Langs de grenzen van de zorg

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.
Logo van YouBeDo

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

In toenemende mate worden scholen geconfronteerd met ernstige psychosociale problemen bij allochtone en autochtone jongeren. Goed met deze problemen omgaan is niet altijd simpel. De grenzen tussen school en zorg zijn soms diffuus. Sommige jongeren willen niet naar de reguliere hulpverlening of het aanbod sluit niet aan bij hun vragen. Ook als er wel goede hulpverlening tot stand komt, blijft de jongere op school en is een goede afstemming en samenwerking tussen school en zorg noodzakelijk.

In dit handboek voor leerlingbegeleiders en hulpverleners geven de auteurs handvatten om om te gaan met de meest voorkomende problematiek. Zij maken een duidelijk onderscheid in begeleiding op school en b…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Kindercoach, Jeugdzorg, Coaching, Pedagogiek en Gezinscoach.

In toenemende mate worden scholen geconfronteerd met ernstige psychosociale problemen bij allochtone en autochtone jongeren. Goed met deze problemen omgaan is niet altijd simpel. De grenzen tussen school en zorg zijn soms diffuus. Sommige jongeren willen niet naar de reguliere hulpverlening of het aanbod sluit niet aan bij hun vragen. Ook als er wel goede hulpverlening tot stand komt, blijft de jongere op school en is een goede afstemming en samenwerking tussen school en zorg noodzakelijk.

In dit handboek voor leerlingbegeleiders en hulpverleners geven de auteurs handvatten om om te gaan met de meest voorkomende problematiek. Zij maken een duidelijk onderscheid in begeleiding op school en behandeling elders. Leerlingbegeleiders krijgen inzicht in wat er op school gedaan kan worden en wanneer verwezen dient te worden. Er wordt ook stilgestaan bij methodes waarin jongeren leren zelf hoe ze om moeten gaan met hun klachten en hoe ze op het spoor gezet kunnen worden van effectiever probleemoplossend gedrag. Verder wordt aandacht besteed aan verwijzing (de zogenoemde 'warme overdracht') en de terugkoppeling aan hulpverleners en ouders.

Marion Ferber is voormalig docent/leerlingbegeleider en tegenwoordig werkzaam als preventiecoördinator/casemanager op het gebied van suïcide en zelfbeschadiging bij jongeren bij de GGD Den Haag. Nelleke Nicolai is psychiater-psychotherapeut, zelfstandig gevestigd in Rotterdam. Zij publiceerde eerder over incest, psychotherapie en gender, de behandeling van ernstige, vroegkinderlijke trauma's en vrouwenhulpverlening.

Author(s):


N. Nicolai
M. Ferber

Publisher: Boom uitgevers Amsterdam
Published at: November 2007
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.