Saraja Slaapcursus

Saraja Slaapcursus

Beschrijving

FIT OP HET WERK | ZET SLAAP OP DE AGENDA

beter slapen - beter werken

In Nederland bestaat steeds meer aandacht voor slaap als één van de pijlers voor vitaliteit. Ook binnen organisaties. Er is een groeiend bewustzijn dat er medewerkers zijn die met slapeloosheid kampen. Dat is maar goed ook. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het verzuim onder mensen die slecht slapen 1,5 tot 2 keer hoger ligt …

Lees de volledige beschrijving

FIT OP HET WERK | ZET SLAAP OP DE AGENDA

beter slapen - beter werken

In Nederland bestaat steeds meer aandacht voor slaap als één van de pijlers voor vitaliteit. Ook binnen organisaties. Er is een groeiend bewustzijn dat er medewerkers zijn die met slapeloosheid kampen. Dat is maar goed ook. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het verzuim onder mensen die slecht slapen 1,5 tot 2 keer hoger ligt dan bij medewerkers die daar geen last van hebben. Heb daarom oog voor slapeloosheid, want:

  • 16% van alle werkenden heeft een slaapprobleem
  • 50% daarvan zegt dat hun werk ermee te maken heeft
  • 2 op de 3 medewerkers zegt dat hun slaaptekort impact heeft op hun werk en prestaties
  • 14% v/d werkenden geeft toe weleens te verzuimen vanwege slaapproblemen, wat zou neerkomen op verzuimkosten van ongeveer 1440 euro per medewerker per jaar
  • de werknemers hebben last van stemmingswisselingen, verminderd denkvermogen en gezondheidsproblemen
  • de kans op ongelukken neemt toe
  • mensen met slaapgebrek zijn 3x minder productief dan medewerkers die zich fit en opgeladen voelen
  • medewerkers die nachtdiensten draaien ontwikkelen bijna 2 keer zo vaak een slaapstoornis dan reguliere werkers

Iedereen slaapt wel eens slecht. Dat is niet erg en het levert ook niet direct gezondheidsklachten op. Na weer een goede nacht slaap zijn alle negatieve gevolgen vaak wel weer verdwenen. Anders wordt het wanneer we langere tijd slecht of te weinig slapen.

We hebben slaap namelijk nodig om te herstellen van een (stress)volle dag. Het zorgt voor fysiek herstel. Op de korte termijn maken meerdere slechte nachten ons vatbaarder voor virussen. Op de langere termijn kan het grotere gevolgen hebben voor de gezondheid, zoals bijvoorbeeld hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, obesitas en dementie.

Ook voor het persoonlijk welzijn is goede nachtrust een wondermiddel. Wanneer we 's nachts niet voldoende herstellen heeft dat zijn weerslag op de dag. We zijn moe, lusteloos en prikkelbaar. We kunnen ons maar moeilijk concentreren, zijn vergeetachtig, gaan slechter presteren en maken fouten. Tegenslagen die op ons pad komen kunnen we slechter hanteren. Ook onze interpersoonlijke vaardigheden hebben eronder te lijden, wat de teamspirit natuurlijk niet ten goede komt.

Slechte nachten bezorgen ons stress overdag, omdat we onvoldoende uitgerust onze taken moeten volbrengen. En stress is nu juist weer één van de oorzaken waardoor slecht geslapen wordt. Slaapproblemen kunnen bovendien tot één van de eerste signalen behoren dat de mate van (werk)stress ongezonde porties heeft aangenomen. Wanneer we dit niet tijdig oppakken, kan chronische overbelasting leiden tot uitval. Werken aan een gezonde nachtrust kan dus zeker ook bijdragen aan burnout preventie.

Als we werken onder hoge prestatiedruk en te maken hebben met deadlines, dan zijn we misschien al gauw geneigd een stuk van de slaap op te offeren om meer tijd te genereren. Om productiever te zijn...denken we. Maar niets is minder waar! We hoeven maar naar topsporters te kijken om te weten dat als we hoge ogen willen gooien we de slaap júist hoge prioriteit moeten geven. Ook als we onder tijdsdruk staan. Want om mentale topsport te kunnen bedrijven en scherp te zijn, hoort slaap gewoonweg hoog op de agenda te staan. De nachtrust zorgt ervoor dat ons brein en ons lichaam zich herstellen en de batterij weer opgeladen wordt zodat we optimaal kunnen presteren, we pas echt kunnen pieken en zo het gewenste succes kunnen bereiken.

Voor een optimaal prestatieniveau zijn ook rustmomenten overdag van groot belang. Met name als we onder spanningen en stress staan is het belangrijk regelmatig in de off-modus te gaan. Hoewel we in die situatie waarschijnlijk geneigd zijn alsmaar door te werken. Door tegen ons gevoel in toch rustmomenten in te bouwen, zal dit niet alleen ons mentaal en fysiek welzijn, onze creativiteit en onze efficiency, maar ook onze nachtrust ten goede komen!

Duidelijk is dus dat we zowel overdag als in de avond veel dingen kunnen doen (of laten) om de slaap te bevorderen. Slaap beperkt zich namelijk niet tot de nacht. Het is een 24-uurs gebeuren. Daar ligt dan ook onze focus bij het doorbreken van deze vicieuze cirkel.

Voor het verbeteren van de slaap passen wij bij Saraja Slaapcursus de Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnie (CGT-I) toe. Deze evidence based methode is het meest effectief bij de behandeling van slapeloosheid. Gezien de invloed van stress op slaap wordt in onze dienstverlening uitgebreid aandacht besteed aan stressreductie en ontspanning. Maar ook slaapbelemmerende factoren in de mindset en in de lifestyle worden onder de loep genomen. Wij hanteren een multicomponent-benadering, gericht op verminderen van stress en verbeteren van slaap, waarbij onder andere technieken uit de mindfulness, ACT, RET en positieve psychologie toegepast worden.

Al sinds 2010 zijn wij specialist op het gebied van coaching & trainingen gericht op slaapverbetering. Met onze ruime ervaring en onze persoonlijke en betrokken instelling willen wij ook jou helpen aan een stevig fundament om vitaal te kunnen leven en werken. Door samen te werken aan een gezonde slaap! Daarvoor bieden wij de volgende tools aan:

Screening

  • Slaapconsult
  • Slaap Risico Inventarisatie

Training & Coaching

  • Seminars (online/incompany)
  • Workshops (online/incompany)
  • Slaapcursus(online/incompany)
  • Slaapcoaching (online/incompany)
  • Opleiding tot incompany slaaptrainer

Ervaring met Saraja Slaapcursus?

Heb je een training, opleiding of cursus gevolgd bij Saraja Slaapcursus? Help anderen en deel je ervaring op Springest!

Als dank doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Deel je ervaring

Deel je ervaring

Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Talja Lambert
Talja Lambert
Slaapexpert & Co-Founder Opleiding en Landelijk Netwerk Slaapcoaches

Trainers

Talja Lambert
Talja Lambert
Slaapexpert & Co-Founder Opleiding en Landelijk Netwerk Slaapcoaches

Springest helpt je groeien.

Springest is de site waar je alles vindt voor je persoonlijke ontwikkeling. Voor particulieren én organisaties. Lees ervaringen van andere deelnemers en overleg met onze adviseurs.

  • Alles waarvan je verder kunt leren

    Meer dan 93.000 cursussen, opleidingen, trainers, coaches, e-learning en incompany trainingen.
  • Hulp bij het zoeken en inschrijven

    Stel je opleidingsvraag, gebruik de keuzehulp of neem contact op met onze klantenservice.
  • Gratis informatie aanvragen

    Op je gemak vergelijken en met je collega's overleggen, meestal direct met PDF.
  • Ervaringen van deelnemers

    Ruim 131.000 onafhankelijke ervaringen helpen je kiezen voor de beste opleiders.
  • Ook voor leren in je organisatie

    Volumekorting, incompany training, social learning met collega's en altijd real-time inzicht.
  • Inschrijven met laagste prijsgarantie

    Klaar om te gaan leren? Schrijf je direct in, gratis annuleren is mogelijk!