Beschrijving
'Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging' is het sluitstuk van de vierdelige reeks 'Toegepaste neurowetenschappen'. Neurorevalidatie gaat over herstel na hersenbeschadiging en de mogelijkheden dit door therapie of training te beïnvloeden. Ongenuanceerde opvat tingen als 'Eenmaal laesie, altijd gestoord' en 'Na zes maanden is geen verder herstel meer te verwachten', worden ontzenuwd en vervangen door realistische informatie. Doemdenken en therapeutisch nihilisme zijn verleden tijd. Nieuwe inzichten in de plasticiteit van de hersenen en in uiteenlopende mechanismen van herstel, rechtvaardigen een positief denkklimaat. Het boek is opgebouwd uit drie grot…
Lees de volledige beschrijving
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
'Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na
hersenbeschadiging' is het sluitstuk van de vierdelige reeks
'Toegepaste neurowetenschappen'. Neurorevalidatie gaat over herstel
na hersenbeschadiging en de mogelijkheden dit door therapie of
training te beïnvloeden. Ongenuanceerde opvat tingen als 'Eenmaal
laesie, altijd gestoord' en 'Na zes maanden is geen verder herstel
meer te verwachten', worden ontzenuwd en vervangen door
realistische informatie. Doemdenken en therapeutisch nihilisme zijn
verleden tijd. Nieuwe inzichten in de plasticiteit van de hersenen
en in uiteenlopende mechanismen van herstel, rechtvaardigen een
positief denkklimaat. Het boek is opgebouwd uit drie grote delen:
Deel 1, de biologische basis, bespreekt plasticiteit als universeel
fenomeen. Verschillende herstelmechanismen worden beschreven met
hun theoretische basis (o.a. beeldvormend onderzoek) en enkele
patiëntvoorbeelden van opmerkelijk herstel. Deel 2 geeft de
leertheoretische basis: toepasbare principes van leren en geheugen,
het leren van motorische vaardigheden en leren en afleren van
gedrag. Dit gedeelte biedt een gedachtegoed dat gebruikt kan worden
om Deel 3 biedt een praktische uitwerking: de systematiek van de
empirische cyclus als sturende leidraad, de talrijke principes en
methodes en hoe men deze kan toesnijden op specifieke stoornissen
en patiënten. Het therapeutische repertoire blijkt enorm te zijn.
Hierdoor ontstaat een keuzeprobleem: wat doe je, waarom en wanneer
bij wie? Aan de hand van vele voorbeelden op het gebied van
motoriek, cognitie en gedrag worden de probleemanalyse en
interventiestrategieën praktisch uitgewerkt. Recent
wetenschappelijk onderzoek naar het effect van specifieke
therapieën en leerstrategieën levert positieve perspectieven voor
de patiënt met hersenbeschadiging. Neurorevalidatie is geen
receptenboek 'evidence based medicine', maar levert een
gedachtegoed dat kan worden gebruikt bij het ontwerpen van concrete
individueel gerichte behandelingen. Steeds weer blijkt dat onze
huidige kennis over 'plasticiteit' en 'leren' tot nu toe onvermoede
mogelijkheden van herstel kan bieden.
Author(s):
Ben van Cranenburgh
Publisher: Springer Media B.V.
Published at: March 2014
Edition: 3
Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus?
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.