Beschrijving
Op een dag ontvangt de directeur een telefoontje van een verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is het eindeloze getreiter, de roddels en pesterijen beu. Moeder wil dat de school de daders bestraft. Een toezichthoudende leerkracht roept een leerling die de school zonder toestemming wil verlaten een halt toe, maar krijgt een duw en verliest het evenwicht. Het leerkrachtenkorps schreeuwt moord en brand. Men wil de leerling verwijderd zien. De groep leerlingen die te laat komt op school groeit week na week. Hen hierop aanspreken haalt weinig uit. Ook tijdens de lessen nemen de leerlingen vaak de overhand. Zij bepalen of er lesgegeven wordt of niet. De leerkracht staat ma…
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Op een dag ontvangt de directeur een telefoontje van een
verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is
het eindeloze getreiter, de roddels en pesterijen beu. Moeder wil
dat de school de daders bestraft. Een toezichthoudende leerkracht
roept een leerling die de school zonder toestemming wil verlaten
een halt toe, maar krijgt een duw en verliest het evenwicht. Het
leerkrachtenkorps schreeuwt moord en brand. Men wil de leerling
verwijderd zien. De groep leerlingen die te laat komt op school
groeit week na week. Hen hierop aanspreken haalt weinig uit. Ook
tijdens de lessen nemen de leerlingen vaak de overhand. Zij bepalen
of er lesgegeven wordt of niet. De leerkracht staat machteloos.
Leerlingen van vandaag zijn niet meer die van tien, twintig, dertig
jaar geleden.De context waarin zij opgroeien is flitsend, digitaal,
virtueel. Alles lijkt sneller te gaan. De houvasten van weleer zijn
al lang niet meer. Ook ouders hebben het 'druk, druk, druk'. De
opvoeding van de kinderen raakt steeds verder op de achtergrond.
Het is in deze context dat scholen antwoorden moeten bieden op
scenario's zoals hierboven beschreven. Geen sinecure, zo blijkt.
Hoe kan men ervoor zorgen dat men niet nog meer bruggen opblaast?
Hoe voorkomt men dat de schade nog toeneemt? Hoe behoudt men de
nodige autoriteit zonder te handelen vanuit een kille
machtspositie? Het antwoord is samen! Want alleen door een beroep
te doen op alle krachten binnen de schoolgemeenschap, kunnen we van
de school die veilige plek maken die cruciaal is om leren mogelijk
te maken.
Author(s):
Publisher: Acco uitgeverij
Published at: January 2014
Edition: 1
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.