Logopedie (deeltijd)
Startdata en plaatsen
placeHanze, Groningen feb. 2025 tot feb. 2029 |
Beschrijving
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht de Hanze in Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
Inhoud en opbouw
De opleiding is een deeltijdopleiding waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen en met elkaar worden verbonden. Het curriculum van de opleiding is opgebouwd uit een aantal basismodules, verdiepingsmodules en een afstudeerprogramma (zie schema). Binnen de basismodules Stem, Spraak- en taalontwikkeling, Audiologie, Neurologie en Vloeiendheidsstoornissen staat een logopedisch domein centraal. Deze modules worden iedere twee jaar aangeboden en kunnen in willekeurige volgorde gevolgd worden.
Modules
Module Professionele Identite…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht de Hanze in Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
Inhoud en opbouw
De opleiding is een deeltijdopleiding waarin theorie en praktijk
elkaar afwisselen en met elkaar worden verbonden. Het curriculum
van de opleiding is opgebouwd uit een aantal basismodules,
verdiepingsmodules en een afstudeerprogramma (zie schema). Binnen
de basismodules Stem, Spraak- en taalontwikkeling, Audiologie,
Neurologie en Vloeiendheidsstoornissen staat een logopedisch domein
centraal. Deze modules worden iedere twee jaar aangeboden en kunnen
in willekeurige volgorde gevolgd worden.
Modules
Module Professionele Identiteit in Uitvoering (PIU1)
Start: jaarlijks in februari en september
Duur: één jaar
Korte Inhoud: binnen deze module is het centrale onderwerp jouw
ontwikkeling tot logopedist:
Je ontwikkelt je professionele identiteit, je eigen stem &
spraak en je leert methodisch logopedisch handelen, waarbij je de
in andere modules aangeleerde vaardigheden in de praktijk
brengt.
Reflectie- en intervisievaardigheden spelen ook een essentiële rol
bij het ontwikkelen van deze professionele identiteit. Verder komt
het thema gezondheidszorg aan bod en leer je de basis
onderzoekvaardigheden.
Module Professionele Identiteit in Uitvoering (PIU2)
Start: jaarlijks in februari en september
Duur: een jaar
Korte Inhoud: binnen deze module is het centrale onderwerp jouw
ontwikkeling tot logopedist:
Je ontwikkelt je professionele identiteit, je eigen stem &
spraak en je leert methodisch logopedisch handelen, waarbij je de
in andere modules aangeleerde vaardigheden in de praktijk
brengt.
Reflectie- en intervisievaardigheden spelen ook een essentiële rol
bij het ontwikkelen van deze professionele identiteit. Verder komen
de thema’s Ondernemerschap en Gezondheidszorg & Technologie aan
bod. Technologie is één van de grootste aanjagers van innovatie en
met nieuwe technologie kun je veel interessante producten en
diensten ontwikkelen of verbeteren. Tijdens deze ontwikkel je samen
met andere studenten een product of dienst voor de gezondheidszorg
en maak je een plan om deze in de markt te zetten.
Module Spraak- en taalontwikkeling
Start: februari
Duur: semester
Korte Inhoud: Het centrale onderwerp van deze module is de normale
en afwijkende (meertalige) ontwikkeling van taal en spraak. In deze
module leer je hoe de spraak- en taalontwikkeling van kinderen
verloopt, hoe je deze kunt stimuleren, wat er mis kan gaan binnen
de spraak- en taalontwikkeling en hoe je problemen kunt signaleren
en indien nodig kunt behandelen. Je leert vanuit een breed
perspectief te kijken naar kinderen en samen te werken met andere
disciplines rond het kind. Daarbij komen onder meer de volgende
onderwerpen aan bod: primaire, secundaire en tertiaire preventieve
logopedie, diagnostiek, multidisciplinair handelen, coachen van
ouders en professionals, spraak-taaltherapie opzetten en
uitvoeren.
Module Vloeiendheidsstoornissen & Audiologie
Vloeiendheidsstoornissen
Start: september
Duur: semester
Korte Inhoud: Inleiding op kennisgebied vloeiendheid. Verschillende
ontwikkelingsfasen van stotteren. Onderzoek bij jonge kinderen met
hulpvraag gericht op vloeiendheid. Uitleg van verschillende
modellen. Start indirecte therapie bij jonge onvloeiend sprekende
kinderen. Het uitleg geven aan en adviseren van ouders van een jong
kind dat onvloeiend spreekt over wat stotteren is, welke factoren
een rol lijken te spelen bij de ontwikkeling van het stotteren, of
er therapie geïndiceerd is en welke werkpunten er dan zijn.
Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij
oudere kinderen, adolescenten en volwassenen. Leidraad: Richtlijn
Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassen.
Overige vloeiendheidstoornissen (broddelen, neurogeen en psychogeen
stotteren, onderzoek en behandeling.
Audiologie
Start: september
Duur: semester
Korte Inhoud: Binnen deze module maak je kennis met Audiologie.
Deze kennis wordt ondersteund door Geluidsleer. Screening en
vervolgdiagnostiek van het gehoor bij kinderen en volwassenen komt
aan bod, waarbij de aard, de graad (mate), de configuratie en
mogelijke etiologie van een gehoorverlies bepaald wordt. Er wordt
ingegaan op het effect van plaatsing van een cochleair implantaat
op de gesproken taalontwikkeling. Daarnaast komen de voor- en
nadelen van andere hoorhulpmiddelen aan bod. In het praktische
gedeelte van deze module ga je aan de slag met het
computerprogramma PRAAT en leer je audiometreren.
Module Neurologie
Start: februari
Duur: semester
Korte Inhoud: Deze module richt zich op neurologische spraak-,
taal- en slikstoornissen (als gevolg van niet-aangeboren
hersenletsel). Hierbij ligt het accent op logopedische diagnostiek
en therapie bij volwassenen met afasie, dysartrie, dysfagie,
cognitieve communicatiestoornissen en spraakapraxie. Daarnaast leer
je ook over kinderen met een Cerebrale Parese (CP).
Deze module geeft je meer duidelijkheid over je rol als logopedist
in een multidisciplinair team en op welke manier je samenwerkt met
andere disciplines. Ook het omgaan met cognitieve beperkingen komt
aan bod. Aanvullend wordt de anatomie, fysiologie en pathologie van
het centrale en perifere zenuwstelsel behandeld en een aantal
neurologische ziektebeelden waarbij spraak-, taal- en
slikstoornissen kunnen voorkomen.
Module Stem
Start: september
Duur: semester
Korte Inhoud:
Als logopedist krijg je te maken met mensen in de leeftijd van
0-80+ jaar met stemstoornissen. Onder deze mensen bevinden zich
ondermeer hese kinderen, beroepssprekers, zangers en transgenders.
Mensen kunnen organische en niet-organische stemstoornissen hebben.
Het hele arsenaal aan kennis en vaardigheden die je nodig hebt voor
onderzoek en behandeling van deze doelgroep, leer je in deze
module. Het multidisciplinair werken neemt hierbij een plaats
in.
Module Startbekwame logopedist 1 en 2
Start: jaarlijks in februari en september
Duur: variabel (norm is 2 jaar)
Korte inhoud: Binnen deze module biedt de opleiding een
samenhangend en consistent afstudeerprogramma aan waarin wordt
vastgesteld of je voldoende beroeopsbekwaam bent. Deze module kan
worden gevolgd na het behalen van de basismodules.
Beknopt overzicht van rollen en kernhandelingen
Uit: Opleidingsprofiel Bachelor Logopedie Nederland
Studierichtingsoverleg Logopedie SRO-L
De volgende twee bladzijden geven een overzicht over de rollen, de
kernhandelingen per rol en het startbekwaam niveau per rol van de
logopedist.
In beide tabellen op de volgende bladzijden is allereerst een bloem
te herkennen die gebaseerd is op het CanMeDS-model. In de bladen
van de bloem staan alle rollen van de logopedist. De rol van
Logopedist vormt het hart van de bloem en staat centraal in het
Opleidingsprofiel. In deze rol integreert de logopedist de andere
rollen tijdens het toepassen van logopedische kennis, vaardigheden
en professionele waarden bij het bieden van hoogkwalitatieve en
veilige patiëntgerichte zorg. De rol van logopedist omvat het
paramedische domein van de logopedist: communicatie en slikken in
alle levensfases (De Ruiter et al., 2015).
Een voorbeeld van rollen die elkaar afwisselen in een bepaalde
beroepscontext: De logopedist overlegt met een huisarts over
samenwerking bij het efficiënt verwijzen van jonge stotterende
kinderen. Hierbij is de rol van ondernemer en samenwerker meer aan
de orde dan in de situatie waarin de logopedist in zijn centrale
rol een hetero-anamnese afneemt bij ouders van een stotterend
kind.
Doelgroep
- Mensen die enige jaren werkervaring hebben en zich algemene basiscompetenties eigen hebben gemaakt in hun werk;
- mensen die willen doorgroeien en/of omscholen;
Instroomniveau
- aanbevolen vakken: Engels
- minimaal HAVO of MBO niveau 4
Overige data
Startdatum: september of februari
Duur
De studieduur is 4 jaar, met een HBO of WO diploma gerelateerd aan het vakgebied is het mogelijk om de studieduur te verkorten. Er kunnen losse modules worden gevolgd met een minimale studieduur van een semester.
Voor dat u begint met de opleiding kunt u in gesprek gaan met de instroom coördinator om te kijken of u in aanmerking komt voor een versnelde route (in het geval van een aanverwante eerder gevolgde HBO of WO opleiding).
Tijdsinvestering
Afhankelijk van studietempo en vooropleiding
Kosten
Informatie over collegegeld zie website HanzePro.
Financiële regelingen
Op de website HanzePro vindt u regelingen die financieel voordeel
kunnen opleveren voor u of uw werkgever. Deze regelingen kunnen het
u soms net even iets gemakkelijker maken om uw opleidingswens in
vervulling te laten gaan.
Bijzonderheden
Zodra u zich heeft aangemeld, zie oranje button Inschrijven rechts op de pagina op de website HanzePro, ontvang je een uitnodiging voor de studiekeuzecheck met een link naar een digitaal formulier. Op basis van dit formulier vindt een adviesgesprek plaats.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.