Mediarelaties en persvoorlichting

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.
Logo van YouBeDo

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Traditionele en online media spelen een steeds belangrijkere rol in de wereld van overheid en politiek. Er gaat geen dag voorbij of volksvertegenwoordigers, wethouders, ministers of ambtenaren zijn in het nieuws. Persvoorlichters proberen deze media-aandacht in goede banen te leiden. Zij verzorgen alle mogelijke vormen van communicatie om het beleid van politici en daarmee ook de politici zelf zo goed mogelijk te presenteren. In dit boek komen verschillende aspecten van persvoorlichting en mediarelaties aan de orde. Welke veranderingen hebben plaatsgevonden in de wereld van politiek en overheid waardoor media zo aan belang hebben gewonnen? Wat zijn de verschillende soorten adviseurs die zich…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Mediaplanning, Marketing management, Marketingstrategie, Marktonderzoek en Conceptontwikkeling.

Traditionele en online media spelen een steeds belangrijkere rol in de wereld van overheid en politiek. Er gaat geen dag voorbij of volksvertegenwoordigers, wethouders, ministers of ambtenaren zijn in het nieuws. Persvoorlichters proberen deze media-aandacht in goede banen te leiden. Zij verzorgen alle mogelijke vormen van communicatie om het beleid van politici en daarmee ook de politici zelf zo goed mogelijk te presenteren. In dit boek komen verschillende aspecten van persvoorlichting en mediarelaties aan de orde. Welke veranderingen hebben plaatsgevonden in de wereld van politiek en overheid waardoor media zo aan belang hebben gewonnen? Wat zijn de verschillende soorten adviseurs die zich met dit thema bezighouden? In hoeverre zijn zij op te vatten als spindoctors? Welke strategie hanteren zij en in hoeverre zijn zij bepalend voor de communicatiestrategie richting de media? Dit boek gaat in op het verkrijgen van aandacht van de traditionele en online media. Hoe spelen persvoorlichters in op de nieuwsvoorkeuren van journalisten, hoe onderhandelen zij met journalistieke redacties en welke rol spelen sociale media hierbij? Hoe kan het beste beeld worden neergezet: door middel van framing van beleidsvoorstellen, door personalisering van politiek of door het lekken van informatie? Dit boek gaat in op zowel de theorie als praktijk van mediarelaties en persvoorlichting en is geschikt voor cursussen overheidscommunicatie, politieke communicatie, persvoorlichting, mediarelaties en journalistiek. Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Maarten Molenbeek is bestuursvoorlichter bij de gemeente Rotterdam.

Author(s):


Chris Aalberts

Publisher: Boom uitgevers Amsterdam
Published at: May 2014
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.