Empathisch Luisteren

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Anna Huisman
Startdatum en plaats
Logo van Inspiration at Work
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,7 Inspiration at Work heeft een gemiddelde beoordeling van 8,7 (uit 105 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,8
Gemiddeld cijfer voor Empathisch Luisteren
Gebaseerd op 53 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Rene Gerrits
eigenaar bouiwbedrijf
8
Empathisch Luisteren

"Ik vond het een erg prettige en leerzame training. Anna zorgde voor een fijne en ontspannen sfeer waardoor je jezelf bij de oefeningen en rollenspellen op je gemak voelde. Ik verwacht echt in de toekomst veel van de geleerde tools te kunnen gaan gebruiken zowel in mijn prive leven als zakelijk.
Wat mij betreft een aanrader!

René Gerrits" - 20-02-2018 19:25

"Ik vond het een erg prettige en leerzame training. Anna zorgde voor een fijne en ontspannen sfeer waardoor je jezelf bij de oefeningen en ro… alles lezen - 20-02-2018 19:25

Startdata en plaatsen

Breukelen
4 sep. 2018 tot 18 sep. 2018

Beschrijving

Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van houding, 'manier van zijn', waarmee u in het gesprek zit. In hoeverre bent u in staat om te luisteren naar uw gesprekspartner achter alle vooringenomenheden. En ziet u wellicht uw eigen mening als enige waarheid, wilt u gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we teveel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen. Écht luisteren vraagt iets van u.

U krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact met uw gesprekspartner. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op uw we…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van houding, 'manier van zijn', waarmee u in het gesprek zit. In hoeverre bent u in staat om te luisteren naar uw gesprekspartner achter alle vooringenomenheden. En ziet u wellicht uw eigen mening als enige waarheid, wilt u gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we teveel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen. Écht luisteren vraagt iets van u.

U krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact met uw gesprekspartner. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op uw werk zullen gesprekken beter verlopen en contacten bevredigender worden. Door het voorkomen van ruis van zender naar ontvanger ontstaat meer duidelijkheid.

In deze training van twee dagen gaat u ervaren hoe u op een onbevooroordeelde manier aanwezig kunt zijn in gesprekken en zo kunt luisteren dat uw gesprekspartner zich werkelijk gehoord voelt.

Resultaat

  • Loslaten: van oordelen en meningen
  • Bewustzijn: openstaan en accepteren wat er komt. In het hier en nu zijn
  • De juiste reactie: tussen de regels door luisteren, gevoel en behoeften herkennen en weer kunnen geven

Voorafgaand aan de training ontvangt u een voorbereidingsopdracht waarmee u uw persoonlijke leerdoelen concreet formuleert. Tijdens de training wordt u gestimuleerd om deze leerdoelen te behalen.

Programma

Thema eerste dag: Ik en luisteren

  • Luisterhouding
  • Waarnemen en interpretatie
  • Onbevooroordeeld luisteren
  • Luisteren vanuit gevoel
  • Inzicht in de manier waarop u naar de wereld kijkt (communicatiemodel)

Thema tweede dag: Ik en de ander

  • Afstemmen op de ander
  • Gesprekstechnieken: de juiste vragen stellen
  • Verbaal en non-verbaal luisteren
  • Bewust in het hier en nu zijn
  • Inzicht in de valkuilen van een gesprek

Doelgroep: voor iedereen die zich oprecht wil verdiepen in zijn of haar gesprekspartner. Hierbij gaat u de confrontatie met uzelf niet uit de weg. Ook zeer geschikt voor mensen met de ambitie om te gaan coachen.

Niet uit onze talenten blijkt wie we zijn, maar uit de keuzes die we maken

Bron: Harry Potter

8,8
Gemiddeld cijfer voor Empathisch Luisteren
Gebaseerd op 53 ervaringen
starstarstarstarstar_border
Rene Gerrits
eigenaar bouiwbedrijf
8
Empathisch Luisteren

"Ik vond het een erg prettige en leerzame training. Anna zorgde voor een fijne en ontspannen sfeer waardoor je jezelf bij de oefeningen en rollenspellen op je gemak voelde. Ik verwacht echt in de toekomst veel van de geleerde tools te kunnen gaan gebruiken zowel in mijn prive leven als zakelijk.
Wat mij betreft een aanrader!

René Gerrits" - 20-02-2018 19:25

"Ik vond het een erg prettige en leerzame training. Anna zorgde voor een fijne en ontspannen sfeer waardoor je jezelf bij de oefeningen en ro… alles lezen - 20-02-2018 19:25

starstarstarstarstar_border
Ronald Melse
Sales manager
8
Empathisch Luisteren

"Zeer leerzame cursus die door Ans op een prettige manier word overgebracht. Herkenbare praktijkvoorbeelden maken het realistisch en makkelijk toepasbaar. Ook een dosis zelfreflectie komt in deze cursus aan bod." - 27-09-2017 20:06

"Zeer leerzame cursus die door Ans op een prettige manier word overgebracht. Herkenbare praktijkvoorbeelden maken het realistisch en makkelij… alles lezen - 27-09-2017 20:06

starstarstarstarstar_half
Sander Geurtsen
9
Empathisch Luisteren

"We hebben 2 intensieve, maar leerzame dagen gehad. Waarin ruimte is om je eigen ervaringen en valkuilen aan bod te laten komen. Ans voelt goed aan wat de groep nodig heeft en kan daarna de vertaalslag maken naar praktijkvoorbeelden. Je leert echt luisteren en te horen/voelen wat de ander bedoeld!
Ik heb er zeer veel aan gehad. Bedank Ans.

" - 12-07-2017 06:24

"We hebben 2 intensieve, maar leerzame dagen gehad. Waarin ruimte is om je eigen ervaringen en valkuilen aan bod te laten komen. Ans voelt go… alles lezen - 12-07-2017 06:24

Theo Kuijer
starstarstarstarstar_half
Theo Kuijer
Senior Consultant at Acto Informatisering
9
Empathisch Luisteren

"We hebben een leuke en leerzame cursus gehad met Ans bij de cursus Empatisch Luisteren. Waarbij tijdens de uitleg en de interessante oefeningen de expertise van Ans goed naar voren kwam. " - 15-06-2017 06:58

"We hebben een leuke en leerzame cursus gehad met Ans bij de cursus Empatisch Luisteren. Waarbij tijdens de uitleg en de interessante oefenin… alles lezen - 15-06-2017 06:58

starstarstarstarstar_half
Sigrid van Engelen
Consulent
9
Empathisch Luisteren

"Toen ik mij opgaf voor de training Empathisch Luisteren had ik eigenlijk geen flauw benul wat dit inhield, bovendien was ik nogal vooringenomen met de gedachte dat de training nogal 'zweverig' zou zijn.
Gaandeweg ben ik er tijdens verhelderende trainingsdagen achter gekomen wat empathisch luisteren daadwerkelijk inhoudt. Dit is invoelend of inlevend luisteren, het (h)erkennen van emoties in en van anderen. Door empathisch te luisteren kan je beter worden in het onderkennen van de gevoelens en verlangens van anderen, waardoor de ander zich op zijn/haar gemak en begrepen voelt.
Empathisch luisteren hoeft niet 'het met iemand eens zijn' te betekenen, maar wel het begrip op kunnen brengen voor de ander, hetgeen het contact en de samenwerking vergemakkelijkt.
" - 04-01-2017 07:31

"Toen ik mij opgaf voor de training Empathisch Luisteren had ik eigenlijk geen flauw benul wat dit inhield, bovendien was ik nogal vooringeno… alles lezen - 04-01-2017 07:31

starstarstarstarstar_border
Jasemin Aksu
Allround medewerker
8
Empathisch Luisteren

"Ik ben blij dat ik deze cursus heb gedaan. Het maakt je bewuster van de gesprekken die je voert en het is verbazingwekkend hoe vaak je onbewust verkeerde aannames doet in een gesprek. Een aanrader voor iedereen.
Jasemin Aksu" - 03-01-2017 15:12

"Ik ben blij dat ik deze cursus heb gedaan. Het maakt je bewuster van de gesprekken die je voert en het is verbazingwekkend hoe vaak je onbew… alles lezen - 03-01-2017 15:12

Esther Apperloo
starstarstarstarstar_half
Esther Apperloo
Trainee bij Noaberkracht Dinkelland Tubbergen
9
Empathisch Luisteren

"Met deze training zijn wij een verdieping ingegaan wat ik nog niet vaak heb meegemaakt. In plaats van alleen een theorie te leren, kreeg het meerwaarde door het ontdekken wat het precies voor jou betekent. Ik heb met deze training meer inzicht gekregen in mijn gedrag naar andere en wat ik kan doen om andere beter te kunnen begrijpen/doorgronden. Heel Zinvol!" - 10-11-2016 14:17

"Met deze training zijn wij een verdieping ingegaan wat ik nog niet vaak heb meegemaakt. In plaats van alleen een theorie te leren, kreeg het… alles lezen - 10-11-2016 14:17

starstarstarstarstar_half
Joachim Albers
Software ontwikkelaar
9
Empathisch Luisteren

"Ik heb erg veel van deze training geleerd, je leert zowel veel over jezelf en waarom je in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageert als een aantal technieken om tot de kern te komen van wat iemand je nou echt wil vertellen en wat die persoon belangrijk vindt." - 28-10-2016 08:42

"Ik heb erg veel van deze training geleerd, je leert zowel veel over jezelf en waarom je in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageer… alles lezen - 28-10-2016 08:42

Marjolein Ruiter
starstarstarstarstar_border
Marjolein Ruiter
Medewerker bedrijfsadministratie Poort6
8
Empathisch Luisteren

"Ik heb deze training gevolgd om meer te weten te komen over diverse persoonlijkheidstypen, waar ik zelf zit en hoe ik met andere typen om kan gaan. Ik vond het een zeer leerzame en praktische training waarbij je tools krijgt om deze toe te passen. Ans is een trainer die mensen goed kan inschatten en op de juiste manier weet te benaderen. Kortom, een zeer nuttige en waardevolle training en van harte aan te bevelen." - 08-06-2016 08:44

"Ik heb deze training gevolgd om meer te weten te komen over diverse persoonlijkheidstypen, waar ik zelf zit en hoe ik met andere typen om ka… alles lezen - 08-06-2016 08:44

starstarstarstarstar_border
Sije Visser
8
Empathisch Luisteren

"Dit is een training met veel nuttige informatie en tools voor empathisch luisteren. Van de tweede dag heb ik veel gehad aan de oefeningen en technieken. Ik ga dit zeker toepassen en ben nu al benieuwd wat dat voor resultaten op gaat leveren. Dag 1 heeft me veel meer dan vooraf verwacht aan het denken gezet over mezelf. Erg waardevol.

Verder vond ik de diversiteit in de samenstelling van de groep erg mooi. De verhalen van medecursisten vond ik erg interessant en inspirerend." - 24-05-2016 17:28

"Dit is een training met veel nuttige informatie en tools voor empathisch luisteren. Van de tweede dag heb ik veel gehad aan de oefeningen en… alles lezen - 24-05-2016 17:28

starstarstarstarstar
Roel Kuipers
10
Empathisch Luisteren

"Ik vond de training heel leerzaam en ik merk dat ik de lessen gelijk toe kan passen in de praktijk. In gesprekken merk ik namelijk dat Empatisch Luisteren mij in staat stelt om de gesprekspartner zich beter gehoord te laten voelen, waardoor ik hem/haar vervolgens beter begrijp. Los van het luisteren in gesprekken ben ik vooral blij met het stukje zelfkennis dat de training mij heeft opgeleverd." - 09-03-2016 07:52

"Ik vond de training heel leerzaam en ik merk dat ik de lessen gelijk toe kan passen in de praktijk. In gesprekken merk ik namelijk dat Empat… alles lezen - 09-03-2016 07:52

starstarstarstarstar_half
Irma Dammers
Adm. Medewerkster
9
Empathisch Luisteren

"Ik vond het een super training! Wat betreft inhoud, begeleiding, locatie en niet te vergeten trainer Ans Huisman heb ik heel veel opgestoken. Het geeft me een voor mij geheel nieuw inzicht voor een goede communicatie. Ik betrap mezelf erop er nu al zowel bewust als onbewust mee bezig te zijn de inhoud van deze cursus in praktijk te gebruiken. " - 17-02-2016 14:48

"Ik vond het een super training! Wat betreft inhoud, begeleiding, locatie en niet te vergeten trainer Ans Huisman heb ik heel veel opgestoke… alles lezen - 17-02-2016 14:48

Laura Winter
starstarstarstarstar_half
Laura Winter
Trainer & Coach
9
Empathisch Luisteren

"De waarden die ik koos voor mijzelf in deze training waren Authenticiteit en Kwetsbaarheid zodat ik open kon staan voor hetgeen me aangeboden werd en kon groeien. Hier was alle ruimte voor plus een gepaste dosis humor waar ik van hou.
Hierdoor heb ik anderen kunnen inspireren om ook open te zijn en zo hebben we samen veel van elkaar geleerd. Mijn doel was om mijn patronen van woorden die ik gebruik te herkennen, deze belemmeren mij te luisteren naar de ander, daarnaast hoe ik echt onbevangen kan luisteren zonder dat mijn eigen verhaal op de achtergrond meedraait. Ik wilde dit herkennen zodat ik een keus heb om het anders te doen. Wat ik hiervoor heb gedaan is de tools gebruikt die we gekregen hebben. De werkwijze maakt dat het ook leuk is om te oefenen en verbeteringen aan te brengen in mijn luisteren.
Dank je wel Ans" - 02-11-2015 10:33

"De waarden die ik koos voor mijzelf in deze training waren Authenticiteit en Kwetsbaarheid zodat ik open kon staan voor hetgeen me aangebode… alles lezen - 02-11-2015 10:33

starstarstarstarstar_border
Mirjam Vos
8
Empathisch Luisteren

"ECHT luisteren is een van de moeilijkste dingen die er is. Je denkt dat je luistert, maar je gedachten kunnen overal zijn. Er worden leuke voorbeelden gegeven die voor mij heel herkenbaar waren. Het waren 2 heel leerzame dagen en de lunch was heerlijk!! Ook een prettige bijkomstigheid" - 28-10-2015 13:51

"ECHT luisteren is een van de moeilijkste dingen die er is. Je denkt dat je luistert, maar je gedachten kunnen overal zijn. Er worden leuke v… alles lezen - 28-10-2015 13:51

starstarstarstarstar_half
J Lavertu
9
Empathisch Luisteren

"Zeer interessante en inspirerende training door een kundige en enthousiaste trainer. Ans weet echt tot de kern van je eigen luistergedrag door te dringen om vervolgens vanuit daar weer op te bouwen zodat er daadwerkelijk veranderingen in luistergedrag mogelijk zijn. Daarbij krijg je verschillende praktische tools aangereikt en wordt er geoefend met vaardigheden die je verder kunnen helpen in een betere gesprekspartner te zijn.

Enig minpuntje: had ik deze training maar 10 jaar eerder gedaan…

" - 21-10-2015 08:43

"Zeer interessante en inspirerende training door een kundige en enthousiaste trainer. Ans weet echt tot de kern van je eigen luistergedrag do… alles lezen - 21-10-2015 08:43

Martin Tak
starstarstarstarstar_border
Martin Tak
Medewerker Civiel en Planontwikkeling bij Gemeente Binnenmaas
8
Empathisch Luisteren

"Leuke en leerzame cursus gehad. Niet alleen luisteren, maar ook waarnemen brengt je verder in een gesprek. Ook het besef dat het oordelen en doen van aanname's geen recht doet aan een goed gesprek was voor mij een leermoment. Bedankt Ans ! " - 06-07-2015 07:39

"Leuke en leerzame cursus gehad. Niet alleen luisteren, maar ook waarnemen brengt je verder in een gesprek. Ook het besef dat het oordelen en… alles lezen - 06-07-2015 07:39

Martin van Ekelenburg
starstarstarstarstar_half
Martin van Ekelenburg
Software developer
9
Empathisch Luisteren

"Echt een eye-opener, of ear-opener eigenlijk. Je leert op een open manier wat luisteren nu eigenlijk echt inhoudt. Wanneer praat je wel en wanneer niet?
Heel veel geleerd in deze twee dagen in een leuke groep. Nu in de praktijk aan de slag." - 12-02-2015 14:04

"Echt een eye-opener, of ear-opener eigenlijk. Je leert op een open manier wat luisteren nu eigenlijk echt inhoudt. Wanneer praat je wel en w… alles lezen - 12-02-2015 14:04

Marjolijn Dekker
starstarstarstarstar_border
Marjolijn Dekker
Persvoorlichter | Communicatieadviseur | Copywriter | Kunstenaar |www.marjolijndekker.nl|
8
Empathisch Luisteren

"Luisteren is de enige manier om iets te weten te komen wat je nog niets wist. Een inkoppertje, maar wel een goede houvast.Veel geleerd, nu echt toepassen!Een ander eerst echt erkenning geven voor zijn of haar gevoel en daarna niet willen overtuigen, maar delen is een ander punt om steeds weer bij stil te staan. Fijne goede training. Aanrader!" - 04-02-2015 09:57

"Luisteren is de enige manier om iets te weten te komen wat je nog niets wist. Een inkoppertje, maar wel een goede houvast.Veel geleerd, nu e… alles lezen - 04-02-2015 09:57

starstarstarstarstar_half
Lilian Muetstege
9
Empathisch Luisteren

"De training is een echte eye-opener. Heb je voor jezelf het gevoel dat je goed kan luisteren, dan blijkt dat echt goed luisteren toch nog wel wat meer vraagt.
Herkenbaar is dat iemand je iets vertelt en dat je zelf al bezig bent een antwoord of oplossing te verzinnen. Luister je dan echt nog naar de vraag/het verhaal?
De cursus maakt je bewust van dit gedrag en geeft je tevens tools waarmee je een betere gesprekspartner kan worden.
Neem daarnaast nog het feit dat Ans de curus op een onderhoudende manier geeft, zodat je na 2 dagen van een aantal deelnemers bent veranderd naar
een coherente groep.
Niet dat je er bent na deze 2 dagen, want het vergt uiteindelijk van je zelf ook nog het nodige werk in de praktijk om een empathisch luisteraar te worden." - 30-10-2014 16:21

"De training is een echte eye-opener. Heb je voor jezelf het gevoel dat je goed kan luisteren, dan blijkt dat echt goed luisteren toch nog we… alles lezen - 30-10-2014 16:21

starstarstarstarstar_half
José de Boer
Teamleider
9
Empathisch Luisteren

"Een geweldige training. Goed toepasbaar in mijn functie als teamleider, maar ook in mijn priveleven. Theorie en praktijk werden goed afgewisseld en al mijn leerdoelen zijn behandeld. Ans is een enthousiaste trainer en zeer kundig. Ik kan iedereen deze training van harte aanbevelen." - 01-07-2014 08:46

"Een geweldige training. Goed toepasbaar in mijn functie als teamleider, maar ook in mijn priveleven. Theorie en praktijk werden goed afgewis… alles lezen - 01-07-2014 08:46

Anna Huisman - Trainer, (verander)Managementcoach &  Teamcoach
Anna Huisman
Trainer, (verander)Managementcoach & Teamcoach
8,8

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?