Vraagverheldering

Type product
Totale lesduur
Logo van GRAS training & coaching
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,6 GRAS training & coaching heeft een gemiddelde beoordeling van 8,6 (uit 33 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

10
Gemiddeld cijfer voor Vraagverheldering
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Jantina Voeten
10
Vraagverheldering

"Ik vond de training erg prettig. Dit kwam doordat er veel ruimte was voor eigen leerdoelen. Er werd op een respectvolle en veilige manier mee geoefend. Ik had niet het idee dat ik in een klasje zat waarin verteld werd hoe ik het best kan handelen, wat ik wel bijna altijd ervaar tijdens een training. Er was oog voor persoonlijke situaties en deze toe te passen in de praktijk. Het oefenen met een acteur hielp hierbij. " - 12-10-2017 06:25

"Ik vond de training erg prettig. Dit kwam doordat er veel ruimte was voor eigen leerdoelen. Er werd op een respectvolle en veilige manier me… alles lezen - 12-10-2017 06:25

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product. GRAS training & coaching biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's:

's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

Vraagverheldering

Deze training van GRAS geeft inzichten en tools die helpen om op een effectieve manier vragen van cliënten te verhelderen. Bij een eerste contact kan het zijn dat de cliënt al direct om een doorverwijzing of naar een al zelf gekozen oplossing vraagt. Wanneer je door een lastige situatie overmand bent is het vaak lastig om overzicht te hebben over je eigen situatie. Laat staan dat je de juiste oplossing al weet. Ook al omdat je als gemiddelde burger niet op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in hulpverleningsland. Dan is er een professional nodig die vragen stelt om de cliënt te helpen om het overzicht te vergroten. Met het helder krijgen van de situatie kan ook d…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vraagverheldering

Deze training van GRAS geeft inzichten en tools die helpen om op een effectieve manier vragen van cliënten te verhelderen. Bij een eerste contact kan het zijn dat de cliënt al direct om een doorverwijzing of naar een al zelf gekozen oplossing vraagt. Wanneer je door een lastige situatie overmand bent is het vaak lastig om overzicht te hebben over je eigen situatie. Laat staan dat je de juiste oplossing al weet. Ook al omdat je als gemiddelde burger niet op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in hulpverleningsland. Dan is er een professional nodig die vragen stelt om de cliënt te helpen om het overzicht te vergroten. Met het helder krijgen van de situatie kan ook de professional een vinger krijgen achter de vraag en soms de vraag achter de vraag. Als hulpverlener wil je immers het juiste advies kunnen geven en op de juiste wijze doorverwijzing. Dit scheelt oplopende frustraties bij beide. Bovendien scheelt het tijd en geld.

Na de deze training van GRAS kan de hulpverlener de cliënt op een effectieve manier ondersteunen in het formuleren van de eerste hulpvraag. Bovendien geeft deze training ook tools om lastig gedrag op een respectvolle manier om te buigen of wanneer nodig respectvol te laten stoppen.    

Inhoud en onderwerpen

  • Gelijkwaardige en professionele benadering
  • Luisteren en samenvatten
  • Soorten vragen
  • Regie in het gesprek
  • Omgaan met weerstand

Niveau: op aanvraag MBO/HBO

Doelen; deelnemer

  • kan een constructieve samenwerkingsrelatie aangaan
  • krijgt inzicht in de vraag om zorg, de eigen redzaamheid en kracht, en die van het sociaal netwerk.
  • Deeldoelen:
  • maakt een balans tussen de formele en informele benadering
  • kan op verschillende manieren luisteren en samenvatten
  • kan op een effectieve manier doorvragen
  • weet te schakelen tussen uitnodigende en sturende vragen
  • weet op welke manier je echt interesse kunt tonen.
  • kan helder toelichten wat de volgende stap is
  • is in staat om vertrouwen uit te stralen, zodat de cliënt weet of deze wel of niet aan het goede adres is
  • weet op een contactvolle manier “nee” te verkopen.
  • weet om te gaan met weerstand
  • weet op welke manier je van begin tot einde de regie behoudt in het gesprek.

Aan de volgende competenties wordt gewerkt:

Brengt de situatie in kaart: Deelnemer oefent en bekwaamt zich in het samen met de cliënt in kaart brengen van de hulpvraag.

Stelt de hulpvraag vast of scherpt deze aan: Deelnemer zet luister, vraag- en samenvattingstechnieken in om de hulpvraag boven tafel te krijgen.

Vormt een oordeel: Deelnemer vormt aan de hand van de hulpvraag een oordeel over wat de beste doorverwijzing is.

Reflecteert op eigen handelen: Deelnemers maken binnen de kader van het onderwerp keuzes tussen verschillende interventies, reflecteren daarop en vragen en ontvangen feedback op hun handelen. Deelnemers geven aan collega's feedback. De feedback wordt gegeven op basis van tevoren afgesproken handelingen en technieken.     

Legt contact en heeft contact met de cliënt: In de training Vraagverheldering wordt expliciet aandacht gegeven aan de wijze waarop de cliënt authentiek tegemoet wordt getreden. En daarmee een balans vindt tussen formele en informele benadering.

Voert passende interventies uit: Deelnemers oefenen met interventies (gesprekstechnieken) waardoor de cliënt meer inzicht krijgt in zijn situatie.  Door de interventies van de professional wordt de cliënt gefaciliteerd bij een heldere opsomming van  voor- en nadelen en wordt de cliënt in staat gesteld om tot een goede keuze te komen. 

Opbouw en werkwijze  

De deelnemers vullen voor aanvang een intakeformulier in, waardoor zij zichzelf al voorbereiden op wat ze willen leren, oefenen en eigen willen maken. Als ondersteuning kunnen ze via de leerpleinomgeving van GRAS tests invullen om zo meer zicht te krijgen op hun voorkeursstijl. Dit kan helpen bij het stellen van persoonlijke doelen. Het blijkt dat de deelnemers die de intake van tevoren al invullen gefocust aan de training beginnen en daardoor veel uit de training halen. De trainers en acteurs gebruiken de informatie uit de ingevulde formulieren om de training optimaal aan te laten sluiten op de groep deelnemers. GRAS biedt een korte krachtige en actieve training van één aaneengesloten dag. We zetten één seniortrainer en één senioracteur in. Elk theoriegedeelte wordt ondersteund met een korte of langere ervaringsgerichte oefening. De verschillende leerstijlen van de deelnemers worden zo bediend. Trainer en acteur zijn dienend aan het leerproces van deelnemers. De deelnemers gebruiken de acteur als levend oefenmateriaal om te experimenteren met verschillend gedrag. De acteur is ook co-trainer. De ervaring leert dat de programma’s zo afwisselend en dynamisch zijn dat deelnemers, in combinatie met de voorbereiding aan één dag echt voldoende hebben.  

Eindresultaat

Je krijgt meer greep op de inhoud van het gesprek en bent beter in staat om het gesprek te voeren. Het gaat je goed af om de achterliggende vraag op tafel te krijgen, waardoor je adequate vervolgstappen kan nemen.

Teamsamenwerking

De training is geschikt als open inschrijving binnen uw organisatie. Wanneer een heel team aan de training deelneemt, levert dat extra winst op. Er wordt dan een krachtige impuls gegeven aan het beter leren kennen van elkaar en aan het blijvend in gesprek zijn met elkaar over situaties die zich tijdens het werk voordoen. Blijvend leren van en met elkaar maken dat de effecten van de training beter in de praktijk doorwerken.   

Zakelijk

De training wordt in company gegeven en kost totaal € 1750,-. Bij de prijs van € 146,-./persoon is uitgegaan van een minimaal aantal deelnemers van 12. 

Kosten zijn inclusief

  • gebruik maken van de leerpleinomgeving en testen via website van GRAS
  • trainingsmaterialen als werkopdrachten, PPT’s, hand-outs via website en/of fysiek
  • (telefonisch) overleg over bijstellen van programma  
  • planning en organisatie
  • trainer voorbereiding
  • evaluatierapport
  • BTW over acteurs (6%)
  • reiskosten trainers en acteurs (€ 0,35/km)

Kosten zijn exclusief   

  • trainingsaccommodatie (eigen accommodatie)
  • beamer (n.v.t.)
  • koffie / thee en lunch tijdens traininge

GRAS training en coaching is als opleidingsbureau ingeschreven in het CRKBO register. Wij bieden training en opleiding daarom BTW vrij aan.

GRAS training en coaching is een trainingsbureau voor organisaties en mensen die werken in de zorg- hulp- en dienstverlening. GRAS is er voor vefrissende communicatie tussen klant en medewerker, medewerkers onderling en tussen medewerkers met vertegenwoordigers van andere steakholders.

GRAS staat voor blijvend resultaat. Onze dienstverlening kenmerkt zich door:

  • zorgvuldige afstemming vooraf, inhoudelijk en logistiek
  • hoge kwaliteit van training
  • flexibel in afstemming en samenwerking
  • inbedding van de trainingen in een totaalconcept van de lerende organisatie.
  • prijzen van deze tijd ondermeer door de lage overheadskosten.    

En door een veelzijdigheid aan programma's, waaronder:

  • Motiverende gespreksvoering
  • Beïnvloedingsvaardigheden
  • Oplossingsgericht communiceren
  • Feedbacktraining
  • Training Transactionele analyse 
  • Omgaan met emotie en agressie
  • Teamcoaching bij zelfsturende teams
  • Leertraject teamcoach, NIEUW
  • Vitaal Werken, NIEUW 
  • Training Sociale Wijkteams
  • Shared Decision Making
  • Training Richtlijn Scheiding
  • Introductie intervisie
  • Individuele coaching
  • Talentontwikkeling
  • Interactief theater, buitensport en games

       

10
Gemiddeld cijfer voor Vraagverheldering
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar
Jantina Voeten
10
Vraagverheldering

"Ik vond de training erg prettig. Dit kwam doordat er veel ruimte was voor eigen leerdoelen. Er werd op een respectvolle en veilige manier mee geoefend. Ik had niet het idee dat ik in een klasje zat waarin verteld werd hoe ik het best kan handelen, wat ik wel bijna altijd ervaar tijdens een training. Er was oog voor persoonlijke situaties en deze toe te passen in de praktijk. Het oefenen met een acteur hielp hierbij. " - 12-10-2017 06:25

"Ik vond de training erg prettig. Dit kwam doordat er veel ruimte was voor eigen leerdoelen. Er werd op een respectvolle en veilige manier me… alles lezen - 12-10-2017 06:25

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.