Neuromarketing

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Neuromarketing

Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ)
Logo van Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ)
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 114 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8
Gemiddeld cijfer voor Neuromarketing
Gebaseerd op 2 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Lotte Franken - de Voogd
Communicatiemedewerker
8
Neuromarketing

"Sergio behandelt veel wetenschapsonderzoek en vakliteratuur voor deze training. Vanuit die inhoud weet hij toch een brug te slaan naar toepassingen in bedrijfsleven waar vaak geen onderzoeksbudgetten zijn.

De tweede locatie (met ook Sergio's voorkeur) bood wel moderne koffie- en theevoorzieningen. " - 21-12-2022 11:40

"Sergio behandelt veel wetenschapsonderzoek en vakliteratuur voor deze training. Vanuit die inhoud weet hij toch een brug te slaan naar toepa… alles lezen - 21-12-2022 11:40

Startdata en plaatsen

placeDomstad, Hogeschool Utrecht
3 mrt. 2025 tot 23 jun. 2025

Beschrijving

Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek.

De laatste decennia is kennis over de werking van hersenen enorm toegenomen. We weten steeds meer hoe ons brein in elkaar zit en wat dit betekent voor het gedrag van mensen. Waarom doen mensen wat ze doen in bepaalde omstandigheden? En hoe kun je dit voorspellen?

Meer inzicht in deze bovenstaande vragen is interessant voor diverse vakgebieden, waaronder marketing en communicatie. Hoe kun je bijvoorbeeld gedrag van mensen beïnvloeden zodat ze overgaan op de aankoop van p…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Neuromarketing, Online marketing, SEO, Innovatieve marketing en Marketing management.

Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek.

De laatste decennia is kennis over de werking van hersenen enorm toegenomen. We weten steeds meer hoe ons brein in elkaar zit en wat dit betekent voor het gedrag van mensen. Waarom doen mensen wat ze doen in bepaalde omstandigheden? En hoe kun je dit voorspellen?

Meer inzicht in deze bovenstaande vragen is interessant voor diverse vakgebieden, waaronder marketing en communicatie. Hoe kun je bijvoorbeeld gedrag van mensen beïnvloeden zodat ze overgaan op de aankoop van producten? Of zodat ze juist bepaald gedrag vermijden zoals het doel is van diverse overheidscampagnes? Hoe kun je patronen hierin ontdekken en je communicatie hierop afstemmen? M.a.w. wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Kennis van zowel gedrag als hersenen is hierbij belangrijk.

Neuromarketing is als vakgebied opgekomen als gevolg van twee ontwikkelingen:

  • Het toenemende besef dat mensen beperkt zicht hebben op hun eigen handelen en denken heeft de vraag opgeroepen naar andere onderzoeksmethoden. Onderzoeksmethoden waarbij de rol van irrationele en onbewuste automatische processen meer tot uiting komt.
  • Nieuwe technieken maken het mogelijke om processen in de hersenen te onderzoeken. Hersenen zijn hierdoor 'hot’: men doet enorm veel onderzoek naar hersenen, vooral in de gezondheidszorg en op universiteiten.

Neuromarketing claimt dat men door het gebruik van hersenonderzoekstechnieken de rol van het irrationele en onbewuste naar boven kan halen. In de cursus onderzoeken we of deze claim klopt. Na het volgen van deze cursus weet je wat de werking en toepassing van neuromarketing en andere sociaal-psychologische mechanismen zijn, wat voordelen en beperkingen ervan zijn, en wat je er wel en niet mee kunt in de communicatie- en marketingpraktijk.

Om deze post-bachelorcursus te volgen heb je minimaal een hbo-niveau en 2 jaar werkervaring nodig.
Heb je wel een hbo-niveau, maar nog geen 2 jaar werkervaring? Meld je dan aan voor de cursus voor pas afgestudeerden.

De cursusinhoud is voor beide groepen hetzelfde, maar toegespitst op de specifieke doelgroep. Er is een selectie voor de toelating. Graag ontvangen we je cv.

8
Gemiddeld cijfer voor Neuromarketing
Gebaseerd op 2 ervaringen
starstarstarstarstar_border
Lotte Franken - de Voogd
Communicatiemedewerker
8
Neuromarketing

"Sergio behandelt veel wetenschapsonderzoek en vakliteratuur voor deze training. Vanuit die inhoud weet hij toch een brug te slaan naar toepassingen in bedrijfsleven waar vaak geen onderzoeksbudgetten zijn.

De tweede locatie (met ook Sergio's voorkeur) bood wel moderne koffie- en theevoorzieningen. " - 21-12-2022 11:40

"Sergio behandelt veel wetenschapsonderzoek en vakliteratuur voor deze training. Vanuit die inhoud weet hij toch een brug te slaan naar toepa… alles lezen - 21-12-2022 11:40

starstarstarstarstar_border
Mirjam van de Wetering
Marketing & Sales
8
Neuromarketing

"Boeiende informatieve bijeenkomsten. Sessies van 3 uur waren prima van lengte. Sessie 5 bevatte veel gespreksstof, die eigenlijk te veel is voor het tijdframe van 3 uur. Persoonlijk had ik deze gespreksstof liever verspreid over 2 sessies gehad, wat betekent dat het totaal aantal sessies 7 i.p.v. 6 zou zijn." - 04-02-2020 14:48

"Boeiende informatieve bijeenkomsten. Sessies van 3 uur waren prima van lengte. Sessie 5 bevatte veel gespreksstof, die eigenlijk te veel is … alles lezen - 04-02-2020 14:48

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op, en delen ze met Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ), om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.