties van de organisatie waar je werkt. Het zijn leertrajecten die grote impact hebben op je werk, op je loopbaan en soms zelfs op je leven. Dat kan zijn als manager in een leiderschapstraject, als student tijdens een stage of als professional in een leergang of development center. Wat maakt dergelijke leertrajecten zo succesvol? Zijn er gouden regels voor het ontwerpen ervan? Valt het te leren: ontwerpen van leren dat werkt? Wij, de samenstellers van dit boek, denken van wel. Door goed te kijken naar wat werkt. En door de kunst a…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met weerstand, Omgaan met Agressie & Emotie, Omgaan met, Assertiviteit en Feedback geven.

Er zijn van die leertrajecten - die blijven je bij. Ze zijn van veel invloed op je persoonlijke ontwikkeling, je vakmanschap, de samenwerking in je team of de prestaties van de organisatie waar je werkt. Het zijn leertrajecten die grote impact hebben op je werk, op je loopbaan en soms zelfs op je leven. Dat kan zijn als manager in een leiderschapstraject, als student tijdens een stage of als professional in een leergang of development center. Wat maakt dergelijke leertrajecten zo succesvol? Zijn er gouden regels voor het ontwerpen ervan? Valt het te leren: ontwerpen van leren dat werkt? Wij, de samenstellers van dit boek, denken van wel. Door goed te kijken naar wat werkt. En door de kunst af te kijken bij ervaren ontwerpers. Dat is precies wat we hebben gedaan: in de keuken kijken bij ervaren ontwerpers, die werken met een scala aan leervragen in organisaties. Dat levert niet alleen heel mooie beschrijvingen op van leertrajecten, maar ook spannende beelden van 'the making of'. We zien dat ontwerpen iets anders is dan het simpel volgen van een recept. Het is onvermoeibaar en met toewijding zoeken naar wat werkt in déze situatie, samen met déze personen, in déze organisatie, op dít moment. Het is experimenteren, gaandeweg bijstellen, bekende principes toepassen, nieuwe principes ontdekken, oude voorkeuren loslaten, reflecteren. Het ontwerpproces als leerproces. Hoe verschillend ook, succesvolle leertrajecten blijken ten minste drie belangrijke overeenkomsten te hebben: Degenen voor wie een traject bestemd is doen actief mee in het ontwerpproces. Het ontwerpproces is onderdeel van het leerproces; vaak ís het ontwerproces het leerproces. Het mobiliseren en benutten van ambities, toekomstdromen en sterke punten is een veel kansrijker start van leertrajecten dan uitgaan vanuit tekorten, beperkingen of knelpunten. De werkplek is de krachtigste leeromgeving. Werken en leren vallen steeds meer samen. Het Ontwerpboek is een bundel boordevol inspiratie, praktijkvoorbeelden en reflecties voor alle (aankomend) ontwerpers van leertrajecten: onderwijskundigen, HR(D) professionals, opleiders in het mbo en hbo, trainers, mentoren en praktijkbegeleiders. Een uniek verzamelwerk dat uitnodigt tot verdere professionalisering van het vak van ontwerper van leertrajecten.

Author(s):


Mariel Rondeel
Erik Deen
Ans Grotendorst

Publisher: Kessels & Smit Publishers B.V.
Published at: September 2012
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.