Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Saar BressersMichaela Ehud
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats

Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten

Learnit
Logo van Learnit
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,7 Learnit heeft een gemiddelde beoordeling van 8,7 (uit 772 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,5
Gemiddeld cijfer voor Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten
Gebaseerd op 3 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Ploum
9
Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten

"Goede combinatie van theorie en toepassing in de praktijk. Na deze training veel meer mogelijkheden om de gang van zaken bij een (dreigend) conflict te beïnvloeden. Geleerd hoe begrip van conflicten je persoonlijke effectiviteit kan vergroten." - 18-08-2017 11:59

"Goede combinatie van theorie en toepassing in de praktijk. Na deze training veel meer mogelijkheden om de gang van zaken bij een (dreigend) … alles lezen - 18-08-2017 11:59

Startdata en plaatsen

placeArnhem
2 apr. 2024 tot 16 apr. 2024
placeAmsterdam
9 apr. 2024 tot 23 apr. 2024
placeAmsterdam
15 apr. 2024 tot 29 apr. 2024
placeDen Haag
15 apr. 2024 tot 29 apr. 2024
placeGroningen
15 apr. 2024 tot 29 apr. 2024
placeAmsterdam
18 apr. 2024 tot 2 mei. 2024
placeAmsterdam
22 apr. 2024 tot 6 mei. 2024
placeRotterdam
22 apr. 2024 tot 6 mei. 2024
placeGroningen
25 apr. 2024 tot 10 mei. 2024
placeGroningen
26 apr. 2024 tot 10 mei. 2024
placeDen Haag
29 apr. 2024 tot 13 mei. 2024
computer Online: Virtuele locatie: Zoom
29 apr. 2024 tot 13 mei. 2024
placeGroningen
30 apr. 2024 tot 14 mei. 2024
computer Online: Virtuele locatie: Zoom
30 apr. 2024 tot 14 mei. 2024
placeGroningen
1 mei. 2024 tot 15 mei. 2024
placeUtrecht
1 mei. 2024 tot 15 mei. 2024
placeUtrecht
2 mei. 2024 tot 16 mei. 2024
placeUtrecht
3 mei. 2024 tot 17 mei. 2024
placeRotterdam
7 mei. 2024 tot 21 mei. 2024
placeRotterdam
8 mei. 2024 tot 22 mei. 2024

Beschrijving

Learnit TrainingVolg al onze trainingen nu ook Live Online, comfortabel vanuit huis! 

Vrijwel iedereen raakt weleens verzeild in een conflict. Omdat conflicten vaak gepaard gaan met emoties, kunnen ze bij escalatie leiden tot ongewenste situaties. Je kunt je boos, machteloos en onbegrepen voelen tijdens een conflict, wat voor de andere partij niet anders zal zijn. Het woord "conflict" roept dan ook bij de meeste mensen een negatief gevoel op, terwijl een conflict ook kansen biedt. Het oplossen van een conflict kan leiden tot een situatie waarin beide partijen uiteindelijk beter af zijn dan daarvoor. Als je inzicht hebt in de achtergrond van een conflict en op verstandige wijze weet te handelen, kun je ervoor zorgen dat conflicten juist positief uitpakken!

In de training Confl…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Conflicthantering, Omgaan met, Beïnvloeden, Communicatieve vaardigheden en Feedback geven.

Learnit TrainingVolg al onze trainingen nu ook Live Online, comfortabel vanuit huis! 

Vrijwel iedereen raakt weleens verzeild in een conflict. Omdat conflicten vaak gepaard gaan met emoties, kunnen ze bij escalatie leiden tot ongewenste situaties. Je kunt je boos, machteloos en onbegrepen voelen tijdens een conflict, wat voor de andere partij niet anders zal zijn. Het woord "conflict" roept dan ook bij de meeste mensen een negatief gevoel op, terwijl een conflict ook kansen biedt. Het oplossen van een conflict kan leiden tot een situatie waarin beide partijen uiteindelijk beter af zijn dan daarvoor. Als je inzicht hebt in de achtergrond van een conflict en op verstandige wijze weet te handelen, kun je ervoor zorgen dat conflicten juist positief uitpakken!

In de training Conflicthantering leer je de achtergronden van conflicten te begrijpen, zodat je hier adequaat mee om kunt gaan. Conflicten ontstaan veelal uit meningsverschillen, waarbij men niet (goed) meer naar elkaar luistert en daardoor ook niet meer tot oplossingen komt. We besteden daarom aandacht aan het analyseren van conflicten en het leren herkennen van aanknopingspunten. Ook de rollen die de betrokkenen spelen en de gesprekstechnieken die je kunt inzetten komen aan bod. Door veel te oefenen ervaar je zélf wat voor effect een andere houding en aanpak kan hebben tijdens conflicten.

Onderwerpen

Tijdens de training kunnen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod komen:

  • Verschillende typen conflicten: Met wat voor conflicten heb jij vooral te maken?

  • Hoe communiceren wij met elkaar?: Inzicht in de manier waarop het communicatieproces werkt.

  • Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie: Je lichaamstaal en toon maken de boodschap.

  • Welke oorzaken liggen vaak ten grondslag aan conflicten?: Bewustwording van ruisfactoren in het communicatieproces. Ons eigen referentiekader is vaak de bron van miscommunicatie en conflicten.

  • Verschillende visies op hetzelfde conflict: Wat zijn feiten en wat zijn interpretaties?

  • Je eigen rol in een conflict: Inzicht in de eigen manier van conflicthantering en het toepassen van verschillende conflicthanteringsstijlen.

  • Je kernkwaliteiten en valkuilen onderzoeken: Achter elke valkuil gaat een kwaliteit schuil en vice versa schuilt in elke kwaliteit een valkuil. Inzicht hierin helpt je effectiever te communiceren.

  • Belemmerende gedachtes en overtuigingen: Waarom ben je bang het conflict aan te gaan?

  • Gesprekstechnieken inzetten: Conflicten de-escaleren door goed te luisteren, oorzaken en knelpunten te benoemen, de tegenvraag samen te vatten, door durven te vragen wanneer nodig en aanknopingspunten constructief te gebruiken.

  • Omgaan met weerstand: Herkennen van en omgaan met emoties en weerstand van de ander én jezelf.

  • De samenwerking bevorderen: Een probleemanalyse maken en proberen wederzijdse belangen te ontdekken én na te streven.

Resultaten

  • Je hebt inzicht in hoe conflicten ontstaan en waarom deze kunnen escaleren;
  • Je weet hoe je kunt de-escaleren, zodat je een positieve wending kunt geven aan conflicten;
  • Je bent je bewust van je houding en de manier waarop je communiceert in lastige situaties;
  • Je weet om te gaan met weerstand en emoties en
  • Je kunt daadkrachtiger, overtuigender en empathisch handelen.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die (frequent) te maken hebben met conflictsituaties, of deze juist zoveel mogelijk proberen te vermijden. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je wil de achtergrond van conflicten leren begrijpen
  • Je wil beter omgaan met belangen en emoties tijdens conflicten
  • Je vermijd conflicten doorgaans zoveel mogelijk, maar wil deze niet langer uit de weg gaan
  • Je wil steviger in je schoenen staan tijdens conflictsituaties

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema conflicthantering?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
8,5
Gemiddeld cijfer voor Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten
Gebaseerd op 3 ervaringen
starstarstarstarstar_half
Ploum
9
Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten

"Goede combinatie van theorie en toepassing in de praktijk. Na deze training veel meer mogelijkheden om de gang van zaken bij een (dreigend) conflict te beïnvloeden. Geleerd hoe begrip van conflicten je persoonlijke effectiviteit kan vergroten." - 18-08-2017 11:59

"Goede combinatie van theorie en toepassing in de praktijk. Na deze training veel meer mogelijkheden om de gang van zaken bij een (dreigend) … alles lezen - 18-08-2017 11:59

starstarstarstarstar_border
Anoniem
Lab manager, NKI
8
Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten

"" Fijn meedenkend bedrijf. Training was aangepast naar onze wensen wat erg fijn was en daardoor beter toe te passen in dagelijks leven. TOP!"" - 24-07-2013 15:10

"" Fijn meedenkend bedrijf. Training was aangepast naar onze wensen wat erg fijn was en daardoor beter toe te passen in dagelijks leven. TOP!… alles lezen - 24-07-2013 15:10

starstarstarstarstar_border
B.F.M. van der Putten
8,4
Conflicthantering: constructief omgaan met conflicten

"- Goede aansluiting op voorkennis en goede keuze van onderwerpen
- Kwalitatief goed cursusmateriaal en voldoende tijd deze uit te voeren
- Vakdocent had goede kennis, ging goed in op vragen en nam hier de tijd voor " - 17-03-2009 16:10

"- Goede aansluiting op voorkennis en goede keuze van onderwerpen- Kwalitatief goed cursusmateriaal en voldoende tijd deze uit te voeren- Vak… alles lezen - 17-03-2009 16:10

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.