AI effectief inzetten voor communicatieprofessionals
Startdata en plaatsen
placeDomstad, Hogeschool Utrecht 4 feb. 2025 tot 8 apr. 2025 |
Beschrijving
De cursus AI effectief inzetten voor communicatieprofessionals bestaat uit tien (avond)bijeenkomsten van elk drie uur waarin je vanaf de eerste minuut van de cursus zelf aan de slag gaat met:
-
theorie - wat is AI, welke vormen van AI zijn er, hoe werkt AI, wat zijn de kansen en bedreigingen, etc. De theorie leer je – geheel in lijn met de werkwijze van post-hbo trainingen – door middel van action learning. Volledig interactief en voor een groot deel vraag gestuurd. Denk aan interactieve werkvormen zoals inversie-oefeningen, quizjes, verwerkingsopdrachten, analyses en meer.
- praktijk(vaardigheden) - zelf AI inzetten voor algemene én specifieke communicatieve toepassingen, ontdekken wat d…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
De cursus AI effectief inzetten voor communicatieprofessionals bestaat uit tien (avond)bijeenkomsten van elk drie uur waarin je vanaf de eerste minuut van de cursus zelf aan de slag gaat met:
- theorie - wat is AI, welke vormen van AI zijn
er, hoe werkt AI, wat zijn de kansen en bedreigingen, etc. De
theorie leer je – geheel in lijn met de werkwijze van post-hbo
trainingen – door middel van action learning. Volledig interactief
en voor een groot deel vraag gestuurd. Denk aan interactieve
werkvormen zoals inversie-oefeningen, quizjes,
verwerkingsopdrachten, analyses en meer.
- praktijk(vaardigheden) - zelf AI inzetten voor
algemene én specifieke communicatieve toepassingen, ontdekken wat
de mogelijkheden van AI zijn, experimenteren met prompts, best
practices inzetten en optimaliseren, etc.
- strategie - AI doelgericht en publieksgericht inzetten voor afgebakende communicatiedoelen, planmatig input afstemmen op gewenste resultaten, AI integreren in communicatieprocessen, iteratief werken op basis van analyses, etc.
De opleiding rust op de volgende vijf pijlers (leerdoelen):
- Weten wat AI is, hoe de technologie op hoofdlijnen werkt en welke kansen, uitdagingen en valkuilen er zijn in de context van professionele communicatie;
- Zelf werken met AI en ontdekken hoe je praktijkgericht vanuit een actuele, solide theoretische basis de meerwaarde van AI benut;
- Vanuit bestaande én nieuwe inzichten overzien hoe AI werkt in dienst van communicatie, inclusief input en output interpreteren;
- De theorie is doorgaans relatief statisch, de praktijk is dynamisch. Tijdens de cursus werk je met actuele praktijkcasussen en pas je de theorie toe in de praktijk. Andersom toets je de praktijkinzichten ook weer aan de theorie;
- Meten is weten. Planmatig en doelgericht zet je AI in. Dan is het goed om te weten wat AI wel en niet oplevert in communicatief opzicht.
Lesprogramma (met compacte toelichting per bijeenkomst)
Onderstaand programma is een richtlijn voor zowel docent als cursist. De docent kan van de volgorde van de genoemde onderwerpen afwijken en – afhankelijk van het niveau en de interesses van de deelnemers – variëren in de tijdsbesteding per onderwerp.
Bijeenkomst 1
Introductie AI (kansen, bedreigingen, toepassingen,
experimenteren, de basis van AI doorgronden, etc.) => concreet,
het is heel verleidelijk om de techniek centraal als uitgangspunt
te nemen. Doen we niet. Al doende ervaar je wat de sterke en zwakke
punten van AI zijn. Ondertussen ontdek je ook hoe de techniek
werkt. We starten met de meest toegankelijke vormen van AI: narrow
AI en general AI.
Bijeenkomst 2
AI onder de motorkap (je kunt AI pas effectief inzetten als je écht weet hoe AI werkt, welke AI je voor welk doel inzet en hoe je de kracht van meerdere AI-systemen inzet. Enige kennis van ICT is hierbij onmisbaar. Vervolgens maken we de vertaalslag naar AI inzetten voor contentcreatie, bots (virtuele assistenten), realtime data-analyse, corporate communication activiteiten (social media, persberichten, crisiscommunicatie, etc.) en meer. Deelnemers gaan aan de slag met een interactieve checklist en stellen zelf een AI-matrix samen. Op deze wijze leer je welke middelen je op welke wijze inzet voor welke doelen. Dit is het fundament van AI inzetten voor communicatieprofessionals.
Bijeenkomst 3
Op basis van de eerste versie van de AI-matrix ga je onderzoeken
hoe je de AI-tools koppelt aan een strategie. Enerzijds doe je dit
op basis van theoretische inzichten, anderzijds werk je
exploratief. Kenmerk van AI is dat de theorie niet altijd werkt in
de praktijk. Omgekeerd zorgt de beroepspraktijk vrijwel altijd voor
nieuwe inzichten. Met andere woorden: je gaat aan de slag en leert
al doende. Tijdens dit recursieve proces geef je input aan AI (hoe
schrijf je geavanceerde prompts, follow up prompts, hoe schrijf je
prompts om nieuwe prompts te maken, etc.), optimaliseer je de inzet
van AI, elimineer je de kinderziektes (die zijn er volop!) en
koppel je ervaringen aan de doelen die je eerder hebt
geformuleerd.
Bijeenkomst 4
Nu we toch bezig zijn om de synergie tussen menselijke
intelligentie en kunstmatige intelligentie te optimaliseren, wenden
we AI ook aan als klankbord en exploratief gereedschap: kunstmatige
intelligentie inzetten om nieuwe mogelijkheden te verkennen.
Traditionele communicatie leunt sterk op veiligheid, veiligheid
voor zowel afzender als ontvanger. Communicatie gaat ook over
voorkomen van ruis. Welnu, ruis is niet noodzakelijkerwijs meer een
slechte zaak. AI is nog niet zo ‘slim’ als een mens, AI zorgt er
wel voor dat mensen meer kunnen doen met de nieuwe gereedschappen.
Bestaande conventies veranderen in het communicatielandschap. Er
ontstaat een nieuwe dynamiek voorbij de waan van de dag.
Organisaties die als eerste het landschap durven verkennen, oogsten
op lange termijn de voordelen. Dus daarom: #durftedromen, rek de
comfort zone op en verken welke meer- en minderwaarde heeft door…
AI in te zetten.)
Bijeenkomst 5
AI als onderdeel van het communicatieplan 3.0 (planmatig, publieksgericht communiceren met AI). Communicatieprofessionals weten: succesvol communiceren staat of valt met een communicatieplan. Of je nu bij een overheidsinstelling werkt of bij een commerciële organisatie: de belangen zijn groot en communicatie is de sleutel tot succes… en/of falen. In deze bijeenkomst neem je ervaringen van de eerste lessen mee en voeg je AI toe aan een bestaand of nieuw communicatieplan.
Bijeenkomst 6
Nu je op hoofdlijnen weet wat je wel en niet doet met AI, is het tijd voor praktische AI-skills. Je gaat aan de slag met generative AI voor contentcreatie (nieuws- en persberichten, webteksten, SEO-optimalisatie, etc.). Heel praktisch. Je creëert met AI en aansluitend toetsen we of de creaties voldoen aan de eisen die je hebt gesteld in het communicatieplan. Is dit niet het geval? Dan kijken we naar praktische oplossingen. Hoe dan ook: je krijgt alle gereedschappen in handen om generative AI als instrument zo effectief mogelijk in te zetten.
Bijeenkomst 7
In de vorige bijeenkomst was tekst / data de basis.
Uiteindelijk draait communicatie ook om multimediale content. In
deze bijeenkomst gaan we heel praktisch aan de slag met generative
AI voor onder meer contentcreatie (beeld en audio, deepfakes,
avatars, automontage, etc.)
Bijeenkomst 8
De kans is groot dat je nu enthousiast bent over AI en goed op de hoogte bent van de valkuilen. Communiceren met de inzet van AI in twee richtingen is de volgende uitdagingen. Kernboodschappen afstemmen op doelgroepen vereist inzicht. Inzicht krijg je door te onderzoeken wat de intrinsieke motivatoren zijn van de actoren in de verschillende doelgroepen. Sterker nog: AI biedt de mogelijkheid om onderzoek te doen naar doelgroepen, zowel kwantitatief (data) als kwalitatief (in combinatie met menselijke interpretatie). Onderzoek doen met behulp van AI bied je de unieke mogelijkheid om theorie, praktijk en strategie naadloos op elkaar aan te laten sluiten ter voorbereiding op… de eindpresentatie.
Bijeenkomst 9
Eerste presentaties casussen. In de wereld van ICT is
crowdsourcing een meer dan ingeburgerde term. Samen met
anderen weet je meer dan alleen. De docenten in deze cursus
faciliteren het leerproces. Je leert van hen wat nodig is om AI in
te zetten. Daarnaast leer je ook van medecursisten. Dit start al in
de eerste minuut van de eerste bijeenkomst. In de laatste twee
bijeenkomsten presenteren de deelnemers bestaande en nieuwe
manieren om AI in te zetten voor de communicatiedoeleinden die zij
eerder hebben vastgesteld. Bestaande en nieuwe inzichten passeren
de revue. Het is eerdere dan uitzondering dat deelnemers
geïnspireerd raken van de presentaties. Door gezond kritisch en
constructief te reflecteren op elkaars presentaties, ontstaat
maximaal leerrendement. Naast inhoudelijke inzichten inzake AI
passen de deelnemers (uiteraard!) ook AI toe bij de wijze waarop
zij hun casus presenteren. Deelnemers en docenten geven feedback
conform feedbackprotocol.
Bijeenkomst 10
In de laatste les vindt nog een presentatieronde plaats. Globaal is de opzet identiek aan de opzet van les 9. Enige verschil is dat de deelnemers die in les 9 hebben gepresenteerd ook kort een update geven over hoe zij hun casus hebben verbeterd op basis van de feedback die zij een week eerder ontvingen. De deelnemers die in les 10 presenteren krijgen ook de mogelijkheid om hun casus te verbeteren. Hoe? Alle deelnemers delen (indien zij dat wensen) hun casus / presentatie met de docent. Die plaatst vervolgens alle presentaties in een kennisbank. Deze kennisbank kunnen de deelnemers na afloop van de cursus raadplegen. Daarnaast kunnen cursisten (als zij dat willen) ook onderling contact houden, ervaringen en nieuwe inzichten uitwisselen en een bron van inspiratie zijn voor cursisten die deelnemen aan andere lesgroepen. Hiermee zorgen we ervoor dat het langetermijneffect van de cursus in de continu evoluerende wereld van AI gewaarborgd is.
Technisch onderlegd of ICT-nieuwkomer?
Kunstmatige intelligentie leunt voor een groot deel op techniek, dat is onvermijdelijk. Laat de techniek je niet afschrikken. De trainers maken de vertaalslag van technisch complexe materie naar begrijpelijke inzichten. Desalniettemin is het een pre als je beschikt over basiskennis beschikt in de context van ICT.
Het is bijvoorbeeld goed om te weten wat een database is, wat een prompt is en hoe je een query opstelt. Enige affiniteit met software is ook handig. Bijvoorbeeld als je goed overweg kunt met Excel, een CRM en CMS-systeem, Google forms, etc. Uiteraard kun je snel leren omgaan met nieuwe systemen. Houd hier wel rekening mee als het gaat om tijdbesteding. Voor vrijwel alle toepassingen zijn online tutorials beschikbaar. Daarbij geldt wel: de eerste keer dat je nieuwe technieken inzet, ben je meer tijd kwijt aan de techniek.
Bedoeld voor
De inhoud en het tempo van de cursus is afgestemd op de beroepspraktijk van communicatieprofessionals met hbo of academisch werk- en denkniveau. De cursus maakt geen onderscheid tussen junior en senior communicatieprofessionals. Reden: AI is hier nog te nieuw voor. Sterker nog: de kans is groot dat junior communicatieprofessionals meer affiniteit hebben met AI dan senior communicatiemedewerkers.
De focus bij de cursus AI effectief inzetten voor communicatieprofessionals ligt vooral op de wijze waarop organisaties en professionals kunstmatige intelligentie inzetten ten behoeve van... communicatie. Klinkt logisch. Minstens zo logisch is het ook dat er gaandeweg de cursus ook aandacht is voor marketing. Van positionering tot proposities, campagnematig communiceren en meer… Communicatie en marketing gaan hand in hand. Belangrijk is wel om te weten dat de cursus in beperkte mate aandacht besteedt aan marketing. Communicatie is de rode draad. Wil je dieper ingaan op marketing? Kijk dan bij de cursus neuromarketing
Middelen
Naast een laptop heb je voor deze cursus ook meerdere accounts nodig om zelf met AI aan de slag te gaan. Dit varieert van een gratis Google account tot meerdere accounts tegen betaling. Het is niet altijd nodig om een betaalde account te hebben, in sommige gevallen bieden betaalde accounts aanzienlijke meerwaarde om het geleerde toe te passen. De trainers houden hier rekening mee en bieden mogelijkheden om ook met gratis (proef)accounts het leerrendement zo hoog mogelijk te houden.
Docent Toine Kamphuis (en meerdere gastdocenten)
Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen. In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma.
Naast Toine zullen er meerdere gastdocenten worden ingezet.
Meer weten?
Neem voor vragen en/of meer informatie contact met Yolanda Jongebreur: 088 - 481 3500 / 088 - 481 3502 / 06 – 142 413 08
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.