Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.
Logo van YouBeDo
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 YouBeDo heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk
Deel 2: organiseren, begeleiden, leiderschap

Het grote succes van deel 1 van het boek Klinisch onderwijs en opleiden in de
praktijk (2010), toont aan dat er veel interesse is voor het 'nieuwe opleiden'.
Opleiders zijn inmiddels bekend geraakt met termen als competentiegericht
opleiden, leercirkels en STAMPPOT en hebben zich, gesteund door het
boek en diverse cursussen, didactische vaardigheden eigen gemaakt. Het
traditionele meester-gezel-model is definitief ingeruild voor een gericht en
geëxpliciteerd proces van training, begeleiding en coaching.
Naast didactische taken verricht de opleider een groot aantal andere
taken. In dit tweede deel van …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk
Deel 2: organiseren, begeleiden, leiderschap

Het grote succes van deel 1 van het boek Klinisch onderwijs en opleiden in de
praktijk (2010), toont aan dat er veel interesse is voor het 'nieuwe opleiden'.
Opleiders zijn inmiddels bekend geraakt met termen als competentiegericht
opleiden, leercirkels en STAMPPOT en hebben zich, gesteund door het
boek en diverse cursussen, didactische vaardigheden eigen gemaakt. Het
traditionele meester-gezel-model is definitief ingeruild voor een gericht en
geëxpliciteerd proces van training, begeleiding en coaching.
Naast didactische taken verricht de opleider een groot aantal andere
taken. In dit tweede deel van Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk:
organiseren, begeleiden, leiderschap staan deze 'niet-didactische' taken
centraal. Het gaat hierbij onder meer om het selecteren en begeleiden
van aios, leiding geven aan de opleidersgroep, samenwerken binnen de
instelling en de OOR en zorgdragen voor een kwalitatief goede opleiding.
Kortom: taken die vaak leiden tot (ver)zuchten.
Dit boek wil de opleider handvatten geven bij het uitvoeren van de
'niet-didactische' taken. Het wil daarbij niet alleen praktische informatie
geven, maar ook inzicht in het hoe en waarom van het continue proces van
verandering. Dit inzicht helpt de opleider om zijn taak beter te verrichten.
Waar mogelijk is de inhoud gebaseerd op onderzoek, verder op ervaring
en altijd binnen de wettelijke kaders.
In Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2: organiseren, begeleiden,
leiderschap is gekozen voor een vaste en herkenbare hoofdstukstructuur.
Ieder hoofdstuk opent met leerdoelen die worden opgevolgd door een herkenbare
casus. Daarna is ruim aandacht voor achtergronden en theorie
maar
ook voor adviezen voor de praktijk. Een informatief boek voor opleiders en
leden van opleidersgroepen, maar ook voor aios, coassistenten en allen die
op andere wijze te maken hebben met klinisch onderwijs.

Over de auteurs:
Dr. Tjalling W. de Vries (1959) is kinderarts en opleider in het Medisch Centrum Leeuwarden.
Vanuit die functie is hij betrokken bij de vernieuwing van het opleiden en de docentprofessionalisering.
Prof. dr. Paul L.P. Brand (1961) is kinderarts en opleider op de Amalia kinderafdeling van de Isala
Klinieken in Zwolle, een van de grootste opleidingsziekenhuizen van Nederland, en hoogleraar
klinisch onderwijs aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij heeft ruime
ervaring
als cursusleider in het Teach the Teacher-programma in de regio Noord-Oost Nederland,
en is de projectleider van het nieuwe Teaching on the Run-programma in dezelfde regio.
Prof. dr. Erik Heineman (1952) is (kinder)chirurg, opleider, hoogleraar chirurgie en tevens
afdelingshoofd van de afdeling chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen
(UMCG). Hij heeft een uitgebreide achtergrond in zowel de modernisering van het basis curriculum
geneeskunde als de medisch specialistische vervolgopleidingen.


Author(s):



Publisher: Prelum Uitgevers
Published at: November 2012
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.