

Kick onderwijsadvies
S. Dijkstralaan 1
2134CN Hoofddorp
"Ik heb met veel plezier deelgenomen aan de training Lastig gedrag de baas. Wat mij met name heeft geïnspireerd is dat mijn eigen leerkrachtgedrag van invloed is op het gedrag van mijn leerlingen. Ik heb handvatten gekregen om hier in mijn eigen klas mee aan de slag te gaan en ik vond het heel erg zinvol om hier met andere leerkrachten over te praten. In de training hebben we met en van elkaar geleerd! Nog heel erg bedankt Anne-Marie en Charmila!
" - 02-08-2017 15:05
"Ik heb met veel plezier deelgenomen aan de training Lastig gedrag de baas. Wat mij met name heeft geïnspireerd is dat mijn eigen leerkrachtg… alles lezen - 02-08-2017 15:05
Beschrijving
Wat ooit begonnen is als een bijdrage aan een studiedag is uitgegroeid tot een complete training. Van daaruit is Kick Onderwijsadvies opgericht. Wij merkten dat onder andere door de komst van het passend onderwijs veel vraag is ontstaan naar praktische handvatten in het omgaan met ‘Lastig’ gedrag.
Wij gaan ervan uit dat er bij kinderen met ‘probleem’-gedrag geen sprake is van onwil, maar onvermóg…
Wat ooit begonnen is als een bijdrage aan een studiedag is uitgegroeid tot een complete training. Van daaruit is Kick Onderwijsadvies opgericht. Wij merkten dat onder andere door de komst van het passend onderwijs veel vraag is ontstaan naar praktische handvatten in het omgaan met ‘Lastig’ gedrag.
Wij gaan ervan uit dat er bij kinderen met ‘probleem’-gedrag geen sprake is van onwil, maar onvermógen. De ‘bril’ waarmee we kijken naar kinderen, heeft vaak onbewust invloed op ons handelen. Waar we bijvoorbeeld een leerling als storend ervaren omdat deze tijdens de instructie door de klas roept, kunnen we ook zien dat deze leerling betrokken is en vaardigheden mist om zijn impulsen te beheersen.
In plaats van te zoeken naar ‘labels’ kijken wij naar het kind zelf, de omgeving en de gedragingen, omdat elk kind en elke situatie uniek is:
“Waarom gedraagt deze leerling zich op dit moment bij mij en bij deze medeleerlingen op deze manier?”
Daarnaast denken wij (in plaats vanuit problemen) vanuit oplossingen en successen die we al gerealiseerd hebben, ook in de gespreksvoering met kinderen, leerkrachten en ouders.
Wij geloven dat het gedrag van kinderen beïnvloed wordt door hun omgeving en interactie en dus ook door leerkrachtgedrag.
De basis van klassenmanagement wordt volgens ons gevormd door een goede relatie tussen de leerkracht en het kind en door preventief en pro-actief handelen.
“Alles wat je doet als leerkracht, doet ertoe.”
Wij denken dat het belangrijk is dat de leerkracht in staat is de regie te nemen in zijn groep. Door ervaring weten wij dat dit door bewustwording van eigen talenten en valkuilen en door training te leren en te versterken is.
Onze missie is om onderwijsprofessionals zich bewust te laten worden van hun eigen leerkrachthandelen in de klas. Van daaruit bieden wij deze professionals praktische handvatten om krachtig voor een groep te staan. Dit kunnen wij in een team aanbieden, maar ook één op één of in een kleine groep.
Training: 'Lastig gedrag de Baas:'
Doelen:
- versterken van de regie, de klassenorganisatie en de relatie met leerlingen
- het creëren van een taakgericht positief klimaat in de klas
- verminderen van het aantal ongewenste gedragingen
- bewustwording van eigen leerkrachtgedrag
- vergroten van de handelingszekerheid en handelingsbekwaamheid
- inzicht krijgen in groepsdynamiek en wat er speelt en gebeurt in een klas
Specifieke thema’s die aan bod komen, zijn:
- typeringen en achtergronden van probleemgedrag
- effect van gedragingen op jezelf en de gevolgen daarvan
- ‘de flow in de les’ houden
- regie houden in chaotische situaties (vooraf en achteraf)
- gedragsdoelen stellen, interventies uitvoeren en hierop evalueren (groep en individueel)
- non-verbale aanwijzingen en relatie behoudende gedragscorrecties
- het uitoefenen van een positieve controle
- het effectief inzetten van lichaamstaal, stemgebruik en looproutes
- attentiecontrole (richten van aandacht)
- het geven van effectieve feedback
- activeringsvormen en coöperatieve werkvormen
Werkwijze bestaat uit:
- Uitleg over theoretische achtergronden met praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal
- Demonstratie van concrete tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk
- Gebruikmaking van verschillende werkvormen
- Oefenen en experimenteren met scenariotrainingen met onze trainingsacteur
- Veel interactie en gelegenheid tot het inbrengen van praktijksituaties
"Ik heb met veel plezier deelgenomen aan de training Lastig gedrag de baas. Wat mij met name heeft geïnspireerd is dat mijn eigen leerkrachtgedrag van invloed is op het gedrag van mijn leerlingen. Ik heb handvatten gekregen om hier in mijn eigen klas mee aan de slag te gaan en ik vond het heel erg zinvol om hier met andere leerkrachten over te praten. In de training hebben we met en van elkaar geleerd! Nog heel erg bedankt Anne-Marie en Charmila!
" - 02-08-2017 15:05
"Ik heb met veel plezier deelgenomen aan de training Lastig gedrag de baas. Wat mij met name heeft geïnspireerd is dat mijn eigen leerkrachtg… alles lezen - 02-08-2017 15:05
Deel je ervaring
Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Producten (6)
Trainers
Springest helpt je groeien.
Springest is de site waar je alles vindt voor je persoonlijke ontwikkeling. Voor particulieren én organisaties. Lees ervaringen van andere deelnemers en overleg met onze adviseurs.