Innovatie en Business Development

Tijdsduur

Innovatie en Business Development

AOG School of Management
Logo van AOG School of Management
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 AOG School of Management heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 41 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8
Gemiddeld cijfer voor Innovatie en Business Development
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
8
Innovatie en Business Development

"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de groepscasus die als een rode draad door het curriculum loopt. " - 08-02-2016 00:00

"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de … alles lezen - 08-02-2016 00:00

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Waardecreatie door strategische vernieuwing

Vraag je je weleens af: wat moet ik doen om tot nieuwe waardecreatie te komen en hoe doe ik dat in de praktijk? Hoe kan ik vernieuwing aanzwengelen en verder brengen binnen de organisatie? Met de opleiding Innovatie & Business Development creëer je waarde door innovatie; voor de organisatie, de klant en voor jouzelf. Je leert over de vernieuwing heen kijken, relevante marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar creatieve en innovatieve oplossingen, passend bij jouw organisatie. Bovendien ontwikkel je leiderschap in het daadwerkelijk realiseren van de vernieuwing.

De houdbaarheidsdatum van producten en diensten wordt steeds korter. He…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Business development, Innovatie, Innovatiemanagement, Bedrijfskunde en Sales management.

Waardecreatie door strategische vernieuwing

Vraag je je weleens af: wat moet ik doen om tot nieuwe waardecreatie te komen en hoe doe ik dat in de praktijk? Hoe kan ik vernieuwing aanzwengelen en verder brengen binnen de organisatie? Met de opleiding Innovatie & Business Development creëer je waarde door innovatie; voor de organisatie, de klant en voor jouzelf. Je leert over de vernieuwing heen kijken, relevante marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar creatieve en innovatieve oplossingen, passend bij jouw organisatie. Bovendien ontwikkel je leiderschap in het daadwerkelijk realiseren van de vernieuwing.

De houdbaarheidsdatum van producten en diensten wordt steeds korter. Het ontstaan van netwerken, meer transparantie, mediadruk en technologie dwingen organisaties zichzelf opnieuw uit te vinden. Het is van belang om als organisatie een visie op strategische vernieuwing te hebben, zodat je voorbereid bent op de toekomst.

Innovatie en business development: het begin
De leergang Innovatie & Business Development haalt je uit je comfortzone en wakkert jouw creativiteit en inspiratie aan. We introduceren je in intrigerende omgevingen. Plaatsen in Nederland waar men vooroploopt met strategische vernieuwingen op het gebied van bijvoorbeeld high-tech. Geïnspireerd worden, van daaruit creatief zijn en gedachten vormgeven in een concept waarmee waarde gecreëerd kan worden, is het begin van innovatie en business development.

Innovatie en business development: van idee naar concept
Tijdens de leergang doorlopen we het complete proces van innovatie en vertalen we ideeën naar concrete concepten. Je krijgt inzicht in de wijze waarop processen van innovatie en business development kunnen worden ingezet om te vernieuwen.

Jouw rol als business developer
Ook discussiëren we over haalbaarheid en kijken we wat jouw organisatie nodig heeft om uitdagingen aan te kunnen. Jouw rol als business developer bij het initiëren en sturen van deze processen komt uitgebreid aan bod. Het is essentieel om te weten hoe je innovatie en ontwikkelingsprocessen effectief kunt aansturen. En hoe je marktontwikkelingen, medewerkers en klanten kunt meenemen in dit proces.

De business roadmap van jouw organisatie
Uiteindelijk worden alle geïdentificeerde waardeproposities, businessmodellen, ontwikkelingen in de buitenwereld en te ontwikkelen businessproposities in de binnenwereld in samenhang bij elkaar gebracht in een business roadmap voor jouw organisatie. Dat biedt je bruikbare inzichten over de omgeving van jouw bedrijf en haar resources.

Een nieuwe waardepropositie
Ondertussen reflecteer je, denk je mee met mededeelnemers, benader je de thema’s vanuit verschillende invalshoeken en ontwikkel je jouw eigen visie. Deze resulteert uiteindelijk in een visiedocument, waarin je een nieuwe waardepropositie uiteenzet.

Na de opleiding Innovatie en Business Development:

- heb je meer grip op processen van fundamentele waardecreatie;
- heb je theoretische concepten vertaald naar een brede visie op business development en innovatie;
- kun je diverse scenario’s beoordelen en ontwikkelen vanuit jouw eigen situatie;
- weet je hoe je leiderschap kunt tonen bij de realisatie van strategische vernieuwing.

Voor wie?
In de leergang Innovatie en Business Development ontmoet je managers en professionals die verantwoordelijk zijn voor de processen van innovatie en business development, voor verschillende contexten, in zowel de publieke als private sector. Je wil innovatie en business development naar een strategisch niveau tillen en tegelijkertijd werken aan jouw leiderschap in het realiseren van vernieuwing. Veelvoorkomende functies zijn: business development manager, marketingmanager, innovatiemanager en commercieel directeur, maar ook bijvoorbeeld afdelingshoofden, adviseurs en controllers behoren tot de deelnemersgroep. Naast een academische of hbo-vooropleiding beschik je over minimaal vijf jaar relevante werkervaring.

Het programma
De opleiding Innovatie en Business Development is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van negen maanden.

Module 1 | The window of opportunity’s
Geïnspireerde creativiteit en gedachten ombuigen tot een concept waarmee waarde gecreëerd kan worden, is het begin van innovatie en business development. De academische en professionele kennisbasis die aan de begrippen ondernemerschap, innovatie en business development ten grondslag ligt, wordt in deze eerste module belicht. De verbinding met de praktijk wordt direct gelegd door in te gaan op de wijze waarop deze begrippen het proces van waardecreatie initiëren.

Module 2 | Het creëren van nieuwe waarde
Hoe kan een organisatie in de veranderende wereld nieuwe waarde creëren voor haar bestaande of nieuwe klanten? In deze tweede module gaat het om het verankeren van het belang van innovatie en business development voor het bestaan en de strategie van de organisatie. Hiervoor is begrip van de eigen kerncompetenties vereist. Leiderschap richt zich in deze op de vraag hoe organisaties wérkelijk hun eigen toekomst kunnen creëren of zelfs opnieuw kunnen uitvinden.

Module 3 | Entrepreneurship
Het ontwikkelen van concepten vraagt om vernieuwend denken in het complexe domein van de organisatie en haar omgeving. Door radicaal anders te werk te gaan, wordt vormgegeven aan nieuwe concepten en nieuwe organisatievormen. Op de High Tech Campus in Eindhoven, één van de Nederlandse epicentra van innovatie, ervaar je voorbeelden van conceptontwikkeling.

Module 4 | Het ontwikkelingsproces van nieuwe waardeproposities
Op welke wijze en in welke richting kan de onderneming het best haar resources inzetten om nieuwe waarde te creëren? Hoe zorgt zij voor synergie tussen product- of dienstfamilies en een juiste segmentatie naar behoeften en doelgroepen? Er wordt ingezoomd op de conceptualisatie en differentiatie van waardeproposities langs verschillende dimensies. Tevens wordt aandacht besteed aan business development door samenwerking tussen partijen in de waardeketen.

Module 5 | Business Modelling
In deze module gaat het om het samenspel tussen zakelijke factoren en de wenselijkheid en haalbaarheid van een te realiseren businesspropositie. Hoe ziet het businessmodel eruit? Is er aansluiting bij de zakelijke architectuur van de onderneming? Wat zijn de kritische succesfactoren? En welke issues bepalen de richting van verder onderzoek?

Module 6 | Business Roadmap
Omdat in de huidige economie ‘time to market’ en ‘make to market’ doorslaggevende succesfactoren zijn, gaat deze module in op de mechanismen om deze te verkorten. Om de versnelling van innovatieve processen te bekrachtigen worden de daarvoor belangrijke organisatiecondities behandeld, waaronder complexiteitsreductie en projectmatig werken in teams. De geïdentificeerde waardeproposities, business modellen en externe ontwikkelingen worden bij elkaar gebracht in een Business Roadmap. Om te bewerkstelligen dat de organisatie daadwerkelijk in control is én blijft wordt het begrip governance belicht.

Module 7 | Corporate venturing en integratie
In deze module wordt aandacht besteed aan de ‘fit’ tussen de inrichting van het governancemodel en de wijze waarop ondernemerschap en leiderschap in de praktijk worden ingevuld en ontwikkeld. Ook wordt het fenomeen ‘corporate venturing’ bestudeerd: het oprichten van nieuwe ondernemingen en het aantrekken van durfkapitaal om innovaties in de praktijk vorm te geven. Tot slot staat deze module in teken van reflectie en evaluatie. Hoe kunnen de opgedane kennis en de geleerde methodieken in praktijk worden gebracht en wat is het realiteitsgehalte van de gemaakte plannen?

8
Gemiddeld cijfer voor Innovatie en Business Development
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar_border
8
Innovatie en Business Development

"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de groepscasus die als een rode draad door het curriculum loopt. " - 08-02-2016 00:00

"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de … alles lezen - 08-02-2016 00:00

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.