Strategisch Leiderschap
"Goede inhoudelijke opleiding met een breed palet van sprekers die verschillende visies op toekomstige ontwikkelingen van arbeid presenteerden waaruit je uiteindelijk jouw eigen visie haalt en die weet om te zetten in nieuwe kansen voor organisaties en individuen." - 15-02-2016 00:00
"Goede inhoudelijke opleiding met een breed palet van sprekers die verschillende visies op toekomstige ontwikkelingen van arbeid presenteerde… alles lezen - 15-02-2016 00:00
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Voorop in strategievorming
De wereld verandert razendsnel. Dat is een cliché, maar daarmee niet minder waar. Grote ontwikkelingen op het gebied van technologie, demografie, duurzaamheid en politiek leiden tot complexe problemen of ‘wicked problems’. Hoe ga je om met complexe strategische vraagstukken? Hoe stuur je je organisatie in een toekomstbestendige richting als je niet weet hoe die toekomst eruitziet? In de leergang Strategisch Leiderschap leer je hoe je strategische beslissingen neemt in een onzekere en onvoorspelbare wereld. Hoe je mensen inspireert en je organisatie in lijn brengt met je koers. Na de leergang ben sta je aan het roer van strategievorming.
Strategie in onzekere en onv…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Voorop in strategievorming
De wereld verandert razendsnel. Dat is een cliché, maar daarmee
niet minder waar. Grote ontwikkelingen op het gebied van
technologie, demografie, duurzaamheid en politiek leiden tot
complexe problemen of ‘wicked problems’. Hoe ga je om met complexe
strategische vraagstukken? Hoe stuur je je organisatie in een
toekomstbestendige richting als je niet weet hoe die toekomst
eruitziet? In de leergang Strategisch Leiderschap leer je hoe je
strategische beslissingen neemt in een onzekere en onvoorspelbare
wereld. Hoe je mensen inspireert en je organisatie in lijn brengt
met je koers. Na de leergang ben sta je aan het roer van
strategievorming.
Strategie in onzekere en onvoorspelbare tijden
Verandering is van alle tijden. Bijzonder voor onze tijd zijn de
snelheid, onzekerheid en onvoorspelbaarheid ervan. Er komen
namelijk in een korte tijd zoveel ontwikkelingen en technologieën
bij elkaar, dat niemand de uitkomsten ervan kan voorspellen. De
impact ervan zien we dagelijks om ons heen. Onze economische,
sociale en maatschappelijke structuren veranderen en stellen ons
voor wicked problems. De toekomst is weggelegd voor organisaties
die waarde creëren door deze complexe problemen vanuit nieuwe
perspectieven op te lossen.
Strategisch Leiderschap ontwikkelen
Als verantwoordelijke voor strategie zijn de ogen op jou gericht.
Hoe stuur je de organisatie in een toekomstbestendige richting, als
de kaders fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar zijn? Het antwoord
is kort: het komt aan op uw leiderschap. Heb je een visie op de
toekomst? Kun je daarop een onderbouwde strategie ontwikkelen? Kun
je voorwaarden creëren in jouw organisatie en jouw stakeholders
inspireren en meenemen in jouw koers? Bij AOG School of Management
ontwikkel je je tot een Strategisch Leider.
De leergang is bestemd voor ondernemers, bestuurders, managers
of adviseurs die verantwoordelijk zijn voor de strategie van hun
organisatie. Je hebt de ambitie om je op academisch niveau te
ontwikkelen op het gebied van strategie en leiderschap in
strategievorming. Je wilt je visie verbreden, een conceptuele visie
ontwikkelen en een strategisch leider worden. Je hebt een
academische of hbo-vooropleiding en minimaal vijf jaar relevante
werkervaring.
Na de opleiding Strategisch Leiderschap
Goed onderbouwde beslissingen nemen
Strategie is geen kwestie van een glazen bol, maar een vakgebied
met concrete methodes, modellen en tools. Die helpen je om
onderbouwde beslissingen te nemen. Met scenariodenken draag je
bijvoorbeeld bij aan de veelzijdigheid van je organisatie, terwijl
‘business agility’ wendbaarheid vergroot. En de methode van
‘intelligent differentiëren’ stimuleert je vermogen om tegen de
stroom in te denken. Veel grote innovaties zijn daaruit
voortgekomen.
Conceptueel denken
Conceptueel denken is eigenlijk gestructureerd dromen over de
toekomst. Geen luxe, maar noodzaak, want technologie ontwikkelt
zich razendsnel. In die dynamiek moet jij de koers van je
organisatie bepalen. De leergang leert je om afstand te nemen en
verder te kijken dan de structuren van vandaag. Je verbindt je
kennis en ervaring met trends en ontwikkelingen in je omgeving,
waardoor je een strategische visie op de uitdagingen van je
organisatie krijgt en de richting aan kunt geven.
Strategisch leiderschap ontwikkelen
Strategische leiders bepalen een strategische koers en zetten hun
organisatie hiermee in het juiste spoor. Als strategisch leider
moet je enerzijds mensen inspireren en meenemen in je visie, want
samenwerking is essentieel voor je succes. Anderzijds moet je
structuren beïnvloeden, voorwaarden scheppen en resources managen.
Gelukkig is leiderschap te leren. Daarom reflecteren we in de
leergang op jouw capaciteiten en rol in het proces. Je ontwikkelt
je als krachtig gesprekspartner en verbinder in het proces van
strategievorming.
Het programma
De opleiding Strategisch Leiderschap is modulair opgebouwd: zeven
tweedaagse modules gespreid over een periode van negen maanden.
Module 1: Economie, Maatschappij en Toekomst
We tonen actuele ontwikkelingen in de economie en maatschappij en
beperken ons niet tot de nationale context, maar brengen ook
mondiale uitdagingen – zoals klimaat, gezondheid en technologie –
op een beeldende manier over. Je onderzoekt wat de invloed van dit
alles is op je eigen organisatie en handelen en leert met een
strategische blik vooruit te kijken
Module 2: Strategie, Strategievorming en Stakeholders
In deze module staat theoretische onderbouwing van strategievorming
centraal. Strategie is geen ongrijpbaar begrip, maar een vakgebied
met concrete modellen en tools. Je leert de meest actuele theorie
achter strategievorming. Je reflecteert op hoe je eigen organisatie
met strategie omgaat. En welke belanghebbenden en betrokkenen er
zijn in dat proces.
Module 3: Strategie en Waardecreatie
Je wilt dat je organisatie ook in de toekomst relevant is en waarde
toevoegt aan haar stakeholders. Maar waarde is meer dan geld.
Succesvolle organisaties kijken niet alleen naar financiële winst,
maar ook naar hun imago, klanttevredenheid en kennis en trots van
medewerkers. Deze module leert je wat waardecreatie is, hoe je
waarde meet en erop stuurt. Daarnaast verken je de wisselwerking
tussen strategie en governance. Je brengt een bezoek aan de
dynamische microstad Nieuwe Stad in Amersfoort, waar je kennismaakt
met hun ambitie om verschillende functies voor leven werk werken op
een innovatieve manier te verenigen.
Module 4: Marktwerking en Positionering
De markt waarin je zit beïnvloedt je corporate strategy. Andersom
kun jij ook de markt beïnvloeden. Bijvoorbeeld met je
positionering: de onderscheidende positie van jouw merk in het
brein van je doelgroepen. Bied je de beste kwaliteit of de beste
koop? Ben je vernieuwend of ambachtelijk? In deze module verken je
de invloed van marktwerking en positionering op strategievorming,
waarbij je zowel naar bestaande als nieuwe markten kijkt.
Module 5: Ondernemerschap, Leiderschap en Samenwerken
Strategisch leiderschap draait enerzijds om keuzes maken en
anderzijds om het meenemen van mensen in je strategie. In deze
module leer je hoe je mensen verbindt rondom je visie en hoe je ze
motiveert om te transformeren. Je reflecteert ook op je eigen
competenties. Welke ontwikkeling moet je zelf maken om een
strategisch leider te zijn? Daarnaast kijken we over de grens van
je eigen organisatie en naar het belang van samenwerking in je
keten.
Module 6: Innovatie, Business Development en Strategic Sourcing
De ecologische culturele kunstproeftuin en evenementenlocatie
Metaal Kathedraal vormt de inspirerende achtergrond waartegen we
het zullen hebben over de realisatie van nieuwe markt- en
organisatieconcepten. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, zul
je moeten innoveren. Maar hoe ontwikkel je nieuwe markt- en
organisatieconcepten? Hoe vertaal je klantbehoeften naar nieuwe
producten of diensten? En wat vraagt dat van je resources, zoals
van je ICT? Heb je deze kennis in huis of haal je deze van buiten
de organisatie?
Module 7: Strategisch Leiderschap en Verandering
Strategische keuzes vragen niet zelden om een verandering van de
organisatie. In deze laatste module verken je de gevolgen van
strategische keuzes voor de alignment van de organisatie. Anders
gezegd: hoe breng je de organisatie in lijn met je strategie? Wat
is je visie op organisatieontwikkeling en wat vraagt dat van je
ondernemerschap? Je legt daarbij een directe verbinding met je
eigen organisatie. Deze module integreert de kennis en inzichten
die je in de voorgaande modules hebt opgedaan
"Goede inhoudelijke opleiding met een breed palet van sprekers die verschillende visies op toekomstige ontwikkelingen van arbeid presenteerden waaruit je uiteindelijk jouw eigen visie haalt en die weet om te zetten in nieuwe kansen voor organisaties en individuen." - 15-02-2016 00:00
"Goede inhoudelijke opleiding met een breed palet van sprekers die verschillende visies op toekomstige ontwikkelingen van arbeid presenteerde… alles lezen - 15-02-2016 00:00
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.