Opleiding Kwaliteitscoördinator

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Remco Schijf+3
Startdatum en plaats
Logo van Patagonia Opleidingen B.V.
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,3 Patagonia Opleidingen B.V. heeft een gemiddelde beoordeling van 8,3 (uit 15 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,2
Gemiddeld cijfer voor Opleiding Kwaliteitscoördinator
Gebaseerd op 6 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Thijs Janssen
Quality Assurance Associate
8
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"Het was een goede en duidelijke cursus, door de kleine groep was het een fijne ervaring. Er zijn veel dingen duidelijker geworden, maar hierdoor heb ik ook meer vragen gekregen vooral voor onze onderneming, dus hier gaan we het nog even over hebben.
Bedankt voor de fijne opleiding." - 31-12-2018 10:01

"Het was een goede en duidelijke cursus, door de kleine groep was het een fijne ervaring. Er zijn veel dingen duidelijker geworden, maar hier… alles lezen - 31-12-2018 10:01

Startdata en plaatsen

Hendrik-Ido-Ambacht
8 okt. 2019 tot 3 dec. 2019
check_circle Startgarantie
Toon rooster
event 8 oktober 2019, 13:00-17:00, Klantgerichte organisatie
event 22 oktober 2019, 13:00-17:00, Managementsysteem
event 5 november 2019, 13:00-17:00, Quality Assurance
event 19 november 2019, 13:00-17:00, Quality Control
event 3 december 2019, 13:00-17:00, Certificatie ISO 9001

Beschrijving

Vakopleidingen waarbij managementtheorieën in de eigen praktijk worden gebracht, door die theorieën tijdens de opleiding direct toe te passen op de eigen praktijksituaties van de deelnemers. Zo groeien de cursisten in hun rol en weten ze hoe ze de volgende dag kunnen handelen. Daarom wordt in kleine groepen gewerkt!

Wij werken digitaal, waardoor documenten, syllabi en andere hulpmiddelen gratis ter beschikking worden gesteld, inclusief toekomstige updates! U krijgt bovendien toegang tot onze database, zodat u in uw werk altijd over de juiste, nieuwste en beste informatie beschikt.

Kwaliteitssysteem opzetten en certificatie begeleiden

De opleiding kwaliteitscoördinator is voor medewerkers in de rol van kwaliteitsmedewerker, kwaliteitscoördinator of kwaliteitsmanager zonder afdeling. Het gaat om de opzet en uitvoering van het kwaliteitsmanagementsysteem met een kwaliteitshandboek, procesbeschrijvingen, registraties, analyses en interne audits. Na het doorlopen van deze opleiding zijn de deelnemers in staat hun organisatie te begeleiden in de opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem en de organisatie te begeleiden in het traject naar certificatie voor ISO 9001, of andere normen.

De eigen praktijk gebruiken tijdens de opleiding

De deelnemers nemen hun voorbeelden en d…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vakopleidingen waarbij managementtheorieën in de eigen praktijk worden gebracht, door die theorieën tijdens de opleiding direct toe te passen op de eigen praktijksituaties van de deelnemers. Zo groeien de cursisten in hun rol en weten ze hoe ze de volgende dag kunnen handelen. Daarom wordt in kleine groepen gewerkt!

Wij werken digitaal, waardoor documenten, syllabi en andere hulpmiddelen gratis ter beschikking worden gesteld, inclusief toekomstige updates! U krijgt bovendien toegang tot onze database, zodat u in uw werk altijd over de juiste, nieuwste en beste informatie beschikt.

Kwaliteitssysteem opzetten en certificatie begeleiden

De opleiding kwaliteitscoördinator is voor medewerkers in de rol van kwaliteitsmedewerker, kwaliteitscoördinator of kwaliteitsmanager zonder afdeling. Het gaat om de opzet en uitvoering van het kwaliteitsmanagementsysteem met een kwaliteitshandboek, procesbeschrijvingen, registraties, analyses en interne audits. Na het doorlopen van deze opleiding zijn de deelnemers in staat hun organisatie te begeleiden in de opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem en de organisatie te begeleiden in het traject naar certificatie voor ISO 9001, of andere normen.

De eigen praktijk gebruiken tijdens de opleiding

De deelnemers nemen hun voorbeelden en documenten mee naar de opleiding, waarna ze tijdens de training de uitwerkingen verzorgen. Ze leren een kwaliteitshandboek maken, procesbeschrijvingen opstellen, indicatoren meten en klachten analyseren, om een paar voorbeelden te noemen. Aan het einde van de training is het kwaliteitshandboek af en kan het traject van implementatie en certificatie starten.

In kleine groepen samenwerken met de trainer

Doordat de opleiding wordt verzorgd in kleine groepjes van 5 deelnemers, is er alle gelegenheid om samen informatie te delen, ervaringen uit te wisselen en opdrachten samen uit te voeren. Deze opleiding is werkelijk een nieuwe manier van leren en werken, die past bij de rol van kwaliteitscoördinator. Men groeit als professional en vult de rol van kwaliteitsdeskundige goed in voor de organisatie.

Opleiding zet theorie kwaliteitsmanagement om naar de eigen praktijk

Spelregels zoals first-time-right, waarde toevoeging, procesbeheersing, continu verbeteren en leiderschap komen allemaal aan bod. Deze en andere concepten worden één voor één behandeld en daarna uitgewerkt voor uw eigen organisatie. U gaat naar huis met een complete opzet van het kwaliteitsmanagementsysteem.

Dag 1: Klantgerichte organisatie

  • Klantspecificaties
  • Stakeholderanalyse en risicoanalyse
  • Procesmanagement
  • Flexibiliteit van de organisatie
  • Managementsysteem

Dag 2: Managementsysteem

  • Format kwaliteitsmanagementsysteem
  • Kwaliteitshandboek met ISO9001 of een andere norm
  • Waarde toevoegingen en verspillingen in processen
  • Procesbeschrijvingen
  • Implementatie en onderhoud

Dag 3: Quality Qssurance - QA

  • Borging van processen
  • Borgingstechnieken
  • Continue verbetering
  • Methoden en technieken, zoals 5S
  • Rol van het management en uitvoerende professionals

Dag 4: Quality Control - QC

  • Relatie QA versus QC
  • Controle en testen
  • Analyse technieken, 7 tools
  • Preventief onderhoud versus correctief onderhoud
  • Risicoanalyse en inspectiefrequentie

Dag 5: Certificatie ISO 9001

  • Onderhoud kwaliteitssysteem
  • Interne audit
  • Externe audit
  • Voorbereiding certificatie
  • Kwaliteitsjaarplanning

De deelnemers ontvangen per dag alle noodzakelijke tools en hulpmiddelen, zoals procesbeschrijvingen, een compleet format van een kwaliteitshandboek, tools voor metingen en verslaglegging aan het management. Gegarandeerd succes.

Voor wie verantwoordelijk is voor kwaliteitsmanagement

Degene die verantwoordelijk is voor kwaliteitsmanagement, is het lijnmanagement! Een ogenschijnlijke tegenstelling. Leidinggevenden en operationele medewerkers zorgen er voor dat de producten en diensten conform de juiste specificaties (= kwaliteit) bij de klanten komen. De kwaliteitscoördinator heeft daar weinig invloed op. Waar de kwaliteitsfunctionaris wel grip op heeft, is bijvoorbeeld de uitvoering van metingen, het analyseren van data en de ontwikkeling van het kwaliteitssysteem. Het is een ondersteunende functie, die allerlei functienamen draagt, zoals:

  • Kwaliteitsmedewerker
  • Kwaliteitscoördinator
  • Kwaliteitsmanager
  • QHSE medewerker
  • QHSE manager
  • QA/QC coördinator

Ook medewerkers van HRM of Productie dragen soms deze verantwoordelijkheid, waardoor de inhoud van deze opleiding kwaliteitsfunctionaris een interessante verrijking is voor zowel HRM managers als Productieleiders, die soms ook (voor een deel) kwaliteitsfunctionaris zijn of taken van deze functie uitvoeren.

Het resultaat van de opleiding Kwaliteitscoördinator op 3 niveaus:

  1. De cursist ontwikkelt zijn of haar professionele competenties
  2. De functie kwaliteitscoördinator wordt op een moderne manier uitgevoerd
  3. De organisatie wordt verbeterd en daarmee de opleiding terugverdiend

1. De cursist wordt een betere professional

Tijdens deze opleiding leren de deelnemers allerlei analyses te maken: risicoanalyses, procesanalyses en organisatieanalyses. Ze leren ook processen te ontwerpen, systemen te ontwerpen en ontwikkelen een scherp observatievermogen. Organisaties en de kwaliteitsmanagementsystemen waarmee organisaties functioneren zijn genuanceerd en complex. De cursist groeit persoonlijk en als professional.

2. De functie Kwaliteitscoördinator ondersteunt het management

De kwaliteitsmanagementfunctie verwordt nogal eens tot een functie die te weinig productief is. Het creëren van documenten en de daarmee gepaard gaande indirecte uren vormen meestal geen productieve bijdrage aan de organisatie. Via deze opleiding leren de deelnemers de functie van kwaliteitsmedewerker op de juiste manier in te richten en dagelijks een effectieve bijdrage te leveren.

3. De organisatie wordt efficiënter in haar operatie

Via de gemaakte analyses worden kosten, inefficiënties en niet waarde toevoegende handelingen zichtbaar. Deze kunnen daarna worden weggenomen. Datgene wat de deelnemers tijdens de opleiding leren, kan direct in de praktijk van de organisatie worden gebracht. Het is zelfs mogelijk dat in de organisatie een team van collega's wordt gevormd, waarmee de inhoud van de cursus direct kan worden toegepast.

Reductie van kosten, stijging van de klanttevredenheid en certificatie

Kwaliteitsmanagmentsystemen leiden tot procesbeheersing en procesverbetering. Daar werkt de kwaliteitscoördinator aan en dat leidt tot voordelen voor de organisatie in de vorm van lagere operationele kosten en klanten die precies krijgen wat ze verwachten. Samengevat is zijn de voordelen:

  1. Klantgerichtheid
  2. Kennis van kwaliteitsmanagementsystemen
  3. Opgezet kwaliteitshandboek
  4. Eenvoudig onderhoud
  5. Adviesrol naar het management
  6. Inzicht in uw eigen rol en dagelijkse werkzaamheden
  7. Gemakkelijke begeleiding van het certificatietraject
  8. Gesprekspartner van externe auditors
  9. Afnemende faalkosten
  10. Nieuwe attitude ten aanzien van kwaliteitsmanagement

Heel praktisch en gericht op uw eigen praktijk. Een belevenis die u zeker veel verder helpt, nu en in de toekomst.

8,2
Gemiddeld cijfer voor Opleiding Kwaliteitscoördinator
Gebaseerd op 6 ervaringen
starstarstarstarstar_border
Thijs Janssen
Quality Assurance Associate
8
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"Het was een goede en duidelijke cursus, door de kleine groep was het een fijne ervaring. Er zijn veel dingen duidelijker geworden, maar hierdoor heb ik ook meer vragen gekregen vooral voor onze onderneming, dus hier gaan we het nog even over hebben.
Bedankt voor de fijne opleiding." - 31-12-2018 10:01

"Het was een goede en duidelijke cursus, door de kleine groep was het een fijne ervaring. Er zijn veel dingen duidelijker geworden, maar hier… alles lezen - 31-12-2018 10:01

starstarstarstarstar_border
Susanne ten have
QC/QA
8
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"De inhoud van de cursus was goed. Voor mij was het vooral belabgrijk om te begrijpen wat het vak van kwaliteitsmedewerker inhoudt. En dat is gelukt. De stof is naar mijn mening soms wat aan de 'droge' kant. Maar dit is bekend bij de instructeur en aan het begin van de stof aangegeven. Daaruit begrijp ik dat daar weinig aan te veranderen valt. " - 07-12-2018 09:45

"De inhoud van de cursus was goed. Voor mij was het vooral belabgrijk om te begrijpen wat het vak van kwaliteitsmedewerker inhoudt. En dat is… alles lezen - 07-12-2018 09:45

starstarstarstarstar_border
Griet De Becker
8
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"Duidelijk gebracht door de trainer, alleen was de link soms ver zoek met het onderwijs en dit werd bij aanvang niet zo doorgegeven. Waardoor kostprijs versus nuttige informatie niet evenredig verdeeld waren." - 16-03-2018 14:40

"Duidelijk gebracht door de trainer, alleen was de link soms ver zoek met het onderwijs en dit werd bij aanvang niet zo doorgegeven. Waardoor… alles lezen - 16-03-2018 14:40

starstarstarstarstar_border
Ger Giessen
Monteur Bus
8
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"De aangeboden documentatie is prima waardevol en zeer uitgebreid.
Om er in thuis te komen ben ik er door de uitleg goed uitgekomen om begrijpend te lezen in de stukken.
Dus leerzaam tijdens maar ook na re cursus." - 09-03-2018 10:12

"De aangeboden documentatie is prima waardevol en zeer uitgebreid. Om er in thuis te komen ben ik er door de uitleg goed uitgekomen om begri… alles lezen - 09-03-2018 10:12

starstarstarstarstar_half
W Nijkamp
KAM-Coordinator
9
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"We hebben samen een interessante en mooie curses gevolgd, de leiding was uitstekend evenals de inhoud van de cursus. We hadden een mooie kleine groep en hebben veel van elkaar geleerd. Volop ruimte voor discussie op een mooie locatie met een prima verzorging. Aan te raden. " - 17-11-2017 08:57

"We hebben samen een interessante en mooie curses gevolgd, de leiding was uitstekend evenals de inhoud van de cursus. We hadden een mooie kle… alles lezen - 17-11-2017 08:57

David Tolen
starstarstarstarstar_border
David Tolen
Afdeling Test en Kwaliteit
8
Opleiding Kwaliteitscoördinator

"Deze 5 middagen zijn zeer nuttig en leerzaam geweest en je krijgt een goede kijk op hoe Kwaliteit zou moeten zijn in een organisatie het opent je ogen. Veel informatie gehad om in je organisatie te kunnen gebruiken." - 17-11-2017 08:45

"Deze 5 middagen zijn zeer nuttig en leerzaam geweest en je krijgt een goede kijk op hoe Kwaliteit zou moeten zijn in een organisatie het ope… alles lezen - 17-11-2017 08:45

Remco Schijf - Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
Remco Schijf
Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
8,5
Adrienne Tegelaar - Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
Adrienne Tegelaar
Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
Christa Prins - Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
Christa Prins
Trainer en consultant in kwaliteitsmanagement
8,1
Johan Schreuders - KAM, 5S, Lean en operational excellence
Johan Schreuders
KAM, 5S, Lean en operational excellence
8

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.