Master Kunsteducatie
Startdata en plaatsen
HanzePro, Hanzehogeschool Groningen biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Assen, Groningen, Zwolle
Beschrijving
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
Binnen de huidige kunsteducatie (formeel en informeel) wordt aandacht gevraagd voor de interdisciplinariteit in de kunsten en het vermogen om disciplineoverstijgend te kunnen denken en werken. Na het afronden van de Master Kunsteducatie bent u in staat om in interdisciplinaire samenwerking innovatieve kunstprojecten te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren.
Hiervoor beschikt u over de nodige kennis en vaardigheden op het terrein van kunsttheorie, overdracht, onderzoek en cultureel ondernemerschap. De opleiding wordt in een tweejarig deeltijdtra…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
Binnen de huidige kunsteducatie (formeel en informeel) wordt
aandacht gevraagd voor de interdisciplinariteit in de kunsten en
het vermogen om disciplineoverstijgend te kunnen denken en werken.
Na het afronden van de Master Kunsteducatie bent u in staat om in
interdisciplinaire samenwerking innovatieve kunstprojecten te
ontwerpen, uit te voeren en te evalueren.
Hiervoor beschikt u over de nodige kennis en vaardigheden op het
terrein van kunsttheorie, overdracht, onderzoek en cultureel
ondernemerschap. De opleiding wordt in een tweejarig
deeltijdtraject aangeboden. Zo kan studeren en werken gecombineerd
worden. Masterstudenten brengen werksituaties in en bespreken met
elkaar de aanpak van studieopdrachten vanuit relevante thema’s uit
ieders beroepspraktijk.
Doel
De Master Kunsteducatie biedt u de gelegenheid om
disciplineoverstijgend uw kennis m.b.t. kunsttheorie,
cultuurpedagogiek, leertheorieën en actuele kunsteducatieve
praktijken te verdiepen, uw visie op kunsteducatie te onderbouwen,
uw professionele ambitie te verhogen en uw educatieve, innoverende
en onderzoekende kwaliteiten te versterken.
Studieopbouw
Het onderwijs is vormgegeven in vier masterwerkplaatsen. Hierin
wordt integraal gewerkt aan de vijf landelijke competenties:
artistiek, kunstpedagogisch, onderzoekend, cultureel ondernemend en
kritisch reflecterend vermogen. Het accent ligt op de rollen van
kunstenaar (Artist), onderzoeker (Researcher) en educator
(Teacher), waarbij in iedere werkplaats één rol centraal staat.
De masterwerkplaatsen kenmerken zich door:
- Accent op de rollen van kunstenaar, educator en onderzoeker. In elke masterwerkplaats staat één van deze rollen centraal. Masterstudenten worden uitgedaagd om te experimenteren met hun rolneming en het switchen tussen de rollen. In de laatste masterwerkplaats worden de verschillende rollen ondernemend in het werkveld gepositioneerd;
- Aanbod van gedegen theoretische kennis door de studie van kernteksten uit kunstfilosofie, -geschiedenis en –pedagogiek. Onderzoeks- en managementvaardigheden worden in korte workshops getraind;
- Transfer van theorie naar praktijk en andersom door de dialoog tussen studenten en docenten in de ‘ Community of learners’. Dit gebeurt tijdens colleges, lab-dagen, interventies en excursies;
- Verwoording en verbeelding van de opbrengsten van elke masterwerkplaats in leerbiografie en werkschouw.
Masterwerkplaats kunsttheorie en artistieke
processen
Je volgt hoorcolleges bij de Rijksuniversiteit Groningen over de
‘Geschiedenis en theorie van kunst, cultuur en media’. De
kernteksten die in de werkcolleges worden besproken zijn het
vertrekpunt voor verder literatuuronderzoek en het schrijven van
essays. Je verkent je artistiek-educatieve signatuur én die van de
ander in presentaties, experimenten en via een casestudy. Je
onderzoekt interdisciplinaire maakprocessen en verdiept zo je
signatuur.
Masterwerkplaats cultuurpedagogiek en kunsteducatieve
praktijken
Op basis van actuele pedagogische theorie en narratieve interviews
formuleer je je kunstpedagogische visie. De visie op het leren in
en door kunsten vormt het fundament van het kunsteducatief product.
Deze wordt ontworpen op basis van een behoefte- en contextanalyse.
Kennis van ontwerponderzoek, designprincipes met experiment en
ondernemende vaardigheden helpen bij de productontwikkeling. In de
werkschouw 'Nieuwe Oogst' presenteren studenten de producten aan
het werkveld. Yke Reeder maakte het kunsteducatief ontwerp
Paperland, waarin zij met AZC’s en basisschool aan de hand van
sterke verhalen de interculturele tussenruimte verkenden. Hierin
werkte zij samen met ArtEZ-student Hala Ali.
Masterwerkplaats onderzoek en innovatie
Je formuleert je eigen onderzoeksvraag, gebaseerd op een analyse
van de kunsteducatieve praktijk en relevante en actuele theorieën
en beleidsvraagstukken. Vanuit deze vraag zet je een
praktijkgericht onderzoek op. Hiervoor kies je bewust voor de
passende vorm van onderzoek, zoals ontwerpend, artistiek,
beschouwend, participatorisch, en andere. Met je onderzoek lever je
een waardevolle bijdrage aan het kunsteducatieve veld. Een
internationale excursie biedt extra mogelijkheden voor presentatie
en valorisatie van het onderzoek.
Masterwerkplaats afstuderen en positioneren
In deze laatste masterwerkplaats positioneer je de verworven kennis
actief en ondernemend in het werkveld. Middels publicatie,
werkveldconferentie of via andere activiteiten of media valoriseer
je de uit onderzoek verkregen kennis. Hiervoor schakel je tussen de
rollen van kunstenaar, educator en onderzoeker. Met je
masterbiografie en je masterperformance toon je de opbrengst van de
masteropleiding aan het werkveld.
Persoonlijke profilering
In de vrije profileringsruimte kunnen masterstudenten hun
discipline of werkvelddeskundigheid verdiepen door onderwijs te
volgen bij andere opleidingen, zoals de Master of Music, MA in Fine
Art and Design, master pedagogiek, of extra modules aan de
Rijksuniversiteit Groningen. Ook kun je zelf initiatieven en
activiteiten ontwikkelen, je onderzoek uitbreiden, of je als
ondernemer profileren.
In de praktijk
De deeltijdstudie Master Kunsteducatie combineert leren en werken. Masterstudenten hebben naast hun studie een actieve werkkring in de binnen- of buitenschoolse kunsteducatie of als zelfstandig kunstenaar/educator. De combinatie van werk en studie is inspirerend, maar vraagt ook om een gerichte motivatie en het vermogen goed te kunnen plannen.
Doelgroep
Kunstdocenten met een bacheloropleiding, kunstenaars met een pedagogisch-didactische scholing en professionals in de kunsteducatie die door werkervaring aan kunnen tonen over het vereiste instapniveau te beschikken.
Instroomniveau
Bachelor-opleiding binnen het domein van kunst en educatie en
relevantie werkervaring.
Toelating
Aan de inschrijving gaat een intake vooraf. Hierbij wordt gekeken
naar de relevantie van de vooropleiding, beroepservaring en
motivatie. Verder wordt het vermogen tot kritische reflectie en tot
vakoverstijgend denken getoetst door middel van een kort beschreven
visie op kunsteducatie.
Overige data
De reguliere deeltijdopleiding van 2 jaar start ieder jaar in september. Er is ook een aangepaste route van 2,5 jaar mogelijk. Deze start jaarlijks in februari.
Tijden
De colleges vinden wekelijks op de maandag, doorgaans van 10 tot 17 uur plaats. In het eerste semester zijn er tevens op de dinsdagochtend colleges bij de Rijksuniversiteit Groningen. In het tweede studiejaar zijn enkele maandagen vrij geroosterd om aan het onderzoek te kunnen werken.Twee keer per jaar worden projecten op een zaterdag uitgevoerd. Alle reguliere colleges vinden in Groningen plaats.
Duur
De reguliere studieduur van de opleiding is 2 jaar. Dit is gebaseerd op 840 studie-uren (30EC). 1 EC staat voor 28 studie-uren.. Het is mogelijk om in februari met de Masterwerkplaats Cultuurpedagogiek te starten en er vervolgens een 2,5 jarige studieroute met meer ruimte voor het masteronderzoek van te maken.
Kosten
Kijk voor het actuele collegegeld
op www.hanze.nl/collegegeld
Als u in het onderwijs werkt, kunt u een lerarenbeurs aanvragen.
Meer informatie hierover vindt u op de site van DUO.
Benodigde gegevens:
BRINnummer 25 BE
ISATcode 49501
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.