Transactionele Analyse en Persoonlijke Effectiviteit

Type product
Totale lesduur
Logo van GRAS training & coaching
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,7 GRAS training & coaching heeft een gemiddelde beoordeling van 8,7 (uit 32 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product. GRAS training & coaching biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's:

's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

Transactionele Analyse en Persoonlijke Effectiviteit

In de training Transactionele Analyse (TA) leer je de patronen in jouw communicatie zien. Soms lijkt het alsof je in contact met verschillende mensen toch steeds weer in dezelfde situatie terecht komt. Wat doe je steeds weer waardoor dat komt? Soms schiet je in opstandig of juist overdreven meegaand gedrag en het andere moment lijkt het alsof je snel in de kritische modus schiet of de situatie voor een ander gaat lopen redden. Het blijkt dat we in onze eigen ontwikkeling bepaalde transacties hebben ontwikkeld (die ooit nuttig waren) en die we vervolgens blijven gebruiken in voor ons vergelijkbare situaties. Dat doen we niet bewust. We ze…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Transactionele Analyse en Persoonlijke Effectiviteit

In de training Transactionele Analyse (TA) leer je de patronen in jouw communicatie zien. Soms lijkt het alsof je in contact met verschillende mensen toch steeds weer in dezelfde situatie terecht komt. Wat doe je steeds weer waardoor dat komt? Soms schiet je in opstandig of juist overdreven meegaand gedrag en het andere moment lijkt het alsof je snel in de kritische modus schiet of de situatie voor een ander gaat lopen redden. Het blijkt dat we in onze eigen ontwikkeling bepaalde transacties hebben ontwikkeld (die ooit nuttig waren) en die we vervolgens blijven gebruiken in voor ons vergelijkbare situaties. Dat doen we niet bewust. We zeggen dan vaak: Ja, zo ben ik nu eenmaal of zo doe ik dat. Vaak is het gevolg van deze patronen dat we minder vrijheid ervaren en ons gaan gedragen als bijvoorbeeld een redder, een aanklager of een slachtoffer.

Onze persoonlijke effectiviteit vergroten we door het ons bewustzijn van ineffectieve patronen te vergroten en onze vrijheid van handelen en manier van communicatie te verruimen.

In deze training krijg je inzicht in je eigen patronen. Je ontdekt en ervaart wat overdracht en tegenoverdracht inhoudt. Je ontdek welke signalen zich aandienen, vlak voordat, of op het moment dat je in een tot dan toe onbewust patroon schiet. Je krijgt tools aangereikt om eerder en sneller een bewuste keuze te maken om de eerst nog onbewuste reactie om te buigen. Zodat je op tijd kan schakelen. Je ervaart dat je meer vrijheid van handelen hebt en je verruimd je tools om persoonlijk leiderschap vorm te geven. Deze training is geschikt voor alle professionals waarbij communicatie met anderen het belangrijkste deel van hun werk vormt. En het is bij uitstek de training om te ontdekken wat gelijkwaardige communicatie inhoudt op basis van het principe:

IK BEN OK, JIJ BENT OK

Inhoud en onderwerpen

  • Transacties uit het land van Ooit
  • Functie van overleven en emoties
  • Drama- en Winnaarsdriehoek
  • Beinvloeden van emoties
  • Herkennen en voelen van overlevingsstijlen
  • De rol van mindfullness bij overleven
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Overdracht en tegenoverdracht
  • De volwassen rol en persoonlijk leiderschap
  • Feedback geven en ontvangen

Niveau: op aanvraag MBO/HBO

Doelen; deelnemer

  • Weet hoe contact (de transactie) met de ander kan verlopen
  • Heeft inzicht in eigen patronen
  • Herkent momenten waarop eigen patroon de voorkeur genieten
  • Legt verband tussen “automatisch” gedrag van zichzelf en anderen
  • Ervaart effectief en ineffectief (vaak onbewust) gedrag  
  • Kan ter plekke schakelen naar ander gedrag
  • Herkent overdracht en neiging tot tegenoverdracht
  • Kan situaties en gedrag van anderen effectief beïnvloeden

Opbouw en werkwijze  

De deelnemers vullen voor aanvang een intakeformulier in, waardoor zij zichzelf al voorbereiden op wat ze willen leren, oefenen en eigen willen maken. Als ondersteuning kunnen ze via de leerpleinomgeving van GRAS tests invullen om zo meer zicht te krijgen op hun voorkeursstijl. Dit kan helpen bij het stellen van persoonlijke doelen. Het blijkt dat de deelnemers die de intake van tevoren al invullen gefocust aan de training beginnen en daardoor veel uit de training halen. De trainer gebruikt de informatie uit de ingevulde formulieren om de training optimaal aan te laten sluiten op de groep deelnemers. GRAS biedt een korte krachtige en actieve training van één aaneengesloten dag.

Wanneer de in company training gebruikt wordt als een teamdag ligt het accent van het middaggedeelte op teamsamenwerking

Wanneer de deelnemers ook situaties willen verkennen die te maken hebben met contacten buiten het team, zoals bijvoorbeeld collega’s van andere afdelingen of externe contacten dan wordt het middaggedeelte gebruikt om te werken met een acteur.  

Elk theoriegedeelte wordt ondersteund met een korte of langere ervaringsgerichte oefening. De verschillende leerstijlen van de deelnemers worden zo bediend. De ervaring leert dat de programma’s zo afwisselend en dynamisch zijn dat deelnemers, in combinatie met de voorbereiding aan één dag vaak voldoende hebben.  

Eindresultaat

Deelnemers ervaren meer rust, stevigheid en empathie naar zichzelf en in contact met de ander. Zij ervaren meer vrijheid van handelen en durven kritisch te kijken naar eigen gedrag. Zij ervaren perspectief om in de waan van de dag een pas op de plaats te maken en rust te nemen. Automatisch gedrag wordt daardoor minder vanzelfsprekend. Er wordt meer invloed ervaren op situaties, door bewust aanwezig te zijn en een keuze te maken voor een specifieke (trans)actie.

Teamsamenwerking

De training is geschikt als open inschrijving binnen uw organisatie. Wanneer een heel team aan de training deelneemt, levert dat extra winst op de dag kan als teamdag ingezet worden. Er wordt dan een krachtige impuls gegeven aan het beter leren kennen van en in gesprek blijven met elkaar over situaties die zich tijdens het werk voordoen. Dit zorgt ervoor dat de effecten van de training beter in de praktijk doorwerken.   

GRAS training en coaching is een trainingsbureau voor organisaties en mensen die werken in de zorg- hulp- en dienstverlening. GRAS is er voor vefrissende communicatie tussen klant en medewerker, medewerkers onderling en tussen medewerkers met vertegenwoordigers van andere steakholders.

GRAS staat voor blijvend resultaat. Onze dienstverlening kenmerkt zich door:

  • zorgvuldige afstemming vooraf, inhoudelijk en logistiek
  • hoge kwaliteit van training
  • flexibel in afstemming en samenwerking
  • inbedding van de trainingen in een totaalconcept van de lerende organisatie.
  • prijzen van deze tijd ondermeer door de lage overheadskosten.    

En door een veelzijdigheid aan programma's, waaronder:

  • Motiverende gespreksvoering
  • Beïnvloedingsvaardigheden
  • Oplossingsgericht communiceren
  • Feedbacktraining
  • Training Transactionele analyse 
  • Omgaan met emotie en agressie
  • Teamcoaching bij zelfsturende teams
  • Leertraject teamcoach, NIEUW
  • Vitaal Werken, NIEUW 
  • Training Sociale Wijkteams
  • Shared Decision Making
  • Training Richtlijn Scheiding
  • Introductie intervisie
  • Individuele coaching
  • Talentontwikkeling
  • Interactief theater, buitensport en games

       

Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.