Lean IT Foundation

Tijdsduur

Lean IT Foundation

BPMO Solutions BV
Logo van BPMO Solutions BV

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Wij geloven in compentiegericht opleiden. Ons doel is dat u beter wordt in uw beroep. 

Algemeen

  • U wilt uw klant de best mogelijke IT-service leveren?
  • U begrijpt dat het creëren van klantwaarde essentieel is en ervaart dit als een lastig onderwerp?

Streeft u als IT-organisatie naar het leveren van de best mogelijke services en zoekt u een manier om de waarde voor de klant te verhogen en verspilling in de processen te verminderen? U wilt de Lean-filosofie leren en in het bijzonder de toepassing hiervan? Dan is training in Lean IT Foundation absoluut iets voor u!

De Lean principes hebben betrekking op het verhogen van de waarde voor de klant, het verwijderen van verspilling (werk dat geen waarde toevoegt), het management als facilitator, het betrekken van alle medewerkers…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Lean IT Foundation, IT Management & Strategie, Lean management, Verandermanagement en Organisatieontwikkeling.

Wij geloven in compentiegericht opleiden. Ons doel is dat u beter wordt in uw beroep. 

Algemeen

  • U wilt uw klant de best mogelijke IT-service leveren?
  • U begrijpt dat het creëren van klantwaarde essentieel is en ervaart dit als een lastig onderwerp?

Streeft u als IT-organisatie naar het leveren van de best mogelijke services en zoekt u een manier om de waarde voor de klant te verhogen en verspilling in de processen te verminderen? U wilt de Lean-filosofie leren en in het bijzonder de toepassing hiervan? Dan is training in Lean IT Foundation absoluut iets voor u!

De Lean principes hebben betrekking op het verhogen van de waarde voor de klant, het verwijderen van verspilling (werk dat geen waarde toevoegt), het management als facilitator, het betrekken van alle medewerkers in de organisatie, continue verbetering en waarde borgen met minder werk.

‘Ontwikkel een mind-set tot continue verbetering’

Lean IT richt zich niet alleen op de principes van de Lean-filosofie, maar met name op de toepassing van deze filosofie binnen een IT-omgeving. Een belangrijk aspect is wat de organisatorische eisen zijn bij de implementatie van Lean, inclusief het gebruik van zichtbare management tools, voor de gehele organisatie.

De juiste houding en gedrag van alle betrokkenen IT-professionals is een randvoorwaarde voor succes. Lean IT is sterk gericht op de cultuur van de IT-organisatie en het ontwikkelen en managen van houding en gedrag van de IT-professionals. Het goed inzetten van Lean IT zorgt voor klantgerichte, efficiënte IT-processen en een substantiële verhoging van de medewerkers tevredenheid met blijvende IT-resultaten! Per saldo creëert een IT-organisatie hiermee toegevoegde waarde.

In de training Lean IT Foundation vergaart u kennis en creëert u inzicht om een Lean initiatief binnen een IT-organisatie te ondersteunen.

Na afloop van de training:

  • heeft u inzicht in Lean IT op basisniveau;
  • kent u de geschiedenis en de belangrijkste elementen van Lean;
  • kunt u werken in een organisatie die met Lean IT werkt (of wil werken);
  • kent u de hulpmiddelen om Lean IT binnen de organisatie te introduceren;
  • kunt u een goede koppeling maken met de praktijk;
  • bent u optimaal voorbereid op het officiële Lean IT Foundation examen van LITA.  

Doelgroep

U bent werkzaam in een organisatie die met Lean IT werkt of wil gaan werken. U wilt uw kennis verbreden en het Lean IT Foundation certificaat halen.

Duur

De klassikale training bestaat uit 2 trainingsdagen en duurt van 9.30 uur tot 17.00 uur.

Studiebelasting

Om de stof goed tot u te nemen raden wij u aan enig lees- en studiewerk te doen. De verwachte inspanning bedraagt ongeveer 15-20 uur.

Studiemateriaal

  • De officiële LITA publicatie ‘Lean IT Foundation / Increasing the Value of IT’
  • De afdrukken van de gebruikte presentatie-sheets
  • Opdrachten en uitwerkingen
  • Proefexamen
  • Het Nederlandstalig boek ‘Lean IT – Theorie en praktijk van Lean in een IT-omgeving’

Inhoud Training

  • De historische ontwikkeling van Lean en belangrijkste uitgangspunten en principes.
  • De dimensies voor het structureren van Lean IT; de belangrijkste aspecten van de vijf dimensies:
    • Klant (w.o. Voice of the Customer, Critical to Quality, de overige Voices).
    • Proces (w.o. SIPOC model, Value Stream Map, 5S). Prestatie (w.o. Key Performance Indicator, Process Cycle Efficiency).
    • Organisatie (w.o. performance dialogue, visueel management).
    • Gedrag & Attitude (w.o. Jidoka/Andon, First time right, Gemba).
  • De belangrijkste aspecten voor probleemoplossing / Kaizen (continue verbetering, DMAIC methode, 5 Why, A3-methode).
  • Voorbereiding op het Lean IT Foundation examen.

Voorkennis

  • Er zijn geen eisen aan uw vooropleiding.
  • HBO+ werk- en denkniveau raden wij aan.
  • Ervaring met IT-dienstverlening is een pre.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.