Neuromarketing

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ)
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,0 Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) heeft een gemiddelde beoordeling van 8,0 (uit 104 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Hogeschool Utrecht - Domstad
9 mrt. 2020 tot 8 jun. 2020

Beschrijving

Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek.

De laatste decennia is kennis over de werking van hersenen enorm toegenomen. We weten steeds meer hoe ons brein in elkaar zit en wat dit betekent voor het gedrag van mensen. Waarom doen mensen wat ze doen in bepaalde omstandigheden? En hoe kun je dit voorspellen?

Meer inzicht in deze bovenstaande vragen is interessant voor diverse vakgebieden, waaronder marketing en communicatie. Hoe kun je bijvoorbeeld gedrag van mensen beïnvloeden zodat ze overgaan op de aankoop van p…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Neuromarketing, Online marketing, SEO, Innovatieve marketing en Marketing management.

Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek.

De laatste decennia is kennis over de werking van hersenen enorm toegenomen. We weten steeds meer hoe ons brein in elkaar zit en wat dit betekent voor het gedrag van mensen. Waarom doen mensen wat ze doen in bepaalde omstandigheden? En hoe kun je dit voorspellen?

Meer inzicht in deze bovenstaande vragen is interessant voor diverse vakgebieden, waaronder marketing en communicatie. Hoe kun je bijvoorbeeld gedrag van mensen beïnvloeden zodat ze overgaan op de aankoop van producten? Of zodat ze juist bepaald gedrag vermijden zoals het doel is van diverse overheidscampagnes? Hoe kun je patronen hierin ontdekken en je communicatie hierop afstemmen? M.a.w. wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Kennis van zowel gedrag als hersenen is hierbij belangrijk.

Neuromarketing is als vakgebied opgekomen als gevolg van twee ontwikkelingen:

  • Het toenemende besef dat mensen beperkt zicht hebben op hun eigen handelen en denken heeft de vraag opgeroepen naar andere onderzoeksmethoden. Onderzoeksmethoden waarbij de rol van irrationele en onbewuste automatische processen meer tot uiting komt.
  • Nieuwe technieken maken het mogelijke om processen in de hersenen te onderzoeken. Hersenen zijn hierdoor 'hot’: men doet enorm veel onderzoek naar hersenen, vooral in de gezondheidszorg en op universiteiten.

Neuromarketing claimt dat men door het gebruik van hersenonderzoekstechnieken de rol van het irrationele en onbewuste naar boven kan halen. In de cursus onderzoeken we of deze claim klopt. Na het volgen van deze cursus weet je wat de werking en toepassing van neuromarketing en andere sociaal-psychologische mechanismen zijn, wat voordelen en beperkingen ervan zijn, en wat je er wel en niet mee kunt in de communicatie- en marketingpraktijk.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ), om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.