In gesprek met kinderen

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.

In gesprek met kinderen

YouBeDo
Logo van YouBeDo
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 YouBeDo heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

De Kindertelefoon neemt kinderen en hun mening serieus, zeker als het gaat om hun eigen leefwereld en welzijn. Want kinderen zijn zelfstandige en zelfredzame individuen, aldus de visie van de Kindertelefoon. De Kindertelefoon is onder kinderen en jongeren een begrip: vrijwel allemaal weten ze van het bestaan ervan.

In het boek In gesprek met kinderen staat de manier waarop medewerkers van de Kindertelefoon een gesprek met een kind voeren centraal. De visie van de Kindertelefoon bepaalt de manier waarop medewerkers dat doen. Daarom begint dit boek met een hoofdstuk waarin die visie vertaald wordt in de houding en rol van de volwassene. Daarna worden een gespreksmodel, technieken en strategie…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

De Kindertelefoon neemt kinderen en hun mening serieus, zeker als het gaat om hun eigen leefwereld en welzijn. Want kinderen zijn zelfstandige en zelfredzame individuen, aldus de visie van de Kindertelefoon. De Kindertelefoon is onder kinderen en jongeren een begrip: vrijwel allemaal weten ze van het bestaan ervan.

In het boek In gesprek met kinderen staat de manier waarop medewerkers van de Kindertelefoon een gesprek met een kind voeren centraal. De visie van de Kindertelefoon bepaalt de manier waarop medewerkers dat doen. Daarom begint dit boek met een hoofdstuk waarin die visie vertaald wordt in de houding en rol van de volwassene. Daarna worden een gespreksmodel, technieken en strategieen beschreven: de praktische hulpmiddelen om het kind te helpen zijn doel van het gesprek te verwezenlijken. Wat het kind wil met het gesprek is essentieel. Daarom is er ook uitgebreid aandacht voor de volgende vragen: Hoe zorg je ervoor dat een kind zich op zijn gemak voelt om zijn verhaal te doen? Hoe krijg je samen de situatie van het kind in beeld? Hoe help je het kind te verwoorden wat hij met het gesprek wil? Met behulp van voorbeelden wordt verduidelijkt hoe je tijdens elke rase van het gesprek het kind en zijn verhaal serieus kunt nemen.

Dit boek is in eerste instantie geschreven voor (nieuwe) medewerkers van de Kindertelefoon. Maar de inhoud is voor iedereen die gesprekken voert met kinderen interessant: voor werkers in het onderwijs, de gezondheidszorg, jeugdhulpverlening, jeugdbescherming, jeugdzorg et cetera. De beschreven methodiek is toepasbaar bij alle mogelijke gesprekonderwerpen. Ook als het niet gaat om telefonisch contact is de methodiek van de Kindertelefoon toepasbaar en waardevol.

Anique de Beyn, psycholoog, is als werkbegeleider in dienst bij Kindertelefoon Midden-Brabant, waar zij in 1988 als vrijwilliger begon. Zij is door de Vereniging Landelijk Overleg Kindertelefoons gevraagd de methodiek van de Kindertelefoon vast te leggen.

Author(s):


A. de Beyn

Publisher: SWP
Published at: January 2004
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.