Nieuwsbehoeften

Formaat:
Wij doneren tot 12% van je aankoopbedrag aan een onderwijs project van de Tika Foundation in Nepal.

Nieuwsbehoeften

YouBeDo
Logo van YouBeDo
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 YouBeDo heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Waarom kijken we ?s avonds naar een nieuwsprogramma op televisie? Wat beweegt ons om ?s morgens op een app te checken wat er is gebeurd in de wereld? Waarom klikken we de hele dag op nieuwsberichten in onze Facebook timeline? Dát we het doen is bekend. Maar niet waaróm we het doen. Willen we ergens meer van weten? Mee kunnen praten met anderen? Of vervelen we ons gewoon? Kortom: wat zijn de dieperliggende motivaties van mensen om nieuws te consumeren? De NOS heeft een model ontwikkeld om hier antwoord op te geven en zo meer inzicht te krijgen in haar publiek. Dit inzicht helpt de NOS om haar publieke taak nog beter te vervullen. Het model onderscheidt vier nieuwsbehoeften: bijblijven, toepas…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Snellezen, Effectief lezen, Begrijpend lezen, Time management en Werkdruk.

Waarom kijken we ?s avonds naar een nieuwsprogramma op televisie? Wat beweegt ons om ?s morgens op een app te checken wat er is gebeurd in de wereld? Waarom klikken we de hele dag op nieuwsberichten in onze Facebook timeline? Dát we het doen is bekend. Maar niet waaróm we het doen. Willen we ergens meer van weten? Mee kunnen praten met anderen? Of vervelen we ons gewoon? Kortom: wat zijn de dieperliggende motivaties van mensen om nieuws te consumeren? De NOS heeft een model ontwikkeld om hier antwoord op te geven en zo meer inzicht te krijgen in haar publiek. Dit inzicht helpt de NOS om haar publieke taak nog beter te vervullen. Het model onderscheidt vier nieuwsbehoeften: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. De auteur legt uit wat deze behoeften inhouden, hoe ze samenhangen en welke trends er spelen. In het boek staan ook voorbeelden van bestaande en nieuwe nieuwsformats die inspelen op de behoeftes. Hierbij wordt nadrukkelijk over grenzen van genres, professies en platforms heen gekeken en een ruime definitie van het woord ?nieuws? gehanteerd. Website met extra materiaal en achtergrond Op de webpagina bij de uitgave vind je meer informatie over de nieuwsbehoeften uit het NOS Nieuwsbehoeftenmodel, de vier behoeften en praktische tips om de behoeften te vertalen naar de dagelijkse journalistieke praktijk. Daarnaast een overzicht van de voorbeelden die in het boek genoemd worden en de bronnen die gebruikt zijn. Ook staan er verschillende video's die de nieuwsbehoeften tot leven brengen. Doelgroep Dit boek is bedoeld voor iedereen die het interessant vindt om over nieuwsbehoeften en ontwikkelingen in de journalistiek na te denken. Studenten journalistiek, vakgenoten en mensen met journalistieke aspiraties. Het is een boek voor mensen die positief zijn over de toekomst van de journalistiek en kansen zien. Net zoals de NOS.

Author(s):


Maike Olij

Publisher: Boom uitgevers Amsterdam
Published at: April 2016
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.