Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder en Huismeester

Tijdsduur
Logo van Kjenning
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,0 Kjenning heeft een gemiddelde beoordeling van 8,0 (uit 114 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

De sociale spil in de wijk 
Als sociaal wijkbeheerder of huismeester ben je de ogen en oren van de corporatie in de wijk. En tegelijk ben je vaak het directe aanspreekpunt voor de bewoners in de wijk. Om die reden heb je met vele soorten mensen en situaties te maken. Schoon, heel en veilig zijn belangrijke thema’s. Daarom controleer je werkzaamheden van derden en let je goed op in jouw buurten. Je lost vaak conflicten op en voert kleine reparaties uit. Soms maak je zelfs iets extra schoon. Jij werkt dicht bij de klant en bent een spil in het wijknetwerk. Naast bewoners weten de gemeente, de politie en andere (hulpverlenende) instanties hun weg goed te vinden naar je.

Zelfstandige signaalfunc…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Facilitair, Office management, Ergocoach, Parkeerbeleid en Schoonmaak / Interieurverzorging.

De sociale spil in de wijk 
Als sociaal wijkbeheerder of huismeester ben je de ogen en oren van de corporatie in de wijk. En tegelijk ben je vaak het directe aanspreekpunt voor de bewoners in de wijk. Om die reden heb je met vele soorten mensen en situaties te maken. Schoon, heel en veilig zijn belangrijke thema’s. Daarom controleer je werkzaamheden van derden en let je goed op in jouw buurten. Je lost vaak conflicten op en voert kleine reparaties uit. Soms maak je zelfs iets extra schoon. Jij werkt dicht bij de klant en bent een spil in het wijknetwerk. Naast bewoners weten de gemeente, de politie en andere (hulpverlenende) instanties hun weg goed te vinden naar je.

Zelfstandige signaalfunctie
Naast het signaleren van problemen in de wijk en het helpen van bewoners bij allerlei zaken, ben je vaak aanspreekpunt voor professionele partijen. Er zijn niet altijd directe collega’s in de buurt en klanten verwachten van jou direct een actie en het liefste een oplossing. Je staat dicht bij je klant en bent bereid te helpen. Toch sta je er in de wijk alleen voor. Om die reden moet je als wijkbeheerder, complexbeheerder en huismeester echt wel kennis van zaken hebben! Je weet van alles een beetje. Maar voor je gevoel misschien niet altijd genoeg. Daarnaast hoor je klantgericht, resultaatgericht en flexibel te zijn.

Om deze taken goed uit te kunnen voeren is meer nodig dan alleen maar een technische achtergrond. In de Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder & Huismeester wordt juist de focus gelegd op de veelzijdigheid in je werk. Kennen, kunnen, willen en mogen staan tijdens de praktijkopleiding centraal. De wet kennen, met je klant en collega’s kunnen omgaan, tijd willen besteden aan nieuwe dingen en beslissingen mogen nemen. Er is een focus op kennis en het aanleren van nieuwe vaardigheden. 

Vervolg mogelijk met erkend MBO-diploma
Deze opleiding biedt een prima basis voor de MBO-opleiding Sociaal Wijkbeheerder. In de MBO-opleiding werk je ook aan de algemene kennis en vaardigheden en krijg je bij succesvolle afronding het erkend MBO-2-diploma.

Aanpak

De doorlooptijd van de opleiding is 4 maanden. In deze periode vinden 5 lesdagen plaats waarin je praktijkgericht leert. Je eigen werkpraktijk staat centraal en ook tijdens je werk ga je aan de slag met de opleiding. De trainingsdagen zijn interactief en soms op een speciale locatie. Tijdens de training krijg je de kans om van collega-wijkbeheerders te leren die werken bij andere corporaties in het land.

Studiebelasting en eindopdracht
De geschatte studiebelasting bedraagt ca. 4 uur per week. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je kennis en werkervaring. De praktijkopleiding start met een telefonische intake van de hoofddocent om duidelijk te krijgen wat jouw persoonlijke leerdoelen zijn en of deze opleiding bij jou past. 

Met jouw eigen leerdoel zorgen we ervoor dat we ook tijdens deze opleiding trainen op maat. Voorafgaand aan iedere lesdag doorloop je e-Learningmodules. Na elke lesdag maak je een kort ervaringsverslag met foto’s en tekst.

De praktijkopleiding wordt afgerond met het inleveren van de praktijkgerichte examenopdracht. Deelname aan de examenopdracht volgt alleen na doorlopen van alle e-Learning, studiedagen en huiswerkopdrachten. Word je met een voldoende beoordeeld? Dan krijg je het Kjenning diploma “Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder & Huismeester”. Na de laatste lesdag heb je nog 1x de mogelijkheid om een concept van je eindexamenopdracht te bespreken met je docent.  Dit kan door een persoonlijk (telefonisch of live) gesprek.

Programma

Dag 1: Het speelveld van een Corporatie. Het kennen van de wet.  
De wet is helemaal niet saai! In een boeiende en interactieve eerste dag ga je back to basic! 

  • Wat maakt een woningcorporatie speciaal?
  • Hoe is de “Volkshuisvesting” in Nederland geregeld. 
  • Recente ontwikkelingen (de woningwet) binnen de sector 
  • Basisregels binnen het huurrecht: de juridische spelregels
  • De rol van een huismeester, wijkbeheerder en/of complexbeheerder in de corporatie


Tussen Dag 1 en Dag 2

  • Verslag: Jouw wijk: je bevoegdheden in de praktijk. 
  • Praktijkopdracht: Interview met een buurtburgemeester. 
  • e-Learningmodules: Gesprekstechnieken en onderhandelen


Dag 2: Wat doe ik en hoe zeg ik het?
Communiceren over lastige onderwerpen is soms best lastig. De emoties van jezelf en je gesprekspartner veroorzaken veel ruis in de communicatie. Op deze dag gaan we lastige oefeningen doen. Oefeningen die gaan over jezelf en je eigen communicatiestijl. Je leert waar jij juist heel goed in bent. Luisteren? Goed uitleggen wat je bedoelt? Of juist doorvragen tot je het echte probleem hoort? Op deze dag leer je wat je grootste kracht en daarmee ook je grootste valkuil is. Je leert hoe je gesprekken vlotter kan laten verlopen met zowel klanten als collega’s.  

  • Luisteren/Samenvatten/Doorvragen
  • Nee Zeggen en Grenzen Stellen
  • Ja maar……. Onderhandelen
  • Cirkel van Invloed 
  • Pro-actief of Reactief handelen


Tussen Dag 2 en Dag 3

  • Verslag: Jouw wijk en Jouw gesprekken. Een speciaal verslag over 2 lastige gesprekken.
  • Praktijkopdracht: welk lastig gedrag tref jij in de praktijk?
  • e-Learningmodule: Conflicthantering


Dag 3: Klanten met lastig gedrag. 

  • Omgaan met bewoners met bijzonder gedrag
  • Omgaan met andere culturen
  • Omgaan met en voorkomen van agressie
  • Omgaan met conflicten


Tussen Dag 3 en Dag 4

  • Verslag: wanneer ik geraakt word door een (cultuur)verschil
  • Praktijkopdracht: de staat van 1 complex? Hoe schoon, heel, onderhouden en veilig is mijn gebied? 
  • Een fotoverslag van de stand van zaken nu. 
  • Praktijkopdracht: Jouw wijk in kaart (wijknetwerk met instanties)


Dag 4: De functie in het wijknetwerk

  • De wijk in: aan de slag met bekend werk in een onbekend gebied 
  • Schoon, Heel en Veilig!
    • Een wijkschouw in een aandachtswijk
    • Schouwen van complexen en een wijk
    • Wat valt op? Wat kan beter?
    • Hoe leg je dat vast? Wat wil je erover communiceren?
  • Toezichthouden op derden (schoonmakers en aannemers)
  • Omgaan met calamiteiten


Tussen Dag 4 en Dag 5

  • Verslag: Een schouw met je eigen klanten. Een verslag ervan. 
  • Praktijkopdracht: Achter de voordeur. Een interview met je wijkagent.


Dag 5: De Wijkbeheerder: het fundament van de afdeling Wonen/Klant 

  • De rol van de huismeester & wijkbeheerder
  • Signaalfunctie: Achter de voordeur 
  • Het wijknetwerk: instanties op de kaart
  • Het eigen actieplan: zet jezelf op de kaart!


Na dag 5

  • Verslag: Mijn rol bij mijn corporatie & een interview met een manager in jouw corporatie
  • Optioneel: gesprek met je docent over je examenopdracht.
  • Examenopdracht: Jouw wijk in kaart

Voorbereiding

  • Telefonische intake met de docent en formuleren persoonlijke leerdoel
  • e-Learningmodule Huurrecht
  • Praktijkopdracht: Mijn Wijk!
  • Beschrijving van je flat, straat, wijk of buurt waar je tijdens deze opleiding mee aan de slag gaat.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.