Visual Storytelling
- Tijdsduur
- Trainers
+4
- Locatie
- Op locatie
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020."Deze opleiding bestaat uit 4 trainingen waarbij theorie goed gecombineerd wordt met je eigen praktijk.Ik kwam steeds met iets concreets thuis. Daarbij krijg je les in een prettige omgeving waar alles goed geregeld is. " - 14-02-2020 08:58
"Deze opleiding bestaat uit 4 trainingen waarbij theorie goed gecombineerd wordt met je eigen praktijk.Ik kwam steeds met iets concreets thui… alles lezen - 14-02-2020 08:58
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 5 sep. 2025 tot 12 sep. 2025 |
placeUtrecht 23 sep. 2025 tot 30 sep. 2025 |
placeUtrecht 24 okt. 2025 tot 31 okt. 2025 |
placeUtrecht 18 nov. 2025 tot 25 nov. 2025 |
placeUtrecht 15 dec. 2025 tot 22 dec. 2025 |
placeUtrecht 22 jan. 2026 tot 29 jan. 2026 |
placeUtrecht 25 feb. 2026 tot 4 mrt. 2026 |
placeUtrecht 31 mrt. 2026 tot 7 apr. 2026 |
placeUtrecht 4 mei. 2026 tot 11 mei. 2026 |
placeUtrecht 5 jun. 2026 tot 12 jun. 2026 |
placeUtrecht 8 jul. 2026 tot 15 jul. 2026 |
placeUtrecht 13 aug. 2026 tot 20 aug. 2026 |
placeUtrecht 15 sep. 2026 tot 22 sep. 2026 |
placeUtrecht 23 okt. 2026 tot 30 okt. 2026 |
placeUtrecht 19 nov. 2026 tot 26 nov. 2026 |
placeUtrecht 14 dec. 2026 tot 21 dec. 2026 |
Beschrijving
‘Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden’. Nogal een cliché, maar het is ook waar. Beelden trekken eerder de aandacht dan tekst, onze hersenen verwerken ze makkelijker en beelden blijven beter ‘hangen’ in ons brein. Gek dus eigenlijk dat we nog steeds dikke rapportages tikken, pagina’s notulen schrijven en slides vol bullets presenteren. Kunnen we niet beter alles tekenen? Niet helemaal: juist de combinatie van beeld en tekst werkt goed. Daarom zijn infographics ook zo populair. Wil je optimaal communiceren, dan is het handig dat je beide ‘talen’ kent. In de opleiding Visual Storytelling leer je zelf beelden maken om je verhaal beter over te brengen.Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding Visual Storytelling bestaat uit zes trainingen die op elkaar aansluiten:- Zakelijk Tekenen
- AI Beeldcreatie - van Midjourney tot Stable Diffusion
- Infographics Maken
- Video's maken met je Smartphone
- Visuele Contentcreatie met AI
- Online Storytelling
Programma van de opleiding Visual Storytelling
Zakelijk Tekenen
Dag 1 Ochtend- Wat maakt zakelijk tekenen zinvol?
- Basisvormen
- Mensen en emoties tekenen
- Zelfvertrouwen krijgen in visualiseren
- Hoe maak je meteen indruk met je tekeningen?
- Oefenen met templates ontwerpen
- Feedback op je werk
- Jouw beelden naar the next level
- Live tekenen
- Praatplaten visualiseren
AI Beeldcreatie - van Midjourney tot Stable Diffusion
Dag 1 - Midjourney Ochtend- Introductie tot AI Art Generation en basisprincipes van AI-beeldcreatie
- Verkenning van de verschillende beschikbare AI-modellen en -tools
- Demonstructie over het gebruik van het MidJourney AI Art Generation model om artistieke AI-gegenereerde beelden te creëren
- Instructie over Prompt Engineering en hoe het kan worden gebruikt om de output van MidJourney te sturen
- Praktische oefeningen in het gebruik van MidJourney AI-model en aanvullende prompting-tips
- Vertalen van verschillende onderzoeken en stylen naar jouw eigen style
- Introductie Stable Diffusion en Firefly
- Verkenning van de verschillende tools en technieken beschikbaar in Firefly en Stable Diffusion
- Demonstratie van de Dreamstudio platform en hoe het kan worden gebruikt om unieke AI-content te genereren
- Instructie over ControlledNet technieken met behulp van Stable Diffusion en hoe het kan worden gebruikt om de output van AI-gegenereerde afbeeldingen te verfijnen en te perfectioneren
- Praktische oefeningen in het gebruik van Stable Diffusion en Controlled Editing technieken om kunstwerken te creëren
- Intrainen Firefly (Adobe) technieken
Infographics maken
Dag 1 Ochtend- Wat is een infographic?
- Ingredienten voor een goede infographic
- Context (waar is de infographic te zien) en mediaformaten
- Focus op de hoofdboodschap / essentie
- Vraag en antwoord: welke soorten infographics zijn er?
- Werkwijze voor het maken van een infographic
- Steal like an artist: hoe inspireer je jezelf?
- Hoe speel je met compositie, design, kleur en vorm?
- Kennismaken met diverse (AI-)tools om infographics mee te maken
- Opdracht: Infographic schetsen
- Resultaten: huiswerk presenteren en bespreken
- Werken aan de praktijkopdracht: een infographic maken
- Een casus (ruwe data, informatie) uit de praktijk omzetten in een goede infographic
- Concept en data omzetten in een uitgewerkte schets
- Je infographic digitaal uitwerken in een designtool naar keuze
- Een-op-een consultatie waarin de docent je begeleidt bij het maken van de infographic.
- Tijd voor specifieke vragen die we nog niet hebben behandeld
- Praktische tips en tricks
- Ontwerp en presentatie van je gemaakte infographic
Video's maken met je Smartphone
College 1- Voorstellen / leerdoelen inventariseren
- Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)?
- Waar zit de kracht van video?
- Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
- Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek)
- Oefening: Een kort interview voor de camera
- Verleiden om te kijken (storytelling)
- Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen
- Oefening: Maak snijshots
- De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden
- Shotlist (de boodschappenlijst voor je video)
- Eventueel: SEO voor video
- Wel/ niet verticaal filmen
- Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!)
- Je telefoon als camera
- Licht
- Geluid
- Kadering
- Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple)
- Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt
- Feedback op je eerste film
Visuele Contentcreatie met AI
Programma
Ochtend
- (Me) Branding
- Kennis van Theorie en trends rondom een goed (visueel) merk neerzetten
- Waardevolle content selecteren:
- Herkennen en creëren van content die je doelgroep aanspreekt
- Gebruik van nieuwe technologieën:
- Kennismaken en werken met AI-tools zoals Mid-Journey, Runway, ChatGPT, en Canva, PowerPoint, Microsoft Copilot
- Adaptieve en sneller worden met het werken met verschillende tools voor content creatie
Middag
-
- Effectief visueel verhalen presenteren
- Ontwikkelen en presenteren van je eigen visuele verhaal
- Gebruik van metaforen en contexten, beeldtaal toepassen, en visuele content genereren.
- Authenticiteit in een digitale wereld, fotografie, beeldbewerking
- Contentstrategie opzetten:
- Structureren en promoten van je verhaal voor diverse platforms.
- Praktische toepassing en feedback:
- Presenteren van je werk en ontvangen van constructieve feedback.
- Effectief visueel verhalen presenteren
Online Storytelling
Ochtend- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Meerdere keren verkozen tot Beste Opleider van Nederland. Bij Competence Factory volg je actuele trainingen, gegeven door ondernemers uit de praktijk.
"Deze opleiding bestaat uit 4 trainingen waarbij theorie goed gecombineerd wordt met je eigen praktijk.Ik kwam steeds met iets concreets thuis. Daarbij krijg je les in een prettige omgeving waar alles goed geregeld is. " - 14-02-2020 08:58
"Deze opleiding bestaat uit 4 trainingen waarbij theorie goed gecombineerd wordt met je eigen praktijk.Ik kwam steeds met iets concreets thui… alles lezen - 14-02-2020 08:58
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.