Basisopleiding kwaliteitsmanagement
"De docent was kundig en bevlogen. De verschillende vakken waren interessant en divers. De cursus begon niet in september maar oktober met 2 bijeenkomsten binnen twee weken. Achteraf bleek voor mij dat de beschikbare tijd daarmee eigenlijk te kort was. De thuisopdrachten werden maar gedeeltelijk besproken. Daardoor was niet duidelijk of deze correct uitgevoerd werden. Op de laatste cursusdag was 's ochtends nog een bijeenkomst over het laatste vak (presentatietechnieken) waarvoor een presentatie voorbereid moest worden. 's Middags (na de lunch) was het examen. Ik had het beter gevonden als het examen op een aparte dag in de ochtend had plaatsgevonden. De locatie was prima! " - 27-01-2020 10:25
"De docent was kundig en bevlogen. De verschillende vakken waren interessant en divers. De cursus begon niet in september maar oktober met 2 … alles lezen - 27-01-2020 10:25
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 15 jun. 2023 tot 7 dec. 2023 |
placeUtrecht 18 jan. 2024 tot 9 mei. 2024 |
Beschrijving
Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.
Basis opleiding Kwaliteitsmanagement
Je werkt als kwaliteitsmedewerker op een afdeling of je bent net gevraagd om de functie van kwaliteitsmedewerker op je te nemen.
De verwachtingen van de organisatie nemen steeds toe en je wordt gevraagd mee te denken met het afdelingsbeleid. Ook wil je graag serieus genomen worden door het management en je collega's.
De Basis opleiding Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële basis kennis en vaardigheden binnen kwaliteitsmanagement aan te bieden. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktij…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.
Basis opleiding Kwaliteitsmanagement
Je werkt als kwaliteitsmedewerker op een afdeling of je bent net
gevraagd om de functie van kwaliteitsmedewerker op je te nemen.
De verwachtingen van de organisatie nemen steeds toe en je wordt
gevraagd mee te denken met het afdelingsbeleid. Ook wil je graag
serieus genomen worden door het management en je collega's.
De Basis opleiding Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte kwaliteitsmanagement opleiding die erop gericht is om helder en duidelijk de meest essentiële basis kennis en vaardigheden binnen kwaliteitsmanagement aan te bieden. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Positiebepaling kwaliteitszorg
- Wat is kwaliteit
- Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
- De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
- De kwaliteitsafdeling
- Rol van de kwaliteitsfunctionaris
Kwaliteitsmodellen
- nieuwste versies van INK, ISO9001:2008, ISO9001:2015, IIP, JCI, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, laatste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten. Lean management
- Invloed van wetgeving, ARBO, WIA
Het kwaliteitssysteem en -handboek
- Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
- Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
- Procedures opstellen
- Flowcharts maken
- Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
- Certificatie en accreditatie
Interne en externe audits
- Waarom audits?
- Rol binnen de verbetercyclus
- Organiseren van interne audits en voorbereiden van externe audits
- Het kiezen van de juiste verbeteringen
Communicatieve vaardigheden
- Interpersoonlijke communicatie
- Interviewvaardigheden
- Het geven van feedback
- Communicatie bevorderen
Adviesvaardigheden
- Wat is een advies
- Het adviestraject en -acceptatie
- Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
- Adviesstijlen en -strategieën
- Rapporteren
- Presentatietechniek
- Mondeling en schriftelijk presenteren van de kwaliteitsrapportages
Doelgroep
Kwaliteitsfunctionarissen/managers en alle medewerkers die een gedegen en direct toepasbare basiskennis op het gebied van basis kwaliteits management willen ontwikkelen.
Doel en opzet van de opleiding
De basisopleiding Kwaliteits management biedt een totaaloverzicht en de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen. Door de zeer praktische invalshoek vindt een optimale aansluiting plaats van de theorie op de dagelijkse praktijk. Tijdens de opleiding maakt u een aantal opdrachten, waarmee u zelf actief aan de slag gaat. De resultaten worden door de ervaren docent uitvoerig besproken.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
MBO+ / HBO werk en denkniveau.
Aanpak
Deze opleiding is zeer actief en praktisch, maar volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en -managers. De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt. Voor de training ontvangt u een schriftelijke intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te verwerken in de opleiding.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de basisopleiding kwaliteitsmanagement. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding indinvidueel maatwerk te blijven leveren.
"De docent was kundig en bevlogen. De verschillende vakken waren interessant en divers. De cursus begon niet in september maar oktober met 2 bijeenkomsten binnen twee weken. Achteraf bleek voor mij dat de beschikbare tijd daarmee eigenlijk te kort was. De thuisopdrachten werden maar gedeeltelijk besproken. Daardoor was niet duidelijk of deze correct uitgevoerd werden. Op de laatste cursusdag was 's ochtends nog een bijeenkomst over het laatste vak (presentatietechnieken) waarvoor een presentatie voorbereid moest worden. 's Middags (na de lunch) was het examen. Ik had het beter gevonden als het examen op een aparte dag in de ochtend had plaatsgevonden. De locatie was prima! " - 27-01-2020 10:25
"De docent was kundig en bevlogen. De verschillende vakken waren interessant en divers. De cursus begon niet in september maar oktober met 2 … alles lezen - 27-01-2020 10:25
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.