Empathisch Luisteren

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Anna Huisman
Startdatum en plaats
Logo van Inspiration at Work
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 Inspiration at Work heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 113 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,8
Gemiddeld cijfer voor Empathisch Luisteren
Gebaseerd op 60 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Yolande Klaasse Bos-Verbrugge
starstarstarstarstar
Yolande Klaasse Bos-Verbrugge
10
Empathisch Luisteren

"De 2-daagse training met Anna Huisman en de groep was super. Het heeft me heel bewust gemaakt van het gemak waarmee je je laat afleiden van hetgeen mensen echt tegen je zeggen. Hoe je door beter te luisteren (en vooral vragen te stellen) veel sneller tot resultaten kunt komen. Laat je (voor-)oordelen thuis, stel je open voor een ander, zorg dat de ander zich gehoord voelt en je komt sneller tot de kern dan je voor mogelijk had gehouden. Ik raad deze training zeker aan voor iedereen die het gevoel kent soms vast te lopen in een gesprek of presentatie." - 27-09-2019 12:45

"De 2-daagse training met Anna Huisman en de groep was super. Het heeft me heel bewust gemaakt van het gemak waarmee je je laat afleiden van … alles lezen - 27-09-2019 12:45

Wat fijn dit te lezen en wat een geweldige groep was dit inderdaad! Dank je wel voor je feedback Yolande.

- 27-09-2019 12:45

Startdata en plaatsen

Breukelen
17 mrt. 2020 tot 31 mrt. 2020

Beschrijving

Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van houding, 'manier van zijn', waarmee u in het gesprek zit. In hoeverre bent u in staat om te luisteren naar uw gesprekspartner achter alle vooringenomenheden. En ziet u wellicht uw eigen mening als enige waarheid, wilt u gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we teveel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen. Écht luisteren vraagt iets van u.

U krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact met uw gesprekspartner. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op uw we…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van houding, 'manier van zijn', waarmee u in het gesprek zit. In hoeverre bent u in staat om te luisteren naar uw gesprekspartner achter alle vooringenomenheden. En ziet u wellicht uw eigen mening als enige waarheid, wilt u gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we teveel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen. Écht luisteren vraagt iets van u.

U krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact met uw gesprekspartner. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op uw werk zullen gesprekken beter verlopen en contacten bevredigender worden. Door het voorkomen van ruis van zender naar ontvanger ontstaat meer duidelijkheid.

In deze training van twee dagen gaat u ervaren hoe u op een onbevooroordeelde manier aanwezig kunt zijn in gesprekken en zo kunt luisteren dat uw gesprekspartner zich werkelijk gehoord voelt.

Resultaat

  • Loslaten: van oordelen en meningen
  • Bewustzijn: openstaan en accepteren wat er komt. In het hier en nu zijn
  • De juiste reactie: tussen de regels door luisteren, gevoel en behoeften herkennen en weer kunnen geven

Voorafgaand aan de training ontvangt u een voorbereidingsopdracht waarmee u uw persoonlijke leerdoelen concreet formuleert. Tijdens de training wordt u gestimuleerd om deze leerdoelen te behalen.

Programma

Thema eerste dag: Ik en luisteren

  • Luisterhouding
  • Waarnemen en interpretatie
  • Onbevooroordeeld luisteren
  • Luisteren vanuit gevoel
  • Inzicht in de manier waarop u naar de wereld kijkt (communicatiemodel)

Thema tweede dag: Ik en de ander

  • Afstemmen op de ander
  • Gesprekstechnieken: de juiste vragen stellen
  • Verbaal en non-verbaal luisteren
  • Bewust in het hier en nu zijn
  • Inzicht in de valkuilen van een gesprek

Doelgroep: voor iedereen die zich oprecht wil verdiepen in zijn of haar gesprekspartner. Hierbij gaat u de confrontatie met uzelf niet uit de weg. Ook zeer geschikt voor mensen met de ambitie om te gaan coachen.

Niet uit onze talenten blijkt wie we zijn, maar uit de keuzes die we maken

Bron: Harry Potter

8,8
Gemiddeld cijfer voor Empathisch Luisteren
Gebaseerd op 60 ervaringen
Yolande Klaasse Bos-Verbrugge
starstarstarstarstar
Yolande Klaasse Bos-Verbrugge
10
Empathisch Luisteren

"De 2-daagse training met Anna Huisman en de groep was super. Het heeft me heel bewust gemaakt van het gemak waarmee je je laat afleiden van hetgeen mensen echt tegen je zeggen. Hoe je door beter te luisteren (en vooral vragen te stellen) veel sneller tot resultaten kunt komen. Laat je (voor-)oordelen thuis, stel je open voor een ander, zorg dat de ander zich gehoord voelt en je komt sneller tot de kern dan je voor mogelijk had gehouden. Ik raad deze training zeker aan voor iedereen die het gevoel kent soms vast te lopen in een gesprek of presentatie." - 27-09-2019 12:45

"De 2-daagse training met Anna Huisman en de groep was super. Het heeft me heel bewust gemaakt van het gemak waarmee je je laat afleiden van … alles lezen - 27-09-2019 12:45

Wat fijn dit te lezen en wat een geweldige groep was dit inderdaad! Dank je wel voor je feedback Yolande.

- 27-09-2019 12:45
starstarstarstarstar
Mariska van Geffen
trainer / coach
10
Empathisch Luisteren

"De training Empathisch Luisteren heeft alles wat het belooft! Veel interactie, aandacht voor alle deelnemers, ruimte om te oefenen, diepgang. Anna gebruikt mooie theorie om in de praktijk toe te passen. Ervaringsgerichte opleiding. Waardevolle sessies, waar ik veel van heb geleerd! " - 26-09-2019 13:25

"De training Empathisch Luisteren heeft alles wat het belooft! Veel interactie, aandacht voor alle deelnemers, ruimte om te oefenen, diepgang… alles lezen - 26-09-2019 13:25

Wat fijn Mariska dat je de training als waardevol hebt ervaren. Fijn te horen!

- 26-09-2019 13:25
Stephan Opdenberg
starstarstarstarstar_half
Stephan Opdenberg
9
Empathisch Luisteren

"Het fijne aan de cursus is, dat het echt begint met naar jezelf te kijken. Het gaat erg uit van je eigen kracht en valkuilen en leunt dus niet op trucjes. De cursus is voor mij een ware eye-opener gebleken, eentje waar ik nog lang plezier van zal hebben. " - 23-09-2019 11:34

"Het fijne aan de cursus is, dat het echt begint met naar jezelf te kijken. Het gaat erg uit van je eigen kracht en valkuilen en leunt dus ni… alles lezen - 23-09-2019 11:34

Dank voor je waardevolle evaluatie Stephan!

- 23-09-2019 11:34
starstarstarstarstar_half
Anneke Abrahamse
teamleider
9
Empathisch Luisteren

"Voor mij was het een zinvolle training: naast confronterend ook motiverend om in deze training duidelijk te krijgen waar je eigen belemmeringen en uitdagingen liggen mbt luisteren en gesprekken voeren. Anna creëerde een setting waarin open met elkaar gesproken en geoefend kon worden. " - 23-09-2019 11:04

"Voor mij was het een zinvolle training: naast confronterend ook motiverend om in deze training duidelijk te krijgen waar je eigen belemmerin… alles lezen - 23-09-2019 11:04

Dank je Anneke. Kernachtig inderdaad, veel succes met het doorpakken hierin.

- 23-09-2019 11:04
starstarstarstarstar
Karin Weel
10
Empathisch Luisteren

"Het was een hartstikke leuke training. De opbouw van de 2 dagen was fijn. De eerste dag wordt gekeken naar de persoon, wat zijn je doelen. De tweede dag wordt gefocust op het gesprek. De trainer had veel kennis, het was heel leerzaam. " - 23-09-2019 06:29

"Het was een hartstikke leuke training. De opbouw van de 2 dagen was fijn. De eerste dag wordt gekeken naar de persoon, wat zijn je doelen. D… alles lezen - 23-09-2019 06:29

Dank je wel voor het delen van je ervaring Karin, ik wens je veel plezier van de training in de praktijk.

- 23-09-2019 06:29
starstarstarstarstar_half
Anoniem
9
Empathisch Luisteren

"Twee leerzame en intensieve cursusdagen gehad in een kleine groep. Niet alleen heeft de training van Anna bijgedragen aan meer bewustwording van mijn eigen communicatie valkuilen maar heeft tevens praktische tips opgeleverd die ik nu kan toepassen voor beter contact in gesprekken. De cursus empathisch luisteren is zeker een aanrader." - 20-09-2018 06:13

"Twee leerzame en intensieve cursusdagen gehad in een kleine groep. Niet alleen heeft de training van Anna bijgedragen aan meer bewustwording… alles lezen - 20-09-2018 06:13

Pieter Van Eijsden
starstarstarstarstar_border
Pieter Van Eijsden
Teamleader helpdesk at TabsHolland
8
Empathisch Luisteren

"Het voordeel van deze training in kleine setting is dat het snel persoonlijk gemaakt kan worden. Meer dan techniek leer je je eigen drijfveren of blokkades kennen.
Tip is misschien in plaats van ons zelf de rollenspellen te laten doen, gebruik te maken van een acteur. Verder erg nuttig!" - 19-09-2018 05:47

"Het voordeel van deze training in kleine setting is dat het snel persoonlijk gemaakt kan worden. Meer dan techniek leer je je eigen drijfver… alles lezen - 19-09-2018 05:47

starstarstarstarstar_border
Rene Gerrits
eigenaar bouiwbedrijf
8
Empathisch Luisteren

"Ik vond het een erg prettige en leerzame training. Anna zorgde voor een fijne en ontspannen sfeer waardoor je jezelf bij de oefeningen en rollenspellen op je gemak voelde. Ik verwacht echt in de toekomst veel van de geleerde tools te kunnen gaan gebruiken zowel in mijn prive leven als zakelijk.
Wat mij betreft een aanrader!

René Gerrits" - 20-02-2018 19:25

"Ik vond het een erg prettige en leerzame training. Anna zorgde voor een fijne en ontspannen sfeer waardoor je jezelf bij de oefeningen en ro… alles lezen - 20-02-2018 19:25

starstarstarstarstar_border
Ronald Melse
Sales manager
8
Empathisch Luisteren

"Zeer leerzame cursus die door Ans op een prettige manier word overgebracht. Herkenbare praktijkvoorbeelden maken het realistisch en makkelijk toepasbaar. Ook een dosis zelfreflectie komt in deze cursus aan bod." - 27-09-2017 20:06

"Zeer leerzame cursus die door Ans op een prettige manier word overgebracht. Herkenbare praktijkvoorbeelden maken het realistisch en makkelij… alles lezen - 27-09-2017 20:06

starstarstarstarstar_half
Sander Geurtsen
9
Empathisch Luisteren

"We hebben 2 intensieve, maar leerzame dagen gehad. Waarin ruimte is om je eigen ervaringen en valkuilen aan bod te laten komen. Ans voelt goed aan wat de groep nodig heeft en kan daarna de vertaalslag maken naar praktijkvoorbeelden. Je leert echt luisteren en te horen/voelen wat de ander bedoeld!
Ik heb er zeer veel aan gehad. Bedank Ans.

" - 12-07-2017 06:24

"We hebben 2 intensieve, maar leerzame dagen gehad. Waarin ruimte is om je eigen ervaringen en valkuilen aan bod te laten komen. Ans voelt go… alles lezen - 12-07-2017 06:24

Theo Kuijer
starstarstarstarstar_half
Theo Kuijer
Senior Consultant at Acto Informatisering
9
Empathisch Luisteren

"We hebben een leuke en leerzame cursus gehad met Ans bij de cursus Empatisch Luisteren. Waarbij tijdens de uitleg en de interessante oefeningen de expertise van Ans goed naar voren kwam. " - 15-06-2017 06:58

"We hebben een leuke en leerzame cursus gehad met Ans bij de cursus Empatisch Luisteren. Waarbij tijdens de uitleg en de interessante oefenin… alles lezen - 15-06-2017 06:58

starstarstarstarstar_half
Sigrid van Engelen
Consulent
9
Empathisch Luisteren

"Toen ik mij opgaf voor de training Empathisch Luisteren had ik eigenlijk geen flauw benul wat dit inhield, bovendien was ik nogal vooringenomen met de gedachte dat de training nogal 'zweverig' zou zijn.
Gaandeweg ben ik er tijdens verhelderende trainingsdagen achter gekomen wat empathisch luisteren daadwerkelijk inhoudt. Dit is invoelend of inlevend luisteren, het (h)erkennen van emoties in en van anderen. Door empathisch te luisteren kan je beter worden in het onderkennen van de gevoelens en verlangens van anderen, waardoor de ander zich op zijn/haar gemak en begrepen voelt.
Empathisch luisteren hoeft niet 'het met iemand eens zijn' te betekenen, maar wel het begrip op kunnen brengen voor de ander, hetgeen het contact en de samenwerking vergemakkelijkt.
" - 04-01-2017 07:31

"Toen ik mij opgaf voor de training Empathisch Luisteren had ik eigenlijk geen flauw benul wat dit inhield, bovendien was ik nogal vooringeno… alles lezen - 04-01-2017 07:31

starstarstarstarstar_border
Jasemin Aksu
Allround medewerker
8
Empathisch Luisteren

"Ik ben blij dat ik deze cursus heb gedaan. Het maakt je bewuster van de gesprekken die je voert en het is verbazingwekkend hoe vaak je onbewust verkeerde aannames doet in een gesprek. Een aanrader voor iedereen.
Jasemin Aksu" - 03-01-2017 15:12

"Ik ben blij dat ik deze cursus heb gedaan. Het maakt je bewuster van de gesprekken die je voert en het is verbazingwekkend hoe vaak je onbew… alles lezen - 03-01-2017 15:12

Esther Apperloo
starstarstarstarstar_half
Esther Apperloo
Trainee bij Noaberkracht Dinkelland Tubbergen
9
Empathisch Luisteren

"Met deze training zijn wij een verdieping ingegaan wat ik nog niet vaak heb meegemaakt. In plaats van alleen een theorie te leren, kreeg het meerwaarde door het ontdekken wat het precies voor jou betekent. Ik heb met deze training meer inzicht gekregen in mijn gedrag naar andere en wat ik kan doen om andere beter te kunnen begrijpen/doorgronden. Heel Zinvol!" - 10-11-2016 14:17

"Met deze training zijn wij een verdieping ingegaan wat ik nog niet vaak heb meegemaakt. In plaats van alleen een theorie te leren, kreeg het… alles lezen - 10-11-2016 14:17

starstarstarstarstar_half
Joachim Albers
Software ontwikkelaar
9
Empathisch Luisteren

"Ik heb erg veel van deze training geleerd, je leert zowel veel over jezelf en waarom je in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageert als een aantal technieken om tot de kern te komen van wat iemand je nou echt wil vertellen en wat die persoon belangrijk vindt." - 28-10-2016 08:42

"Ik heb erg veel van deze training geleerd, je leert zowel veel over jezelf en waarom je in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageer… alles lezen - 28-10-2016 08:42

Marjolein Ruiter
starstarstarstarstar_border
Marjolein Ruiter
Medewerker bedrijfsadministratie Poort6
8
Empathisch Luisteren

"Ik heb deze training gevolgd om meer te weten te komen over diverse persoonlijkheidstypen, waar ik zelf zit en hoe ik met andere typen om kan gaan. Ik vond het een zeer leerzame en praktische training waarbij je tools krijgt om deze toe te passen. Ans is een trainer die mensen goed kan inschatten en op de juiste manier weet te benaderen. Kortom, een zeer nuttige en waardevolle training en van harte aan te bevelen." - 08-06-2016 08:44

"Ik heb deze training gevolgd om meer te weten te komen over diverse persoonlijkheidstypen, waar ik zelf zit en hoe ik met andere typen om ka… alles lezen - 08-06-2016 08:44

starstarstarstarstar_border
Sije Visser
8
Empathisch Luisteren

"Dit is een training met veel nuttige informatie en tools voor empathisch luisteren. Van de tweede dag heb ik veel gehad aan de oefeningen en technieken. Ik ga dit zeker toepassen en ben nu al benieuwd wat dat voor resultaten op gaat leveren. Dag 1 heeft me veel meer dan vooraf verwacht aan het denken gezet over mezelf. Erg waardevol.

Verder vond ik de diversiteit in de samenstelling van de groep erg mooi. De verhalen van medecursisten vond ik erg interessant en inspirerend." - 24-05-2016 17:28

"Dit is een training met veel nuttige informatie en tools voor empathisch luisteren. Van de tweede dag heb ik veel gehad aan de oefeningen en… alles lezen - 24-05-2016 17:28

starstarstarstarstar
Roel Kuipers
10
Empathisch Luisteren

"Ik vond de training heel leerzaam en ik merk dat ik de lessen gelijk toe kan passen in de praktijk. In gesprekken merk ik namelijk dat Empatisch Luisteren mij in staat stelt om de gesprekspartner zich beter gehoord te laten voelen, waardoor ik hem/haar vervolgens beter begrijp. Los van het luisteren in gesprekken ben ik vooral blij met het stukje zelfkennis dat de training mij heeft opgeleverd." - 09-03-2016 07:52

"Ik vond de training heel leerzaam en ik merk dat ik de lessen gelijk toe kan passen in de praktijk. In gesprekken merk ik namelijk dat Empat… alles lezen - 09-03-2016 07:52

starstarstarstarstar_half
Irma Dammers
Adm. Medewerkster
9
Empathisch Luisteren

"Ik vond het een super training! Wat betreft inhoud, begeleiding, locatie en niet te vergeten trainer Ans Huisman heb ik heel veel opgestoken. Het geeft me een voor mij geheel nieuw inzicht voor een goede communicatie. Ik betrap mezelf erop er nu al zowel bewust als onbewust mee bezig te zijn de inhoud van deze cursus in praktijk te gebruiken. " - 17-02-2016 14:48

"Ik vond het een super training! Wat betreft inhoud, begeleiding, locatie en niet te vergeten trainer Ans Huisman heb ik heel veel opgestoke… alles lezen - 17-02-2016 14:48

Laura Winter
starstarstarstarstar_half
Laura Winter
Trainer & Coach
9
Empathisch Luisteren

"De waarden die ik koos voor mijzelf in deze training waren Authenticiteit en Kwetsbaarheid zodat ik open kon staan voor hetgeen me aangeboden werd en kon groeien. Hier was alle ruimte voor plus een gepaste dosis humor waar ik van hou.
Hierdoor heb ik anderen kunnen inspireren om ook open te zijn en zo hebben we samen veel van elkaar geleerd. Mijn doel was om mijn patronen van woorden die ik gebruik te herkennen, deze belemmeren mij te luisteren naar de ander, daarnaast hoe ik echt onbevangen kan luisteren zonder dat mijn eigen verhaal op de achtergrond meedraait. Ik wilde dit herkennen zodat ik een keus heb om het anders te doen. Wat ik hiervoor heb gedaan is de tools gebruikt die we gekregen hebben. De werkwijze maakt dat het ook leuk is om te oefenen en verbeteringen aan te brengen in mijn luisteren.
Dank je wel Ans" - 02-11-2015 10:33

"De waarden die ik koos voor mijzelf in deze training waren Authenticiteit en Kwetsbaarheid zodat ik open kon staan voor hetgeen me aangebode… alles lezen - 02-11-2015 10:33

Anna Huisman - Trainer, (verander)Managementcoach &  Teamcoach
Anna Huisman
Trainer, (verander)Managementcoach & Teamcoach
8,9

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Inspiration at Work, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.