Vaardigheidstraining Bejegening en Conflicthantering
Beschrijving
De training heeft als doel cursisten te trainen in omgang met lastige situaties waar conflictstrategieën zorgvuldig moeten worden toegepast. De cursist krijgt diverse perspectieven op conflicten en agressie aangedragen en traint om op een verantwoorde wijze laag in te steken in de (potentiële) conflictsituatie. Er wordt aandacht besteed aan het signaleren van spanningsopbouw bij de klant en zijn omgeving en vervolgens deze te analysen. Tijdens praktijkoefeningen wordt de medewerker gecoacht om beslissingsmomenten te herkennen en vervolgens te handelen. Door deze conflictprocedure veelvoudig te trainen gaat de medewerker zijn eigen en afdelingspatronen herkennen en kan hij deze bewerken. Tijd…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
De training heeft als doel cursisten te trainen in omgang met lastige situaties waar conflictstrategieën zorgvuldig moeten worden toegepast. De cursist krijgt diverse perspectieven op conflicten en agressie aangedragen en traint om op een verantwoorde wijze laag in te steken in de (potentiële) conflictsituatie. Er wordt aandacht besteed aan het signaleren van spanningsopbouw bij de klant en zijn omgeving en vervolgens deze te analysen. Tijdens praktijkoefeningen wordt de medewerker gecoacht om beslissingsmomenten te herkennen en vervolgens te handelen. Door deze conflictprocedure veelvoudig te trainen gaat de medewerker zijn eigen en afdelingspatronen herkennen en kan hij deze bewerken. Tijdens de evaluatiefase wordt de cursist getraind in een goede teamcommunicatie met als doel het professioneel handelen te vergroten tijdens conflictsituaties. De training bestaat uit een theoretisch deel, afgestemd op de doelgroep, en een deel vaardigheidstraining.
De doelen van de training:- nieuwe (succesvolle) vaardigheden aanleren om een conflict te hanteren, afgestemd op de individuele medewerker;
- handvatten krijgen voor het anders kijken naar en denken over conflicten en lastige klanten;
- onderkennen dat agressie niet met agressie kan worden bestreden;
- onderkennen van persoonlijke vaardigheidstekorten en daar op een positieve manier mee leren omgaan tijdens conflicten;
- bewust worden van de eigen houdingscommunicatie en het effect van die houdingscommunicatie op de ander;
- onderkennen van valse veiligheidsgevoelens en leren omgaan met de realiteit;
- leren krijgen en geven van feedback met betrekking tot conflicten en agressie;
- het in teamverband blijven communiceren in psychisch zware omstandigheden.
Doelgroep:
De training wordt specifiek op de doelgroep aangepast. Dat betekent dat medewerkers en teams in de algemene gezondheidszorg, psychiatrie, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, ouderenzorg, politie, publieke instanties, etc. oefenen met op de praktijk afgestemde casussen en situaties.
Trifier-onderwijs wil bijdragen aan zinvol, efficient en vooral leuk onderwijs. Binnen de regels met een maximum aan ruimte voor de essentie: de interactie tussen docent en leerling.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.