Beschrijving
Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we 'geletterdheid' noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te…
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat
mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we
'geletterdheid' noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen
in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een
combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via
internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei
genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale
instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in
een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te
helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven,
functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren.
Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun
leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met
informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt
begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun
natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op
de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en
geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen
het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier
aan moeten beleven. Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in
het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper
inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend
leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de
auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de
consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het
belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de
problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop
leesvaardigheid kan worden geëvalueerd, komt aan de orde. De
auteurs hebben zich daarbij georiënteerd op de kennisbases van de
lerarenopleidingen voor basisonderwijs (pabo) en Nederlands
voortgezet onderwijs.
Author(s):
Jan Berenst
Sjoeke Faasse
Anke Herder
Publisher: Gorcum b.v., Koninklijke Van
Published at: April 2016
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.