Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder en Huismeester
Startdata en plaatsen
Beschrijving
De sociale spil in de wijk
Als sociaal wijkbeheerder of huismeester ben je de ogen en oren van de corporatie in de wijk. En tegelijk ben je vaak het directe aanspreekpunt voor de bewoners in de wijk. Om die reden heb je met vele soorten mensen en situaties te maken. Schoon, heel en veilig zijn belangrijke thema’s. Daarom controleer je werkzaamheden van derden en let je goed op in jouw buurten. Je lost vaak conflicten op en voert kleine reparaties uit. Soms maak je zelfs iets extra schoon. Jij werkt dicht bij de klant en bent een spil in het wijknetwerk. Naast bewoners weten de gemeente, de politie en andere (hulpverlenende) instanties hun weg goed te vinden naar je.
Zelfstandige signaalfunc…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
De sociale spil in de wijk
Als sociaal wijkbeheerder of huismeester ben je de ogen en oren van
de corporatie in de wijk. En tegelijk ben je vaak het directe
aanspreekpunt voor de bewoners in de wijk. Om die reden heb je met
vele soorten mensen en situaties te maken. Schoon, heel en veilig
zijn belangrijke thema’s. Daarom controleer je werkzaamheden van
derden en let je goed op in jouw buurten. Je lost vaak conflicten
op en voert kleine reparaties uit. Soms maak je zelfs iets extra
schoon. Jij werkt dicht bij de klant en bent een spil in het
wijknetwerk. Naast bewoners weten de gemeente, de politie en andere
(hulpverlenende) instanties hun weg goed te vinden naar je.
Zelfstandige signaalfunctie
Naast het signaleren van problemen in de wijk en het helpen van
bewoners bij allerlei zaken, ben je vaak aanspreekpunt voor
professionele partijen. Er zijn niet altijd directe collega’s in de
buurt en klanten verwachten van jou direct een actie en het liefste
een oplossing. Je staat dicht bij je klant en bent bereid te
helpen. Toch sta je er in de wijk alleen voor. Om die reden moet je
als wijkbeheerder, complexbeheerder en huismeester echt wel kennis
van zaken hebben! Je weet van alles een beetje. Maar voor je gevoel
misschien niet altijd genoeg. Daarnaast hoor je klantgericht,
resultaatgericht en flexibel te zijn.
Om deze taken goed uit te kunnen voeren is meer nodig dan alleen maar een technische achtergrond. In de Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder & Huismeester wordt juist de focus gelegd op de veelzijdigheid in je werk. Kennen, kunnen, willen en mogen staan tijdens de praktijkopleiding centraal. De wet kennen, met je klant en collega’s kunnen omgaan, tijd willen besteden aan nieuwe dingen en beslissingen mogen nemen. Er is een focus op kennis en het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Vervolg mogelijk met erkend MBO-diploma
Deze opleiding biedt een prima basis voor de MBO-opleiding
Sociaal Wijkbeheerder. In de MBO-opleiding werk je ook aan
de algemene kennis en vaardigheden en krijg je bij succesvolle
afronding het erkend MBO-2-diploma.
Aanpak
De doorlooptijd van de opleiding is 4 maanden. In deze periode vinden 5 lesdagen plaats waarin je praktijkgericht leert. Je eigen werkpraktijk staat centraal en ook tijdens je werk ga je aan de slag met de opleiding. De trainingsdagen zijn interactief en soms op een speciale locatie. Tijdens de training krijg je de kans om van collega-wijkbeheerders te leren die werken bij andere corporaties in het land.
Studiebelasting en eindopdracht
De geschatte studiebelasting bedraagt ca. 4 uur per week. Dit is
natuurlijk sterk afhankelijk van je kennis en werkervaring. De
praktijkopleiding start met een telefonische intake van de
hoofddocent om duidelijk te krijgen wat jouw persoonlijke
leerdoelen zijn en of deze opleiding bij jou past.
Met jouw eigen leerdoel zorgen we ervoor dat we ook tijdens deze opleiding trainen op maat. Voorafgaand aan iedere lesdag doorloop je e-Learningmodules. Na elke lesdag maak je een kort ervaringsverslag met foto’s en tekst.
De praktijkopleiding wordt afgerond met het inleveren van de praktijkgerichte examenopdracht. Deelname aan de examenopdracht volgt alleen na doorlopen van alle e-Learning, studiedagen en huiswerkopdrachten. Word je met een voldoende beoordeeld? Dan krijg je het Kjenning diploma “Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder & Huismeester”. Na de laatste lesdag heb je nog 1x de mogelijkheid om een concept van je eindexamenopdracht te bespreken met je docent. Dit kan door een persoonlijk (telefonisch of live) gesprek.
Programma
Dag 1: Het speelveld van een Corporatie. Het kennen van
de wet.
De wet is helemaal niet saai! In een
boeiende en interactieve eerste dag ga je back to basic!
- Wat maakt een woningcorporatie speciaal?
- Hoe is de “Volkshuisvesting” in Nederland geregeld.
- Recente ontwikkelingen (de woningwet) binnen de sector
- Basisregels binnen het huurrecht: de juridische spelregels
- De rol van een huismeester, wijkbeheerder en/of complexbeheerder in de corporatie
Tussen Dag 1 en Dag 2
- Verslag: Jouw wijk: je bevoegdheden in de praktijk.
- Praktijkopdracht: Interview met een buurtburgemeester.
- e-Learningmodules: Gesprekstechnieken en onderhandelen
Dag 2: Wat doe ik en hoe zeg ik het?
Communiceren over lastige onderwerpen is soms best lastig. De
emoties van jezelf en je gesprekspartner veroorzaken veel ruis in
de communicatie. Op deze dag gaan we lastige oefeningen doen.
Oefeningen die gaan over jezelf en je eigen communicatiestijl. Je
leert waar jij juist heel goed in bent. Luisteren? Goed uitleggen
wat je bedoelt? Of juist doorvragen tot je het echte probleem
hoort? Op deze dag leer je wat je grootste kracht en daarmee
ook je grootste valkuil is. Je leert hoe je gesprekken vlotter kan
laten verlopen met zowel klanten als collega’s.
- Luisteren/Samenvatten/Doorvragen
- Nee Zeggen en Grenzen Stellen
- Ja maar……. Onderhandelen
- Cirkel van Invloed
- Pro-actief of Reactief handelen
Tussen Dag 2 en Dag 3
- Verslag: Jouw wijk en Jouw gesprekken. Een speciaal verslag over 2 lastige gesprekken.
- Praktijkopdracht: welk lastig gedrag tref jij in de praktijk?
- e-Learningmodule: Conflicthantering
Dag 3: Klanten met lastig
gedrag.
- Omgaan met bewoners met bijzonder gedrag
- Omgaan met andere culturen
- Omgaan met en voorkomen van agressie
- Omgaan met conflicten
Tussen Dag 3 en Dag 4
- Verslag: wanneer ik geraakt word door een (cultuur)verschil
- Praktijkopdracht: de staat van 1 complex? Hoe schoon, heel, onderhouden en veilig is mijn gebied?
- Een fotoverslag van de stand van zaken nu.
- Praktijkopdracht: Jouw wijk in kaart (wijknetwerk met instanties)
Dag 4: De functie in het wijknetwerk
- De wijk in: aan de slag met bekend werk in een onbekend gebied
- Schoon, Heel en Veilig!
- Een wijkschouw in een aandachtswijk
- Schouwen van complexen en een wijk
- Wat valt op? Wat kan beter?
- Hoe leg je dat vast? Wat wil je erover communiceren?
- Toezichthouden op derden (schoonmakers en aannemers)
- Omgaan met calamiteiten
Tussen Dag 4 en Dag 5
- Verslag: Een schouw met je eigen klanten. Een verslag ervan.
- Praktijkopdracht: Achter de voordeur. Een interview met je wijkagent.
Dag 5: De Wijkbeheerder: het fundament van de afdeling
Wonen/Klant
- De rol van de huismeester & wijkbeheerder
- Signaalfunctie: Achter de voordeur
- Het wijknetwerk: instanties op de kaart
- Het eigen actieplan: zet jezelf op de kaart!
Na dag 5
- Verslag: Mijn rol bij mijn corporatie & een interview met een manager in jouw corporatie
- Optioneel: gesprek met je docent over je examenopdracht.
- Examenopdracht: Jouw wijk in kaart
Voorbereiding
- Telefonische intake met de docent en formuleren persoonlijke leerdoel
- e-Learningmodule Huurrecht
- Praktijkopdracht: Mijn Wijk!
- Beschrijving van je flat, straat, wijk of buurt waar je tijdens deze opleiding mee aan de slag gaat.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.