Niet-nakoming van verbintenissen

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.

Niet-nakoming van verbintenissen

YouBeDo
Logo van YouBeDo
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 YouBeDo heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Onder welke voorwaarden kan een crediteur schadevergoeding vorderen van een debiteur als deze niet aan zijn verplichtingen voldoet? Die vraag staat centraal in deze uitgave. De wettelijke bepalingen uit het BW komen aan de orde in combinatie met de rechtspraak van de Hoge Raad en relevante actuele ontwikkelingen. Niet-nakoming van verbintenissen beschrijft onder welke voorwaarden een crediteur schadevergoeding van een debiteur kan vorderen als deze niet aan zijn verplichtingen voldoet. De wettelijke bepalingen hiervoor zijn neergelegd in afd. 6.1.9. BW. De rechtspraak van de Hoge Raad waardoor die regeling nader is ingevuld komt volop aan bod. Wanneer kan een crediteur schadevergoeding vorde…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Consumentenrecht, Algemene voorwaarden, Contractmanagement, E-commerce en Erfrecht.

Onder welke voorwaarden kan een crediteur schadevergoeding vorderen van een debiteur als deze niet aan zijn verplichtingen voldoet? Die vraag staat centraal in deze uitgave. De wettelijke bepalingen uit het BW komen aan de orde in combinatie met de rechtspraak van de Hoge Raad en relevante actuele ontwikkelingen. Niet-nakoming van verbintenissen beschrijft onder welke voorwaarden een crediteur schadevergoeding van een debiteur kan vorderen als deze niet aan zijn verplichtingen voldoet. De wettelijke bepalingen hiervoor zijn neergelegd in afd. 6.1.9. BW. De rechtspraak van de Hoge Raad waardoor die regeling nader is ingevuld komt volop aan bod. Wanneer kan een crediteur schadevergoeding vorderen? Is er sprake van een toerekenbare tekortkoming? Kan de debiteur een beroep doen op een vrijtekeningsclausule? Moet de crediteur een ingebrekestelling sturen of geldt een uitzondering op die eis? Deze vragen en de bijbehorende recente ontwikkelingen worden uitgebreid besproken, waarbij ook de specifieke regeling voor de ingebrekestelling bij consumentenkoop aandacht krijgt. Daarnaast worden onder meer behandeld: #de #klachtplicht# en de recente richting gevende jurisprudentie van de Hoge Raad #het in de praktijk belangrijke boetebeding en de mogelijkheid de boete te matigen

Author(s):


G.T. de Jong

Publisher: Wolters Kluwer Nederland B.V.
Published at: May 2017
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.