Beschrijving
Op veel scholen leeft de wens om effectiever en betekenisvoller les te geven in schrijven. Met reden: een goede schrijfvaardigheid is belangrijk in allerlei onderwijs- en beroepssituaties, ook in het digitale tijdperk. Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten schrijven, hoe goed moeten ze daarin worden en hoe kunnen leerkrachten hen daarbij ondersteunen? Dat zijn de kernvragen waar dit boek om draait. Iedereen kan leren schrijven bevat een schat aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten die beter willen worden in het geven van schrijflessen. De aanpak is gebaseerd op de beproefde werkwijze van de taalronde: kinderen in alle groepen van de basisschool leren te…
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Op veel scholen leeft de wens om effectiever en betekenisvoller les
te geven in schrijven. Met reden: een goede schrijfvaardigheid is
belangrijk in allerlei onderwijs- en beroepssituaties, ook in het
digitale tijdperk. Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten
schrijven, hoe goed moeten ze daarin worden en hoe kunnen
leerkrachten hen daarbij ondersteunen? Dat zijn de kernvragen waar
dit boek om draait. Iedereen kan leren schrijven bevat een schat
aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten
die beter willen worden in het geven van schrijflessen. De aanpak
is gebaseerd op de beproefde werkwijze van de taalronde: kinderen
in alle groepen van de basisschool leren teksten schrijven over hun
eigen ervaringen. Hiermee wordt een basis gelegd voor
zelfvertrouwen op schrijfgebied. Van hieruit kunnen kinderen
geleidelijk steeds bewuster leren schrijven voor specifieke
doeleinden, en daarbij verschillende tekstgenres onderscheiden.
Leerkrachten moeten hen daarbij in alle fasen van het schrijfproces
uitdagen en ondersteunen: door inhoudelijke gesprekken te voeren
over schrijfonderwerpen, door schrijven steeds af te wisselen met
praten, door voorbeeldteksten te analyseren en door teksten
klassikaal en in tweetallen te laten bespreken. - De theorie over
genres: de genre-indeling is uitgebreid tot tien genres en voorzien
van meer toelichting en kindertekstvoorbeelden. - De toelichting op
de werkvorm 'taalronde': deze praktische werkvorm is helderder
gekoppeld aan de verschillende genres en gepresenteerd als een
basiswerkvorm die je in de bovenbouw kunt uitbreiden met vormen van
op genres gerichte instructie en meerdere tekstbesprekingen. -
Structuurschema's: uitleg over het zinvolle gebruik van grafische
structuurschema's in midden- en bovenbouw - Leerlijnen: meer uitleg
over hoe een school op basis van de genres een eigen
schrijfleerlijn kan maken - Illustraties: een uitbreiding van de
opgenomen kinderteksten uit verschillende leeftijdsgroepen en een
update van praktijkvoorbeelden. - Digitaal materiaal: de digitale
lesvoorbereidingsformulieren zijn bruikbaarder gemaakt voor
beginners; een voorbeeld van een leerlijnschema is toegevoegd om
zelf in te vullen; structuurschema's en kaderbladen zijn digitaal
beschikbaar. Iedereen kan leren schrijven is bedoeld voor
leerkrachten, pabostudenten en opleidingen die schrijven een
stevige plek willen geven in hun taalonderwijs. De ondersteunende
website bij het boek biedt handige formulieren en overzichten.
Suzanne van Norden schreef eerder Taal leren op eigen kracht
(2004), is trainer op het gebied van schrijven in het onderwijs en
pabodocent Nederlands aan de Marnix Academie.
Author(s):
Suzanne van Norden
Publisher: Coutinho
Published at: March 2018
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.